Bobiler sist av fergene

2022 har startet med skyhøye dødstall på veiene. Denne uka har veidirektøren holdt krisemøte om alle ulykkene. Å slippe bobiler sist ut av fergene er et av tiltakene som nevnes etter møtet.

Personbiler av ferga før bobiler og tyngre kjøretøy – i trafikksikkerhetens navn. Foto: Knut Randem.

Så langt viser Vegvesenets foreløpige tall at 63 personer har omkommet på norske veier første halvår. For tilsvarende periode i fjor var tallet 31.

Krisemøte
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland kalte derfor mandag 27. juni inn til krisemøte med en rekke aktører på trafikksikkerhetsfeltet.
Ett av tiltakene som ble vedtatt på møtet, var å forsterke informasjons- og kampanjearbeidet om trafikksikkerhet.

Statens vegvesen ber nå rederiene på våre 16 riksvegfergesamband om å bidra i dette prosjektet.

Slipp forbi
Ombordkjøring på fergene er regulert i forskrift om transport på ferge paragraf tre, og denne sier at kjøretøy skal tas med i den rekkefølge de har ankommet fergekai. Avkjøring er ikke regulert.

– Vi ber rederiene om å tenke på i hvilken rekkefølge kjøretøyene om bord blir sluppet av, når de stuer disse ved ombordkjøring. Vi oppfordrer til at personbiler blir sluppet av før tyngre kjøretøy og bobiler, i den grad dette er mulig. Vi ønsker ikke at det skal oppstå farlige situasjoner langs veien hvor det blir foretatt farlige forbikjøringer, sier teamleder Marte Sørø på fergeavdelingen i Statens vegvesen.

Informasjon på skjermer om bord
Statens vegvesen vil utarbeide en ny informasjonsvideo om trafikksikkerhet. Denne vil vi sende til rederiene og ber om at denne blir vist på skjermer om bord på fartøyene, i tillegg til annen relevant trafikksikkerhetsinformasjon, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Første halvår har vært et hardt slag for Statens vegvesens nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken. Dette går hardt inn på oss, og er ingen hyggelig utvikling, skriver etaten.

– Nå starter fellesferien. Vi oppfordrer alle til å kjøre trafikksikkert i sommer. Det viktigste er å komme trygt fram. Alle skal hjem til noen. Vi har ingen flere å miste, sier avdelingsdirektør ferje Anders Sæternes i Statens vegvesen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  54 comments for “Bobiler sist av fergene

  1. fornuftig tiltak. Når jeg kjører av ferga med bobil kjører jeg til siden og slipper fram den andre trafikken. Jeg er pensjonist og har god tid og slett ingen interesse å være i veien for andre trafikanter.

  2. Etter en del år i transportyrket både på norske veier og ute i Europa ellers, er min erfaring at det hjelper ikke at bobiler/større biler holder fartsgrensene og gjerne litt over. Det er alltid noen som på «død og liv» må forbi større kjøretøy og det er de som skaper ulykkene, så flere og hyppigere fartskontroller og «oppførsels» kontroller hadde hjulpet mye mer🤔

          • Yrkestransporten er dei einaste i trafikken med reelle tidsutfordringer. Dei er regulerte både i køyre og kviletid, arbeidstid og må forholde seg til at arbeidsoppgaver skal løses med mange hinder iløpet av dagen og veka. 🙂😉

    • E nok dessverre helt sant Odd.
      Har å kjørt stor bil i noen år. Har til og med hatt bobil. Opplevde mange stygge forbikjøringer av vogntog, særlig før fergene. E å mye stygg kjøring blandt biler og særlig motorsykler. Trur nok heller vi må ha mer kontroll og strengere tiltak.

    • Det er jeg enig i. Jeg holder fartsgrensen, og folk skal forbi bobilen min uansett. Jeg kjører inn til siden ofte, og slipper fram biler. Ser ut som at folk rett og slett har det for travelt. Flere kontroller ønskes!

    • Det er også min erfaring. Vår bobil har sterk motor, og vi kommer fort opp i fart for deretter p holde oss til fartsgrensen. Men det er alltid noen som ikke tåler å ha andre biler foran seg og MÅ kjøre forbi. Vi pleier å kjøre ut og slippe forbi når det passer, men det hjelper ikke å vente med å slippe av bobilene til slutt – disse sjåførene kommer alltid til å foreta syke forbikjøringer. Kontroller og fotobokser er bedre forsikring mot alvorlige ulykker

      • Problemet med mange som kjøre bobil, er att dei komme seg greit opp i fart, der det er bein fin veg, men sleppe opp på gassen, nårdetblir litt smalere og/eller svingette.
        Kjøre sjølv med vogn, og har eg ikkje kå framføre, så sleppe eg forbi det bak.

