Bobiler må merkes i Frankrike

Fra nyttår har Frankrike innført en særegen regel om merking av større kjøretøy med antatt blindsone. Bobiler omfattes av det nye påbudet som kun har fått en kort overgangstid.

Bobiler over 3500 kg må merkes på tre sider med slike skilt i Frankrike.

Kjøretøy over 3500 kg skal i Frankrike merkes med tre store merker som advarer fotgjengere og syklister om at kjøretøyet har blindsoner. Dette er et trafikksikkerhetstiltak som også omfatter tyngre bobiler. Det hjelper ikke å være utlending, melder våre franske kollegaer.

Det nye påbudet ble varslet kort tid før jul og trådde i kraft allerede fra årsskiftet. Den som ikke har tre slike merker på kjøretøy over 3500 kg risikerer en bot som for tiden ligger på 135 EUR. Etter det vi erfarer blir det ingen bøtelegging de tre første månedene, men fra april blir det bøter på alle tungvektere uten merket.

Tre merker
Hver bil skal ha tre merker. Et bak og et på hver side. Merkene er 25 cm høye og 17 cm brede og blir med sine gilde farger ikke spesielt pene å ha på bobilen.

Merkene skal plasseres mellom 90 og 150 cm over bakken. Bak skal det plasseres til høyre og på sidene mindre enn 1 meter fra fronten av bilen.

Et bildesøk på «angles morts» gir flere treff på leverandører av merker. De leveres både for permanent feste og som magnetiske skilt. I forhold til bobil hjelper det lite med magnetiske skilt da bobiler sjelden er magnetiske på de aktuelle stedene. Håpet er at det dukker opp andre skilt som kan tas settes på ved ankomst til Frankrike og fjernes når landet forlates.

Merket leveres i to utgaver – en med en lastebil og en med en buss. Prisene redaksjonen har funnet varierer fra ca 4 EUR til ca 12 EUR der de magnetiske er dyrest. Ikke alle leverandører sender til Norge så det kan trolig være interessant å vente til grensepasseringen.

Flere franske bobilblader har omtalt den nye bestemmelsen og er vår kilde. Den franske ambassaden har så langt ikke svart på vår henvendelse.

Så langt Bobilverden.no erfarer er det ikke gitt unntak for kjøretøy med kamerasystemer som eliminerer blindsonene. Vekten skal være det eneste kriteriet for kravet om merking.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  13 comments for “Bobiler må merkes i Frankrike

  1. Utrolig at de kan gjøre dette. Hva sier EU om dette. Vi som ikke er medlem av EU, må følge alle regler som kommer. Se bare på lys på bilene bak, det hadde vi lov om, så kom EU, da kunne vi ikke ha lys bak på dagtid.

    • Fullt lovlig med lys bak på dagtid nå også om du vil… at ny standard for kjørelys krever lys kun framme, vil ikke si at du ikke kan ha baklys på…. 🙂

  2. Dette er jo et godt argument for at EU må samordne mer. Hvordan skal bilene se ut om alle land har sine egne regler?

  3. De halvintegrerte bobilene vil nok kunne benytte magnetiske skilt på framdørene.På bakveggen er det vel mulig å feste merkene med bred gjennomsiktig pakketape, så kan de lett fjernes om man ønsker dette etter utreise fra Frankrike.
    Dersom dette tiltaket kan spare liv og hindre skade , er dette etter min mening et lite offer for oss bobilbrukere.

  4. Jeg synes dette er et bra tiltak. Folk skjønner ikke helt hvilke problemer vi kan ha med store kjøretøy.

  5. Det som gjør dette påbudet lite konstistent, er at innslagspunktet et knyttet til vekt av kjøretøyet , og ikke høyde eller størrelse.Min egen bobil er 6,74 m lang og produseres både i vektklasse under og over 3500 kg.Når min bil veier 4100 kg , er den jo ikke av den grunn mer uoversiktelig.De fleste bobiler er såpass lave , at dersom man har en syklist på bilens høyre side idet man skal foreta en høyresving i et kryss , vil syklisten være godt synlig gjennom høyre sidevindu i tillegg til høyre speil.
    Det mest logiske ville derfor å heve grensen til 7500 kg for dette påbudet, da er man oppe i klassen for lastebiler som er høyere og derfor kan skjule en syklist på bilens høyre side .

  6. Ser ikke helt forskjell på en 7,4 meter lang delintegrert bobil som veier 3500 kg og en 7,4 meter lang delintegrert bobil som veier 4200 kg når det gjelder blindsone og sikkerhet.
    Like tullete som badebuksereglene i Frankrike

    • Da man ikke får redigert, så må jeg tilføye at tiltaket er helt greit på de store kjøretøyene som virkelig har blindsoner. så 7500 kg hadde vært en mer passende grense.
      Store lastebiler, trailere, busser og de helt store bobilene (Linere kalles de vel) kommer under denne kategorien. Men er det ikke ofte slik at slike advarsler blir «borte»/oversett etter en stund.

  7. Herregud er det ikke bare å få satt på disse merkene når en kommer til Frankrike da uten å lage en haug med argumenter om hvorfor ditt og datt.
    Vogner og biler alle like stygge både med og uten dissa merkene.

  8. Vi må forholde oss til de regler som gjelder i det landet vi kjører bil i. Helt OK at Frankrike ønsker å merke alle biler over 3500 kg med slike symboler. Frankrike hadde for noen år siden også påbud om alkeholmåler i alle kjørertøy, det har de gått vekk i fra. Men det er forbudt med piggdekk i Tyskland, hva vil tysk polis si den dagen du kommer på piggdekk. Det er også påbudt med M+S og monten merke på vinterdekk uten pigg i Tyskland, Vi må bare forholde oss til lokale regler i det landet vi kjører i.

  9. Snakket med flere som har kjørt nedover, gjelder iikke på motorvei, ingen sykler der.
    I mine øyne forbanna tull.
    Kjører 9 meter bobil Eurabobil aldri et problem.
    Typisk Frankrike, de får bli edrue så behøves ingen lapper.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *