Bobilfolk ødelegger gode tilbud med overdrivelser

Rasteplasser er normalt et godt tilbud til veifarende. Her kan du stanse og hvile, og gjerne sove deg gjennom natta. Nå setter Statens vegvesen ned foten for opphold på rasteplasser der bobilene har overtatt for andre brukere.

Faksimile av NRKs oppslag i dag.

NRK Møre og Romsdal kan i dag fortelle at to rasteplasser i området er så overbefolket av bobiler at de nå innfører to timer som maksimal parkeringstid.

Det er rasteplassene på Skjevlingsneset ved Bergsøysundbrua og rasteplassen ved Trollveggen i Romsdalen som nå får to timers parkeringstid. Torgeir Bye i Statens vegvesen sier til NRK at de ser seg nødt til å gjøre dette.
– Dette er ikke campingplasser.

Det framgår av artikkelen at Statens vegvesen følger med fra dag til dag over hele landet, men foreløpig er det kun disse to stedene som får innsnevring i parkeringstiden.
Dette gjøres for å sikre andre brukere, blant dem nyttetrafikken, tilgang til rasteplassene.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: NRKs artikkel om rasteplassene (ekstern lenke)

Del dette med andre:

  10 comments for “Bobilfolk ødelegger gode tilbud med overdrivelser

  1. Det som beskrives her tyder definitivt at det er enkelte som tøyer grenser litt langt.
    Men kanskje SVV går litt langt andre veien med begrensingen.
    At bobiler står opptil en uke på en rasteplass er ikke rast. Da er det camping. Stå flere døgn er i mine øyne adskilleg mer camping enn om man tar ut stoler og bord under et opphold.
    Og «ta seg til rette» på plasser avsett til langtransport med pålagt hviletid er ikke greit – der skal bobiler holde seg borte.
    Heller ikke å plassere seg tettere for å få plass til flere – det er en minimumsavstand som bør være absolutt og overholdes.
    Men å begrense til 2 timer synes jeg er strengt. SVV sier jo selv at det er viktig at bobilsjåfører også er uthvilt, så da vil det jo være viktig å kunne hvile – så en begrensing på f.eks 12 timer så det var mulig å få seg litt søvn synes jeg ville passe.

    • På skiltet til Skjelvingneset står det parkering i Max 8 timer. Det har stått i mange år. Når folk ikke respekterer skiltene så blir det slik. Noen få ødelegger for alle oss andre. Mitt forslag er at man setter opp bommer. Da kan man ta betaling hvis man feks står mer enn 12 timer. Problemet da er vel at folk bare kjører ut og inn. Med skiltgjennkjenning kunne man fått det til med feks stengt i et par døgn før neste opphold eller at man må betale.

      • Holder til i nerheten og ser problemet som har pågått i flere år , mest tyskere som står med hjulene sine og fisker i dagevis , det står på skiltene ikke over 24 timer , men bilr ignorert, så forslaget er velkomment👍🏻

    • «Og «ta seg til rette» på plasser avsett til langtransport med pålagt hviletid er ikke greit – der skal bobiler holde seg borte. »
      Det er vel ikke helt riktig at rasteplasser er avsett til langtransport. Alle førere har behov for kvile, uansett om de er rammet av kjøre og viletid.

  2. Med denne ordninga kommer denne fine plassen til å stå tom om natta. Hadde kanskje vært best om de merka noen plasser for bobiler og maks 12 timer for disse.

  3. Det er vel forskjell på en Parkeringsplass, en Rasteplass og en Campingplass.
    Parkeringsplassene har som regel tidsbegrenset stopp, mot betaling. Her gjelder heller ikke krav til 3-4 meters avstand mellom bilene.
    Rasteplassene er nettopp en Rasteplass, der man kan stoppe for en «rast», GRATIS. Det vil si: mat og nødvendig hvile, men IKKE camping. Hvem vil vel Campe i veikanten, der de fleste rasteplassene naturlig nok er plassert?
    På Campingplassene Camperer vi, med alle de fasilitetene som tilbys, – og så lenge vi vil. HER gjelder krav til avstand mellom bilene, og her betaler vi per døgn!

    Vi må ikke komme så langt med problematisering av bobilene at vi blir som den «Flyvende Hollender» langs veiene, på evig søk etter en GRATIS parkeringsplass, der vi kan stå så lenge vi vil, og gjøre hva vi vil. I gåavstand til butikker og severdigheter. De plassene finnes nesten ikke!
    Det koster å kjøre Bobil. Det koster å Campe! Og det koster å parkere i byene og tettsteder.
    Hva jeg gjør når jeg «Villcamper» på et egnet sted, en dag eller to, på Statens grunn i Kongeriket Norge er for såvidt min sak. Jeg gjør det på eget ansvar og risiko. Og det er enn så lenge fullt lovlig og neppe noe problem, – før NOEN gjør det til et problem!

  4. Trist att bobilfolk inte förstår att det är många som kan använda platserna. Ta inte upp platser utan tänk på andra. Hur svårt kan det va. Skärp er. Bra initiativ av Statens vägväsen, när inget hjälper, hoppas på bättring. Man blir så trött på folk som bara tänker på sig själva.

  5. Vil ha, vil ha!
    Problemet er at folk med bobil, enten Norske eller utlendinger, vil oppleve norsk natur, uten å betale for seg!
    Vi bobilister må alle skjerpe oss! Det å stoppe for overnatting på rasteplass er IKKE ok synes jeg!
    Å parkere kl 18 om kvelden og kjøre videre neste dag kl 8-9-10 er camping, ikke en rast.
    Stopper en derimot feks kl 24-01og kjører igjen kl 6-7-8 om morgenen er i mine øyne en stor forskjell, da er plassen ledig for veifarende, samt den som kjører en lang etappe får seg en hvil.
    Vi foretrekker Stellplatzer når vi reiser gjennom Tyskland, så slipper vi dette styret med registrering, pass osv, da løser vi parkeringsbillett, passer på å ha et utvalg 50 Eurocent og 1 Euro mynter til strøm, vann, toalettømming osv.
    Hvis Norske kommuner hadde lagt til rette for bobilturister så kunne vi unngått slike problemer som i denne artikkelen.
    Da kunne vi håndheve et forbud med feks bøter, gjerne med låser på hjulene, så hadde rasteplassene igjen blitt rasteplasser!

  6. Hadde folk «brukt hue» og sunn fornuft hadde vel ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Men dessverre, de som «overser» skilt hvor det står: Max 12 timer parkering, gjør vel det samme om det står Max 2 timer. De tar seg til rette og ødelegger for alle.

    Hymer

  7. Årsaken til missbruk er at det aldri er kontroll. Om det er 6 eller 2 timer spiller ingen roll. SVV hadde ikke resurser til det når det var 6 timers begrensning, hvordan blir det med 2 timers? En generell regel er at det er lov å stoppe på en rasteplass om kvelden for å kjøre videre neste morgen. På den nevnte plassen her, brukes den av mange lokale sportsfiskere. Skal også de dra opp snøret og dra hjem etter 2 timer?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *