Bobilen er 53 år og har en mystisk produksjon

Ingen har hørt om en så gammel Bjølseth bobil. Men i Sverige, like over grensa, fant vi likevel en 780 cm lang helintegrert Bjølseth bobil på norske skilt.

Er dette en helt unik Bjølseth på 53 år? Foto: Knut Randem.

De første eierne hadde bobilen i 40 år. Nå eies den av Mona Mathisen, som kjøpte den av sin far. Far og datter har begge hatt Bjølsethen i fem-seks år hver.

Mona og forloveden Trond Gellein bruker bobilen regelmessig, spesielt når de er på treff i Rednecks-foreningen. Sammen driver de Dixiland Sweden i Hämnes i Årjäng kommune. Stedet er en blanding av campingplass og sosialt treffpunkt for folk med felles interesser.

Mona Mathisen og Trond Gellein driver sammen Dixieland Sweden. Sammen har de omsorgen for en 53 år gammel Bjølseth bobil. Foto: Knut Randem.

To ganger i året arrangerer de musikkfestivaler i et høyst uformelt miljø, men de lover førsteklasses musikk. De 35 enhetene som får plass på campingplassen pluss noen hos naboen, som låner ut jord, må nøye seg med en utedo, men stemningen skal være upåklagelig.

Bobilen, som brakte oss til Dixieland Sweden, er bygget på en Mercedes-Benz 608D med bakhjulsdrift og er registrert for åtte – 8 – personer. Det er nesten sengeplass til alle i de to salongene, men sitteplassene til de åtte personene ville ikke blitt godkjent i dag. Den er registrert for 4 000 kg og skal i følge vognkortet ha 725 kg nyttelast.

Lastekassa bak skal i følge eierne være originalmontert. Foto: Knut Randem.

Den første eieren skal ha brukt bobilen til Spania nesten hvert år. Men etter at Mona og faren overtok den har turene blitt mye kortere. Den overvintrer også innendørs.

Da Bobilverden.no var på besøk i slutten av mai var den nettopp kjørt ut av låven der det innerst er en scene ferdig rigget for fest. Og festen fra kvelden i forveien var fortsatt synlig i den uformelle pøbben.

Bobilen har to store salonger foran og bak. Kjøkkenet med kokeplate under benkeplate til venstre. Foto: Knut Randem.

461 000 km viser instrumentpanelet at bobilen har kjørt. Og den kjører fortsatt. I høst var den en tur på rednecks-treff i Gudbrandsdalen. Med sine 53 år på baken er bobilen fortsatt klar for ny EU-godkjenning. Forrige gang ble den godkjent straks bremseskivene var uten rust.

Datidens mote for dusjtapet. Foto: Knut Randem.

Mona og Trond forteller imidlertid at de tar noen forholdsregler i den gamle bobilen. De er litt forsiktige med å bruke gass i bobilen. Først og fremst fungerer den som et sted å sove og oppholde seg når været ikke er så godt.

Dekoren på stedet er særegen og vi har jo sett noen innslag av rednecks på TV. Er det så galt i virkeligheten, spør vi forsiktig.

– Nei, nei, det du ser på tv er iscenesatt. Dette er et miljø med godt samhold der vi hjelper hverandre å ta vare på ting framfor å ødelegge dem, forsikrer Mona og Trond. Og legger spøkefullt til at gaffateip er en rednecks viktigste verktøy.

Ikke helt strøkent, men kjørbar. Foto: Knut Randem.

Men er det en Bjølseth?
Når vi i ettertid sjekker ut historien om Bjølseth så beskrives det produksjon av bobiler i små serier på 80- og 90-tallet. Men ingen eldre er nevnt.

Jømna caravan har i dag best kompetanse på deler og reparasjon av Bjølseth ettersom flere medarbeidere fra konkursrammede Bjølseth etablerte dette firmaet.

Så vi ringer Jømna og spør om hva dette kan være. Men nei, heller ikke her får vi hjelp. Ingen kjenner til en så tidlig produksjon av Bjølseth bobil. Så spørsmålet er om dette er et enestående tilfelle eller om det ble bygget flere? Eller er det slett ingen ekte Bjølseth? Om du har kunnskap om dette, så hører vi gjerne fra deg.

Takk for gode bidrag i kommentarfeltet. Vi har skrevet denne oppfølgeren.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les ogsåBjølseth: Mysteriet er løst

Del dette med andre:

  5 comments for “Bobilen er 53 år og har en mystisk produksjon

  1. Vår første bobil var en Bjølsett med alkove bygget på en Masta 1600 ( liten lastebil ) fra 70 tallet.
    Eide den i år 2000.
    Så den igjen på Gol for 6>7 år siden.
    Tror den går fortsatt i Gudbrandsdalen.

  2. Jeg tror denne ble bygget av en Brenhaugen som jobbet på lastebilverkstedet til Haugen transport på Kongsberg. Den var basert på Bjølset campingvogn. Husker han fortalte at fikk kjøpt originale karosseriplater fra Bjølset for at det skulle se originalt ut. Mener også det ble satt inn 613 motor og busskardang med bedre utveksling.

    • Det er riktig at Ivar Brenhaugen bygde denne i Kongsberg, og det stemmer at han byttet motor og kardang pluss en del andre modifiseringer.
      Jeg hadde han som kunde i mange år.
      Bilen ble mye brukt og det ble blant annet mange turer til Spania.

  3. Den er kansje tilsalgs hvis prisen er høy nok.😜.Ta gjerne kontakt folkens. Dette er bobilhistorie👍

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *