Rapidos dattermerke Itineo har spesialisert seg på prisgunstige og praktiske biler for familiebruk. Nå lanserer de en bil med eget barnerom.
I en Itineo SLB700 har barna sin egen tumleplass bakerst i bilen. To køyeplasser på høyre side og en sittegruppe på venstre side kan deles av med dør mot toalett/dusjavdelingen midt i den 7 meter lange bilen. Foran har man en romslig sittegruppe med god plass til fem. Et praktisk L-formet kjøkken og kjøleskap på 142 liter bidrar til at hele familien får mat og drikke. Senkesengen foran er på 190 x 140 cm.
SLB700 har også fleksible løsninger. Den nederste køya kan lett felles opp, og man har da plutselig en romslig garasje. Praktisk for å laste inn sykler, møbler eller fortelt når man er underveis.
Konseptet rundt barnerommet har fått navnet Kiddy-Neo. Det omfatter en integrert tavle på døra til barnerommet, spesialdesignet fargerikt gulvteppe utformet som et puslespill, og en pakke med ulike spill. Vi var dog forundret over at man ikke hadde valgt materialer som var mer robuste mot søl, noe det lett blir der barn oppholder seg. Kiddy-Neo er også tilgjengelig i SB740 som har tverrstilt køye bak og hele 7 sengeplasser.
Interiøret er holdt i et mellombrunt treverk, mens setene er trukket i et tofarget lyst/mørkegrått trekk. Løse puter til rygg og nakkestøtter i friske farger skaper liv i interiøret.
Eksteriørt har Itineo fått ny front i år. X-formet med LED-lys både oppe og nede gir et mer moderne design. Sidedekoren er også endret fra fjorårets modeller. Innvendig legger vi merke til dekoren under senkesengen som også er ny. Litt mer elegant og påkostet enn tidligere, men det er fortsatt et stykke opp til modermerket Rapido. Men som et rimelig alternativ er dette helt greit. Man henvender seg til et yngre og mer aktivt publikum, og da er det robuste og praktiske mer verktlagt.
(Artikkel fortsetter under bildene)

Sorte felter med integrert LED-belysning under senkesenga, og kombinasjon med hvitenhøyglans skapdører og brunt treverk gir et eksklusivt utseende.
Nytt av året er at Itiineo også har delintegrerte modeller i programmet. Disse er bygd på Citroen, som er nærmest identisk med det velkjente Fiat-chassiset bortsett fra egen grill og motor. Citroens 2-liters HDI motor leveres i to varianter på 130 eller 160 hk. De helintegrerte er fortsatt basert på Fiat med 2,3-liters motorer på 130, 150 eller 180 hk.
Tekst og foto: Olav Barhaugen for Bobilverden.no
og Bobil- og Caravanmagasinet (BoCM)