    • Det er eg heilt enig i. Når du køyrer på ei ferge så har plassen i køen tilpassa seg på natulrlig vis.
      At biler køyrer av i den rekkefølge dei køyrte på så meiner eg trafikken då fortsetter som den var før ferga.
      Det er ikkje verken bubiler eller tyngre kjøretøy som skapar farlege situasjonar.
      Det er eter mi erfaring personbiler som ikkje vil og kan ligge bak til det blir ein naturleg plass å køyre forbi.
      Har køyrt mykje på ferger og der dei praktiserar først på og føest av, det vil seie at bilkøen fortsetter sluk den kom på ferga har eg ikkje opplevd nokon stygge episodar.
      God sommar og vonar alle brukar hove i trafikken.

      • Har du vert mykje på Vestlandet??
        Reise med ferge tilstadighet, og svimmelhet bobil/Campingvogn folk som ligge 20-30 onda, medein gang vegen smalahove litt ellersvinge litt,er eit problem, og nårfolkikkjehar vettåskjønne att dei lage kø, nårbilane framførekjørefradei,ogdei ligge med halve fergekøen på slep, såbørdet gjerast noko !!

      • Man måste underlätta för yrkestrafiken som har att
        hålla sig till tider föra att komma fram, kör man husbil eller personbil får man stanna till när man kör av färjan å släppa förbi yrkestrafiken, försök att ta det lugnt å tänk på dina medtrafikanter, folk som har bråttom kan man inte göra mycket åt, dom kommer alltid att finnas tyvärr. Det gäller att vara lätt på gaspedalen o TAT DE LUGNT Sköt om er.

    • Hjelper ikke til at større kjøretøyer må kjøre forbi større kjøretøyer heller

    • Den type oppførsel finnes hos “begge parter”. Nokon skal forbi for ein kvar pris, og andre slepp ALDRI nokon forbi. Har ofte opplevd sabotering av forbikjøring. Regelen er jo at ein skal sette ned farten når ein blir forbikjørt. Men eg har opplevd og sett folk som set opp farten og gjerne legg seg langt ut i vegen og.

  3. Jeg kjører bobilen like raskt som en personbil og kjører stadig forbi turister i personbiler. Skal fergemannskapet drive med slikt bør dem spørre bobilsjåførene hvilken fart dem vanligvis holder. Det går ikke å tro at alle kjører i 60 km/t… En moderne bobil i dag går lett i over 170 km/t så det er ikke noe problem med norske fartsgrenser for folk som kan kjøre bil…

    • Bare tull hvis ferjemannskapene skal stilles slike spørsmål. Som andre skriver her,har folk det for travelt og klarer ikke ligge bak lastebiler og bobiler. Jeg er selv yrkessjåfør og opplever ofte å bli forbikjørt selv om jeg gjerne kjører litt over fartsgrensa.

    • Er du seriøs? De kan da ikke begynne å spørre om slikt.

      Et viktig poeng er vel at bobiler flest er på fritidsreise og bør derfor ha god tid. Så at vi blir sendt bakerst er bare rett og rimelig.

      Mistenker forøvrig bobilister med slike holdninger er noen av verstingene. Du kjører jo så bra bil at…..

    • Har en 3Liter 160hk turbomotor, og drar skinnet av mye personbiler om jeg vil, men slipper frem “reddharene” som er allergisk mot å ligge bak.
      Noen må bare forbi, og det ikke bare ut av fergene. Hvor er politiet for tide? Vis dere på veien, ikke bare stå stille for å stoppe fartssynere.

    • Det du skriver er bare tull.
      Det har da ikke med motoren og fartsgrensene å gjøre.
      Det har med at Bobiler har det stort sett ikke like travelt som mange andre har det.
      Jeg er yrkessjåfør og kjører vogntog.
      Når jeg blir sinket av en Bobil som er på tur, og jeg har 50 tonn å dra på, så sier det seg litt selv, denne Bobilen har god tid og er på ferie.
      Å hva gjør man på ferie i en Bobil ?
      Jo man nyter turen i sin fulle sannhet og tar seg god tid til å få med seg det meste.
      Det gjør man ikke i 80-90 km/t.

