– Bobiler er en viktig kundegruppe

Hvordan skal campingplassene bli bedre? Foto: Knut Randem.

Hvordan skal campingplassene bli bedre? Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

De organiserer bortimot halvparten av campingplassene og mener bobilister er en viktig kundegruppe. NHO Reiseliv synes de er på hogget og at medlemmene er i gang med endringer til fordel for bobilistene.

Jan-Henrik Larsen er avdelingsleder camping i NHO Reiseliv. Bobilverden har tatt kontakt etter våre to artikler om utviklingen i campingmarkedet.
Larsen kjenner godt til synspunktene våre lesere kommer fram med gjennom den andre artikkelen.

– Vi gjorde en undersøkelse for tre år siden sammen med Norsk Bobilforening. Den viste omtrent det samme dere beskriver i artikkelen. Jeg vil si at vi er på hogget og jobber aktivt for en utvikling i tråd med dette, sier han.

NHO Reiseliv organiserer om lag 300 campingplasser, som blir besøkt hvert år. De er alle klassifiserte og har rett til å benytte stjerner i sin markedsføring. Kriteriene er utarbeidet i fellesskap i Norden, men det finnes enkelte tilpasninger i Sverige og delvis i Danmark.

– Det er omtrent 700 campingplasser i Norge pluss noen som driver sommercamping eller lignende som attåtnæring. Vi kan bare svare for våre medlemmer.

Larsen forteller at de er i godt driv og jobber med campingplassene for å veilede dem slik at de treffer det markedet som nå har utviklet seg.

Her blir det god avstand mellom bobilene - selv om én snur seg mot kompisen. Det er tydelig hvor bobilen eller campingvogna skal stå. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Her er det god avstand mellom bobilene – selv om én snur seg mot kompisen. Det er tydelig hvor bobilen eller campingvogna skal stå. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Anbefaler tilrettelegging
– Etter undersøkelsen vi gjorde har vi vært enige om å sette fokus på dette når vi besøker campingbedriftene. De, som ikke har tilrettelagte plasser for bobiler, har blitt anbefalt å lage slike. Da anbefaler vi at de lager oppstillingsplasser med lengde 8-10 meter og bredde 2,5 meter med fast grunn og 4 meter gress mellom plassene. Det har gitt en del resultater, mener Larsen.

– Noen bedrifter har begynt å prisdifferensiere plassene sine etter størrelse og fasiliteter. Det er litt ymse hva bobilturistene vil ha. Enkelte har priser uten bruk av servicebygg.
– Når du gjør investeringer på mange millioner kroner må du også ha noe inn. Men vi snakker en del om differensiering. Vi må prøve å følge markedet. Det er en god idé å differensiere slik at folk kan velge.

Han forteller at det ikke er så lett heller. Noen medlemmer har hatt besøkende, som har argumentert sterkt for at de ikke benytter servicebygget. I et tilfelle endte det med at vedkommende fikk lavere pris og intet kort til servicebygget. Etter en halvtime var han tilbake og var tydelig irritert over at han ikke kom inn i servicebygget…

Om forholdet til fastliggerne sier Larsen at den enkelte eier må avgjøre om vedkommende skal prioritere fastliggere eller døgnbesøkende. Mange har sett at døgnbesøkende er viktige og har gjort om gode plasser fra sesongplasser til døgnplasser.

De har også oppfordret medlemmene om å være mer tydelige om åpningstidene sine.

Avdelingsleder Jan-Henrik Larsen i NHO Reiseliv mener medlemmene er i gang med en fornyelse. Foto: NHO Reiseliv.

Avdelingsleder Jan-Henrik Larsen i NHO Reiseliv mener medlemmene er i gang med en fornyelse. Foto: NHO Reiseliv.

Reservasjonssystem på gang
– På camping.no har vi siden i sommer hatt et reservasjonssystem i drift med et lite antall medlemmer. Vi vil ikke lansere det før vi har med halvparten av medlemmene. Det håper jeg vi har på nyåret, sier Larsen.

Men for å kunne ta i bruk et reservasjonssystem må campingplassene ha nummererte og merkede plasser. Et paradoks er at campingplassene erfarer at utlendingene er mye mindre opptatt av struktur og sikkerhetsavstand enn norske besøkende. De setter pris på å kunne stå litt fritt. Kanskje er det for strukturert der de kommer fra?

Kamp mot bobilplasser
– Hvorfor er det slik at nesten hver gang det tilrettelegges for en bobilplass/bobilparkering i en by, så kommer en campingplasseier og protesterer?
– Dersom plassene er i kommunal regi og gratis synes vi det er ulik konkurranse. Kanskje ligger det en campingplass bare 2 km unna.
– Det kan være langt å gå.
– Ja, kanskje de må finne på noe annet, sier Larsen og nevner utlån av sykler som et eksempel.
Hvorfor kan ikke campingplasseiere engasjere seg i driften av en sentralt plassert bobilplass? undres vi, og får til svar at det har allerede organisasjonen oppfordret sine medlemmer til å gjøre.

På rett vei
– Skal vi være med i konkurransen må vi tilrettelegge. Da vil bobilene komme. NHO Reiseliv har et godt samarbeid med de to bobilorganisasjonene om hvilke ønsker bobilistene har overfor campingplassene. Vi er på rett vei.
– Om et år eller to vil campingplassene være mye lenger framme enn vi er i dag, lover Larsen. Han sikter da selvfølgelig til den halvparten han har som medlemmer.

Les også: Opptil 80 prosen bobiler på campingplasser
Les også: Hva bør campingplasser gjøre?
Les også: Campinplassenes klassifiseringssystem (ekstern lenke)

Del dette med andre:

  3 comments for “– Bobiler er en viktig kundegruppe

  1. På tide med förbud mot å overnatte hvor som helst med bobil. Kun godkjente campingplasser burde være tillatt. Slett ikke alle begriper hensyn til norsk natur og overnatter like gjerne i naturresevat som de tømmer kloakken rett i veikanten. Det bidrar heler ikke til noen som helst inntekt.

    Få det inn i ordnede former.

    • Jeg tror faktisk at du ikke har det minste innsikt i det du skriver om. Dette er bare vissvass og fordommer.

    • Det blir som å forby båter og ankre opp utenom gjestehavner, for «alle» tømmer jo septiken og kaster tomemballasje på sjøen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *