Bobilforhandler konkurs

Forhandleren gikk inn i 2018 med 10 millioner kroner i gjeld. Etter en kraftig opprydding i 2018 har selskapet en restgjeld på 1,6 millioner kroner.

Skjermdump av forhandlerens hjemmeside.

Det ble i går åpnet konkurs i Bigton bobil og caravan AS i Ålesund etter oppbud. Det er majoritetseier Tidebygg AS med styreleder Eldar Hjørund Kurseth i spissen som valgte å erklære forhandleren konkurs. De har eid selskapet sammen med Lars Bigton, som også var daglig leder fram til november 2017.
– I 2018 har jeg selv vært arbeidende styreleder i Bigton, forteller Kurseth.

I følge tall fra Proff.no skjøt omsetningen i været fra 2015 med om lag 17 millioner til mer enn 10 millioner høyere to år senere. Driftsresultatet var stabilt fram til det stupte i 2017. Da endte resultat før skatt på et underskudd i overkant av en million kroner. Tallene viser også at sum eiendeler økte vesentlig i både 2016 og 2017.

Bobilverden.no ringer styreleder Kurseth og venter å høre at det står mange brukte bobiler på lager og at dette kunne være årsaken til konkursen. Slik var det imidlertid ikke.
I følge Kurseth har salget av nye overliggere blitt forsømt. Varelageret besto dermed av hovedsakelig nye bobiler fra 2015, 2016 og 2017.

– Det ble nesten ikke kjøpt inn nye 2018-modeller. I år har vi derfor lagt vekt på å selge ut de nye bilene som sto på lageret. Nå ved konkursen har vi kun tre nye biler igjen på lager og ingen brukte.

Fuktsjokk
For kundene vil en konkurs hos forhandler alltid være vanskelig. Men her ligger det imidlertid flere problemer på lur.
Kurseth forteller at han oppdaget at det ikke var sendt inn fuktrapporter på bobilene før 2018. Dermed står kundene uten fabrikkgaranti.
– Vi har forsøkt å rydde opp for egen regning. Og i år har alt blitt gjort korrekt med fuktrapportene, lover Kurseth.
– Vi driver salg og reparasjon av tilhengere gjennom Henger1 AS i nabolokalet og vil kunne hjelpe kundene med verkstedtjenester.

Bigton bobil og caravan AS har solgt bobiler fra LMC som ble erstattet av Malibu, men i hovedsak er det Solifer forhandleren har solgt.
– Solifer har vært en fantastisk leverandør. Du finner ikke mange slike, sier Kurseth.
– De har hatt bobiler stående her i kommisjon og støttet oss så godt de har kunnet.
Kommisjonslageret fra Solifer vil bli tatt hånd om av Vani AS. Det er et annet datterselskap av Tidebygg og holder til i den samme bygningen.

Eldar Hjørund Kurseth forteller at de har tilbud om flere agenturer på bobiler, men at de nå vil bruke tiden til utpå nyåret for å finne ut om det er liv laga å starte på nytt.
– Det er veldig høy tetthet av store bobilaktører i distriktet her, avslutter han.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Advoakten svarer: Ny bil og forhandler er konkurs

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Rekordhøy interesse for bobil

2019 ble et vanskelig år for mange i bobilbransjen, men interessen for bobil var rekordhøy uten at det førte til Read more

Gjennomsnittsmåling av fart blir likevel videreført og utvidet

Den forrige samferdselsministeren, Jon Georg Dale (Frp), ville ha bort eller i det minste redusere antallet strekninger med gjennomsnittsmåling av Read more

Messecamp 2020 – garantert

I forbindelse med årets Caravanmesse på Lillestrøm blir det garantert messecamp for om lag 750 bobiler og vogner. Ikke på Read more

Ikke dra på vinterferie uten denne appen!

Skulle du falle og slå deg eller bli syk på fjellet, kan Hjelp 113-appen fortelle redningsmannskapene nøyaktig hvor du befinner Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *