Bobiler 50000 dyrere?

Blir engangsavgiften for bobiler økt vesentlig? Foto: Knut Randem

Blir engangsavgiften for bobiler økt vesentlig? Foto: Knut Randem

Statsbudsjettet for 2017 kan gjøre det vesentlig dyrere å både kjøpe og bruke bobil. Om Venstre får det som de vil. Også regjeringens forslag til statsbudsjett vil øke kostnadene.

Det er relativt bred enighet i Stortinget om et grønt skifte i avgiftspolitikken, men uenigheten er likevel stor. Å finlese statsbudsjettet er en vanskelig øvelse når man leter etter noe så spesielt som avgifter for en så liten nisje som bobiler utgjør.

Engangsavgiften er under omlegging. CO2 og NOX blir tillagt større vekt. Vekt og motorkraft mindre vekt. Regjeringen foreslår at NOX-komponenten ikke skal gjelde for bobiler. Det betyr at regjeringen ikke legger opp til noen endring fra dagens regler.

Regjeringen foreslår å øke dieselavgift med 35 øre/literen, men vil samtidig senke årsavgiften med 12 prosent.

Samarbeidspartiet Venstre vil annerledes
Venstre la i dag fram sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2017. Partiet har de siste årene gjentatt sitt forslag om å øke engangsavgiften for bobiler vesentlig. Den er i dag 22 prosent av engangsavgiften for andre personbiler.

Med det pågående grønne skiftet får Venstres forslag en noe annen formulering enn tidligere, men er minst like dramatisk.

Venstre foreslår at både CO2- og NOX-komponenten i engangsavgiften for bobiler skal økes til samme nivå som personbiler. Også regjeringen vil øke NOX-komponenten, men gjør altså et unntak for bobiler.

Venstre priser denne avgiftsøkningen til 150 millioner kroner. Det registreres under 3000 bobiler hvert år i Norge. Om Venstres tall er korrekte betyr dette en gjennomsnittlig avgiftsøkning på over 50000 kroner for nye bobiler.

I tillegg legger Venstre på dieselavgiften med 65 øre mer enn regjeringen i sitt forslag. Til sammen blir det en avgiftsøkning på 1 krone/liter diesel. Venstre går også mot forslaget om å redusere årsavgiften.

Bekymret bransje
Generalsekretær Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund (NCB) synes det er krevende å holde oversikten over innholdet i engangsavgiftene og er ikke glad for Venstres forslag.
– En bobil er en fritidsaktivitet og vi vet fra tidligere undersøkelser at gjennomsnittlig årlig kjørelengde er 8000 km. Å sammenligne det med en yrkesbil som kjører langt over 30000 km/år er ikke holdbart.
– Dette blir som å skyte spurv med kanoner. Om det blir solgt færre bobiler, vil charterturer seile opp som alternativ fritidsaktivitet. Det er ikke mer miljøvennlig, påpeker han. Han er også bekymret for medlemmene sine. De er små og mellomstore bedrifter og ofte familiebedrifter.

Forhandlernes generalsekretær Geir Holm er bekymret for Venstres forslag. Foto: Knut Randem.

Forhandlernes generalsekretær Geir Holm er bekymret for Venstres forslag. Foto: Knut Randem.

Holm påpeker hvor vanskelig det er å fastsette avgifter på miljøkomponenter i engangsavgiften. Det den enkelte bobil har på taket – takluker, antenner og andre detaljer vil avgjøre hvordan for eksempel NOX måles. Skal hver enkelt bil måles? Eller skal beregningene legges på chassis? Spørsmålene er mange.

Holm synes det ikke hører noe sted hjemme å straffe en så liten gruppe så hardt.
– Det må være andre og mer vesentlige steder å hente inn dette, mener han.

Del dette med andre:

  11 comments for “Bobiler 50000 dyrere?

  1. Oi oi! Som bobileiere er vi ikke lenger vanlige eiere, men vi blir eksklusive eiere. Får Venstre viljen sin kan vi snart sammenligne oss med både Hagen, Reitan og andre milliardærer.
    Dette var gledelig lesning. GRUMF!

    • Jeg behøver ikke være milliardær bare jeg får anledning og råd til å bruke bobilen når jeg vil. Dette er hytta for meg. Kanskje på tide å beskatte vedfyringen i landets hytter? Dompappen, Trine Skei Grande har vel ikke hjernekapasitet til å tenke så langt?

  2. Flott, dette er en trafikk som ikke generere noe slik den er i dag. Få det inn i ordnede forhold slik at de må campe på organiserte plasser.

  3. Som vanlige dødelige må vel bare å akseptere at Demokratiet virker som det gjør, vi har jo selv stelt i stand denne suppa da vi gikk til valgurnene.
    Er ikke så sikker på at Tuppa Sippe Grande & Co har tenkt særlig mye over effektene og ringvirkningene dette med økt dieselavgift får for f.eks. transportnæring og kollektivtransporten. Økte utgifter skal jo hentes inn igjen, og så ruller snøballen videre……
    Har lite tro på at de såkalt «grønne» er informert om at ting faktisk skjer innen bedring av miljøet på bobilfronten. Som f.eks. utviklingen med Fiat’s motoralternativer f.o.m. 2017 osv.

    Miljøet angår oss alle, og det er bra at vi fokuserer slik at alle bidrar. Når saker & ting derimot endrer kurs fra fornuft til fanatisme kan det fort ende i feil retning. Eksempler på hva det fører til ser vi jo i nyhetsbildet daglig.
    For meg virker det faktisk som om både V, SV, KRF og MDG kommer under kategorien «fanatisk interesseorganisasjon» med særdeles stort markeringsbehov.
    Det er kanskje en fordel, uavhengig av politisk ståsted, å ha reelle alternativer på plass før pisken svinges for hardt?

    Åkke som er, det skal mer enn T S Grande’s markeringsbehov til for å ta fra oss gleden vi har av og med bobilen. 🙂

    • Når det gjelder det grønne skiftet og økte kostnader for bilfolket,er det på tide å minne om at leppa fra Grorud ap som fikk kjørt gjennom en krone mer i avgift på drivstoff på en gang,for å spare miljøet,hjalp det,svaret gir seg selv,folk kjører like mye

  4. Vi som kjører bobil kjører mest ut av Norge, Sverige er et av landene som mange nordmenn bruker som ferieland. Dieselen er dyr der også men så slipper man bompenger, og flere rimelige bobilplasser er det også. Skal vi stoppe utlendingene som kommer hit til landet og legger i fra seg mye penger, så er det bare og legge på dieselen. Bommene har allerede redusert dem. Hører jo folk snakke om at de gjerne skulle besøkt Norge men att det er alt for dyrt, det er avgifter på alt sier de. Venstre og de grønne må nå få opp øynene og ikke prate bare tull, en annen ting er også att mesteparten av bobilene stå stille mer en halve året, og hva med campingvognene de få som er igjen på vegene er stort sett utenlandske turister som kommer men som regel bare en gang da det koster for mye og feriere i Norge.

  5. Jeg har sagt det hele tida. Småpartier som venstre,, krf, sv og mdg skulle ikke hatt innflytelse i det hele tatt. De skulle vært strøket fra den politiske arena. Mvh Svein

  6. Her er fakta. Importerte en bobil desember 2016
    Carthago chic e. Egenvekt 3650 kg og 3 liter Fiat motor
    Økning i engangsavgift 2017 . 30.000 kr. I forhold til 2016.
    Jeg rakk desverre ikke å regge den i desember 2016.
    Det var surt.
    Rhl.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.