      • Det du mener er at bobilene skal kjøre i 50-60 km/t for å nyte naturen og stoppe ofte for å slippe frem køen bak. Det er jo bare tull. Det er jo mange vogntog som har dårlig motorkraft og lager køer. De kjører aldri til siden. På motorveier hiver mange seg ut for å kjempe seg forbi en kollega, bruker lang tid på det. Tror de fleste som kjører på veien skal se selv i speilet og si at jeg er ikke perfekt, med tydeligvis noen unntak.

    • Problemet er att svert mange bobilsjåføra kjøre desse bilene nokre veker i året, og ellers små privatbil.
      Og dethjelpe ikkje med all verdens motor, norsjåføren erutrent,ogkommepåsvingette vestlands veie, da dette farten kjappt 20-30km, for så å fykeopp i fart der deterbeint og mulig å komme forbi.
      Husk,ei stygg forbikjøring, kan ta livet både av dei som kjøre forbi,møtende trafikk, og deg og dine kjære som blir forbikjørt

      • 90% av bilistene er født for seint og prøver alltid å ta det igjen.Se bare på levering av barn på skoler og barnehager.Skulle ikke tro de vet hvilken dyrebar last de har med seg.
        Den nye styggedommen er nye biler med storskjerm,hvor det kan spilles og ses på filmer under kjøring.Er håndholdt mobil farligere?

    • Dersom du Gunnar, kjører bobilen din like raskt som en liten personbil, tror du kan kjøre bobilen din i 170km/t og mener du er en så dyktig sjåfør at du hele tiden kan holde fartsgrensene med bobilen din, ja da er nok du en av de potensielle dødsfarlige sjåførene svv er bekymret for. Se deg selv i speilet og spør deg selv om du virkelig er den verdensmesteren du tror du er. Håper jeg ikke treffer deg i trafikken.

  4. Dette her er noe forb….tull i fra satans veivesen å tro at bobiler er saktegående og dem lager kø sånn at det blir farlige forbikjøringer. Opplever stadig vekk at jeg blir liggende bak en rekke småbiler som ikke klarer å holde fartsgrensen men ligger 10-15kmt under spesielt etter avkjøringen fra ferjene.

    • Helt rett, det er antakelsen om at bobiler er saktegående som er farlig. Og i kombinasjon med sjåførens kunnskap om dette, h*ns behov for å ligge først i køen og smale vestlandsveier blir dette direkte livsfarlig og skaper trafikkfarlige situasjoner.

      På “våre” veier her i vest blir det full stopp på alle når to bobiler skal passere hverandre. Like fullt ferdes bobilister her som nekter å slippe forbi, hverken før eller etter. Ja, da får alle ødelagt turen sin, og blir til slutt forbanna og kjører forbi denne sinken i ren forbannelse.

      Dessverre tror jeg at sånne sjåfører har det så leit i sitt eget liv, at de tar glede i å ødelegge iallefall denne ene dagen for andre. Lurer bare på hva de samme sjåførene tenker den dagen de må erkjenne at de ikke gjorde nok for å forhindre en alvorlig ulykke. De har vi dessverre hatt altfor mange av allerede i år.

  5. Det er her problem er. Men alle guruer med batteri bil som ligger først i køene for og spare strøm. Speil er en mangelvare på mange her. Politiet får begynne å plukke ut disse førere. Da er mye av problem løst. Kjøpte i Sverige en uke rundt Venærn med bobil. Holdt fartsgrensen, ingen forbikjøringer.

    • Det der er nå en ganske grov generalisering av deg, syns jeg. Jeg har både elbil, bensinbil og dieselbobil, og med både “batteribilen” (uten mellomrom, bare sånn til info) og bobilen når jeg stadig vekk igjen fossilbiler som ligger både 15 og 20 km/t under fartsgrensa. Elbilen er såpass kjapp at forbikjøringene går greit, men med bobilen må jeg bare finne meg i å ligge bak mens jeg tenker “du har ferie, god tid og skal slappe av” om og om igjen… Men du har helt rett i at speil (eller evnen til å bruke dem) er mangelvare hos mange bilister.

