Bobilforhandleren: Åpen for endringer i en bransje som utvikler seg

Rune Lysaker i Mysen Caravan AS mener det har skjedd mer i bransjen det siste året enn de ti årene før. Foto: Knut Randem.

Faren etablerte og drev firmaet i 20 år. Rune Lysaker har nå drevet Mysen Caravan AS i 20 år. Det blir noen år til, men det er ikke sikkert han sitter som leder om fem år. Og ingen vet i dag om det forblir en familiebedrift eller om andre kommer inn på eiersiden. Han er åpen for de endringene som nå skjer i bransjen.

Endringene, som skjer i bobil- og caravanbransjen, har vært større det siste året enn de ti årene før, sier han om kjededannelsene vi ser skjer. Eksterne investorer kommer inn i bransjen og etablerte nettverk skjerper profilen.
– Det er veldig spennende at Adolfsen-gruppen har gått inn i Sørlandets caravan.

Rune Lysaker var en av de som valgte å ta farvel med Kroken-gruppen i fjor høst. Knaus og Kroken skilte lag etter flere tiårs samarbeid. Lysaker valgte å holde fast ved Knaus framfor Hymer og Bürstner.
– Det var ingen lett avgjørelse å ta etter over 30 års godt samarbeid, sier han til Bobilverden.no. Han tror mange var overrasket over valget han gjorde.

Mysen Caravan AS forhandler nå bobiler fra Knaus, Adria, Dethleffs og Sunlight. De to sistnevnte eies av Hymer-gruppen, men kommer ikke til landet via Kroken. Det er Hymers eget danske datterselskap (tidligere Caravan Nord) som representerer disse to merkene i Norge.

Uavhengig samarbeide?
Med en voksende kjede med utgangspunkt i Sørlandets caravansenter og et Kroken-nettverk som sliper profilen og har fellestrekk med en kjede vil det nok være naturlig at de uavhengige forhandlerne vil se mot hverandre og vurdere hvordan de kan samarbeide, sier Lysaker. Han viser til at det er mulig å etablere et samarbeide som utad kan se ut som en kjede, men hvor bedriftene beholder sin uavhengighet.

Det skjer store endringer i bransjen på kort tid. Rune Lysaker mener det skjerper sansene. Foto: Knut Randem.

Fem år er lang tid med de endringene som nå skjer. Lysaker er derfor åpen i flere retninger.
– Det er ikke så viktig for meg å eie bedriften selv. Viktigst er å gi kundene et best mulig tilbud samtidig som vi sikrer arbeidsplassen til våre 15 medarbeiderne, sier Lysaker.
Han legger til at han ikke er i ”kjedemodus” i dag, men ser også at en kjede eller et kjedesamarbeid kan tilføre kompetanse og noe så enkelt som noen å snakke sammen med. Også i dag har han flere betrodde diskusjonsparter i andre bedrifter. Enkelte snakker han med ukentlig.

Lysaker mener at bransjen fortsatt er ung, men likevel konservativ. Den er preget av mange familiebedrifter som følger generasjonene. Dette tror han vi kommer til å se en endring på. Familiene vil kanskje eie, men ikke drive bedriften selv.
– Det er en spennende utvikling i bransjen nå. Du blir mer presset til å se på nye muligheter og andre måter å jobbe på, sier han. Utviklingen stanser ikke nå.

Opptatt av hjemfylket
Det er først og fremst det som skjer i Østfold Lysaker er opptatt av. Han har ingen ambisjon om å vokse, men å gjøre jobben best mulig.
– Veldig mye går på den opplevelsen kundene har hos oss. Det er også viktig å ikke ha for mye fokus på salg. Da kan du raskt få ”en smell i bakhodet” av ettermarkedet. Kunder du ikke tar vare på etter kjøp, skader deg selv, sier Lysaker. Han har også en klar oppfatning av hvilke bobiler de skal selge.
– Vi skal først og fremst konsentrere oss om nærområdet og mainstream bobiler. Nå skal vi rendyrke de fire merkene vi har, sier han og mener premium-pluss merker ikke passer inn i dette bildet.

Mysen caravan AS omsatte i fjor for 86 millioner. 40 prosent av dette var salget av 80 brukte, men hovedsakelig nye bobiler. Campingvogner er viktig og her har salget hittil i år doblet seg. Totalt solgte de 250 enheter i fjor (vogn, bobil, nytt, brukt).
– Vi selger like mange nye bobiler i år som i fjor, men har en nedgang i salget av brukte bobiler. Det er ganske enkelt fordi vi ikke har mange nok å selge.
Han merker godt den økte interessen for bobil i Norge, men holder også fast ved det viktige markedet for campingvogner.

Forsiktig 40-årsmarkering
Mysen caravan AS fyller 40 år til høsten. Den vanlige vårfesten for de ansatte er derfor flyttet til høsten for å markere dette. Ellers blir det en beskjeden markering.

Egentlig skulle Lysaker blitt revisor. Da han etter studiene valgte å begynne i familiebedriften mente noen medstudenter at han burde gå til psykolog. Ingen kan da leve av å selge campingvogner og bobiler, mente de. Det har han motbevist.

– Jeg har ikke angret på valget jeg gjorde. Det er en morsom bransje med mange hyggelige kollegaer og kunder, avslutter han.

Les også: – Vi må ikke rote bort kundenes drømmer
Les også: – Positivt med konkurranse
Les også: Vestfold er for lite for Norges største
Les også: Styrket Eura Mobil-organisasjon i Norge

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.