  6. Jeg synes statens vegvesen bør gå litt i seg selv og se hvordan fergeleiene er tilrettelagt. Jeg har kjørt både lastebil og bil med stor campingvogn i mange år, og jeg kan ikke huske at jeg har sett en eneste fergekai der det har vært tilrettelagt slik at tunge og saktekjørende kan kjøre til side på kaien og slippe andre forbi. Det er vanligvis bare ett felt direkte ut på hovedveien, eventuelt to felt med fletting der det er ilandkjøring i to felt. Siden alle fergeleiene nødvendigvis ligger ved havet er det også svært ofte relativt bratte bakker opp fra kaien!

  7. Jepp. Et veldig bra tiltak.

    Dessverre er det alt for mange bobilsjåfører som kjører som idioter og ikke slipper trafikk forbi.

    Kjørte over Suleskar for noen uker siden med min bobil. La meg til siden og slapp trafikkken forbi. Men bak meg kom en annen bobil som ikke ville slippe forbi noen som helst.

    Etter et par kilometer var det så ille at både biler og motorsykler bak begynte å tute og blinke. Men idioten i bobilen ga seg ikke. Han skulle ligge først, og skulle definitivt ikke slippe noen forbi.

    Bobilen var norskregistrert. Slike tullinger finnes det dessverre litt for mange av

  8. Har ingen problemer med og holde fartsgrenser,men etter utkjøring fra ferger ville jeg ikke likt og ligge først i køen.Det hadde bare blitt pes og mas med og ha en haug biler etter seg.

    • Kjører av og tilsiden.
      Å venter til fergen har lasta å begjynt å gå. Då sette eg igang å slipper å kjøre i kø og 🙂

      • Har kjørt bobil i mange år og mener at mange køer oppstår ved at bilen bak bobilen ikke kan/ tør eller vil ikke kjøre forbi. Kanskje redd for å bruke drivstoff. Ikke vet jeg. Det er ofte gode muligheter langs veien for passering men nei. De ligger tett bak også. Så da blir d av og til farlige forbikjøringer fra bil 2,3 eller 4. Og vegetaten bør jo også lage flere forbikjøringsfelt. Her på vestlandet er jo veiene tragiske. Elendige polotikere herfra i mange tiår. Selv med statsm. Herfra hjalp jo ingenting. Tragisk.

  9. Kan vi ikke si det enkelt og greit, dei som ikke klarer og holde fartsgrensa kan holde seg hjemme. Di som abolutt skal forbi og skape farlige situasjoner kan dra til helvette….er ikke noe mer og diskutere!! God helg.

  10. Trafikkregulering er ikke fergemannskapets oppgave.

    Å henstille til saktegående kjøretøy å vente med å kjøre videre, kan f.eks. stå som oppfordring på skilt med Vegvesenets logo.

  11. Som flere nevner her, er det alltid noen som må ødelegge for andre.

    Jeg bor på Vestlandet, og jeg kjører motorsykkel så jeg opplever litt av hvert i trafikken.

    For litt siden, i lysreguleringen ved Kinsarvik var jeg uheldig å kvelte motoren på min MC. Foran meg hadde jeg en MC og en hestehenger, bak bl a. En bobil. Sistnevnte hadde ikke tid til å vente de 3 sek det tok meg å starte igjen, og kjørte forbi.

    Etterhvert slapp hestehengeren forbi, og jeg gjorde meg klar til å kjøre forbi bobil og hestehenger, men bobilen skulle først og brukte hele veibredden. Ok, denne veien byr ikke akkurat på masse muligheter i sommersesongen.

    Så selvfølgelig på et annet smalt parti kom en bobil imot. Full stopp på alle. Frykten stiger nå i meg, hvem må rygge? FOR JEG HAR IKKE REVERS PÅ MC! Og ikke tør jeg holde så god avstand at en annen tulling smetter imellom.

    Jeg kom til slutt forbi, ikke fordi bobilisten var interessert i å slippe meg forbi, tatt farten i betraktning. For vi vet veldig godt at bobiler har mer enn nok motor til å dra fra, der veistandarden tillater det.

    Sånne sjåfører viser såpass lite forståelse for trafikkbildet at de egentlig ikke burde ferdes på offentlig vei, men om de absolutt må så kan de godt komme sist av fergen i det minste.

  12. Vi har campingvogn og stiller oss alltid in til siden etter fergeavkjøring. Liker ikke å ha en hale av biler etter oss. På veien kjører vi ofte innom bussluker og slipper forbi køen bak oss. Opplever at mange gjør det samme. Men alle tiltak som kan redusere ulykker er velkomne. Er vel ingen med bobil eller campingvogn som har sååå dårlig tid? Trenger ikke være pensjonister for å tenke slik.
    Hilsen småbarnsforeldre

    • Æ vet ikke. Men vi har ligget bak 8 bobiler over Hamarøy, hvorav den første synes det var “spektakulært” å kjøre der. Noe det også er. Men du kommet deg ikke forbi 8 bobiler. Han første lå i alt mellom 40 og 60km/t. Det var ikke gøy. Hele køa med fergebiler lå bak. Det går han å bruke hue, og ikke minst se i speilene…

  13. Bare å lese denne tråden bekrefter at dette er et godt tiltak. Det er jo folk som tror det kun avgjøres av motorstyrke og det er folk som tror at dette gjelder alle andre enn dem, da de er «gode sjåfører».

    Basert på hva jeg kan lese her, er jeg ganske sikker på at vi har flere bobilister representert i denne tråden som nok kan irritere andre bilister grønne og skape farlige situasjoner.

    Veldig trist at denne type sjåfører i bobiler faktisk virker så godt representert. Tydeligvis skjønner de ikke bildet selv, og derfor veldig fint om fergemannskapet kan «hjelpe» til for å sørge for at vi unngår fler farlige situasjoner enn nødvendig

  14. Ikkje ta bilen din ut på vegen før du kan å bruke den, på alle slags vegar og alle slags føre. En bobil med erfaren sjåfør sinker ikkje trafikken på smale vestlandsvegar, men mange privatbilister får problem så snart gulestripa forsvinn. Eg er ofte på veien over heile Norge med småbil, og er sjokkert over alle eg møter med eine hjulsettet i feil kjørefelt. Det gjeld både småbilar, bobiler og tungtrafikk/semitrailere, norske og utenlandske.

    • En bobil med erfaren sjåfør kan ikke trylle veien bredere heller, så jo, bobilen sinker resten av trafikken når h*n møter motgående trafikk der det ikke er plass til 2 i bredden og det blir full stopp og rygging må til.

      Meg på MC er det så godt som alltid plass til, men neida det skal ikke slippes forbi. Da blir det farlige forbikjøringer da. Jeg vurderer det alltid som mye farligere å ligge bak et drog på flere tonn enn å kjøre forbi, så forbikjørt blir dere uansett hvor mye dere prøver å hindre.

      Nå vil jeg si at jeg heldigvis møter mange flinke, aktpågivende og ferierende bobilister som bidrar til å gjøre turen fin for alle, men dessverre er det egoister som jo er “så flinke til å kjøre stor bil” som gjør at “alle” får en dårlig opplevelse på turen.

  15. Det er ikke hvilken type bil det kommer an på, men hvilken type som sitter bak rattet, og det tror jeg ikke at fergemannskapene skal begynne å vurdere.
    En annen ting er at yrkesbiler over 3500 kg har kalibrerte speedometer som viser ca 8% lavere fart.

    • Jeg er helt enig at privatbiler må slippes av først, men la bobiler komme foran trailere og lastebiler. Det er mange år siden bobilene var trege. Ser jo kanskje den at vi har turister som skal se og fotografere, men de kjører vanligvis inn til siden. Vi som har kjørt noen år bruker også og se I speilen om det kommer noen bak som vil forbi. Da setter jeg (ihvertfall) på blinklys til høyre der det er mulig slik at de bakenfor liggende kan komme trygt forbi. Det gjelder alle både personbiler og trailere.

  16. Vel på Vestlandet hjelper det ikke. Hverken bobiler, campingvogner eller utenlandske småbiler klarer å holde fartsgrensen. Lokalbefolkningen kjenner veiene, er på jobb og bor her. Vi kan ikke ligge 40km under fartsgrensen selvom det er svingete. Vi stopper ikke for sikkerhets skyld når vi møter motgående trafikk. Da gir vi gass for å komme oss frem. Vi vet det går å passere både bobil og trailer. Rett nok med 4-5cm margin, men det rekker i massevis. Derfor tuter og blinker vi heftig på turistene som dessvere en sjelden gang slepper forbi. Da blir det spennende forbikjøringer, fordi turistene kutter svingene og ikke har ett hjulsett på hvitstripen. Tar ferie i september eg. God sommer.

  17. Nå har bobilene vært hetset i mange tiår for att det for over 50-årene siden kom utenlandske bobiler med små motorer og nå begynner vegdirektører og fyre oppunder ! Det er en stor skam og hisse opp småbilistene slik ! En bobil i dag har så stor motor att den følger trafikken !!! Når man kjører bobil så legger man merke til de som kjører forbi når bobilen ligger i en kø og de forbikjørende sitter og bruker mobiltelefon og tar forbikjøring i uoversiktlig sving ! Ikke prøv og skjule det som er grunnen til alle trafikkdrapa vi har !!!

  18. Helt riktig.
    Holder du 85 i 80 sona skal utrolig mange forbi og så legger de seg akkurat på 80.
    Disse er de værste og lager enda flere farlige forbikjøringer og irritasjon.

  19. Bobilsjåfører burde hatt et grundig kurs i hvordan oppføre seg på veier i Norge. Det samme gjelder disse el-bilistene som alltid skal ligge minst 10 km/t under fartsgrensen for så å speede på når de føler seg “truet” av et vogntog eller en buss når de er på 4-felts vei. Men det ser dessverre ut som at spesielt Tesla-eiere har sine egne regler på veiene med forbikjøringer både på venstre og høyre side. Bo-bileiere bør vel lære seg å bruke speilene mye mer, det samme med dem som drar vogn.

  20. Bobiler har iallfall lov til å kjøre i 100 når det er tillatt. Noe helt annet er det med tungtransport. Ser at ofte ligger disse kjøretøyene mellom 90 og 100 målt hastighet med gps. I alle årene jeg har kjørt, ser jeg aldri at noen er stoppet langs veiene. Det sier seg sjøl at forbikjøring av langtransport er mye mer rissikofylt enn en bobil.

  21. Seriøst! Løsningen på problemet er veldig enkel!!

    Bøtelegg alle sjåfører som kjører under fartsgrensen med kø bak seg hvor de ikke slipper trafikken forbi!! 15.000 kr og 4 prikker!!! Disse skaper mange farlige situasjoner når de i timesvis ligger 10-20 kmt under fartsgrensen uten å slippe trafikk forbi.

    På Vestlandet (Stavanger – Kristiansand) er det veldig få tilrettelagte muligheter å komme seg forbi saktekjørere, du risikerer å ligge bak dem i flere timer uten å komme forbi, da er det håpløst at fartskontrollene er på de stedene hvor dette faktisk er mulig på en trygg måte å kjøre forbi køen.

    Straff sinke kjørerne som skaper problemene, selvfølgelig de som kjører for fort og. Men fokuset er feil, saktekjørere som tror de eier veien er til skade for mange og lager mye unødig risiko på veiene, det blir sjelden tatt tak i etter min erfaring.

    Problem løst

  22. Hva er problemet? Vi har bobil, venter til alle har kjørt, så kjører vi. Null stress.

  23. Her er det sjokkerende mange lite gjennomtenkte kommentarer fra “verdensmestere”, både i bobil, personbil og yrkesbil.

    Jeg mener det er et godt tiltak at vi i bobil venter med å kjøre av, da det er et faktum at på svingete veier – ihvertfall med min C1 bil på nærmere 4 tonn og en halv meter bredere enn en personbil- rett og slett kan være ubehagelig å holde 80 km i en sving der fartsgrensen er 80, så da kjører jeg naturlig litt under, for at turen skal bli behagelig. Det handler ikke om å ligge i 40-50 km/t, men i et tempo som gir god flyt og en behagelig tur med mine 160 hk (så bilen kan gå fort nok den).

    Så bør det være en selvfølge å slippe forbi køen for de som har den bak seg, det er ikke en konkurranse om å komme først.

    Samtidig ser vi alt for ofte at personbiler på død og liv SKAL forbi en bobil, uansett hvor fort den kjører. Det samme ser en forøvrig hvis en kjører øvelseskjøring med en rød L bak på personbilen, den skal enkelte ihvertfall ikke ligge bak. Her handler det om holdningsskapende arbeid, også kjent som barneoppdragelse.

    En bobil og en personbil har så forskjellige kjøreegenskaper at jeg støtter 100% å vente til personbilene er av fergen. Kjør med innsiden av hodet, så kommer vi alle trygt frem.
    Hilsen en som kjører både personbil, bobil og MC.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *