Cruiseferie, charterferie, fritidsbåt og storbyferie er verstingene i klimasammenheng. Det viser en klimarapport offentliggjort i dag. Bobiler er langt bedre enn sitt rykte.
Klimarapporten er utarbeidet av Østlandsforskning på oppdrag for Norges CaravanBransjeforbund (NCB). Den ble offentliggjort under et pressemøte tidligere i dag.
Les mer om bakgrunnen for klimarapporten her
I rapporten er det tatt utgangspunkt i at en ferie består av transport, overnatting, mat, og aktiviteter. For bobil er det sett på utslipp per personkilometer sammenlignet med andre transportmidler, utslipp per overnattingsdøgn sammenlignet med andre overnattingsalternativer, utslipp per bobiltur sammenlignet med andre feriereiser, og utslipp for hele bobilbestanden sammenlignet med om alle disse skulle dra på alternative ferier.
Resultatene i caravanbransjens klimarapport viser det åpenbare: Cruiseferien er «verstingen» og fjellturen til fots er snillest mot miljøet. Men rapporten slår også fast at ferie med bobil er mer miljøvennlig enn både chartertur til Syden, storbyferie og ferie langs Norskekysten med motorbåt.
– Bobilen kommer godt ut som feriekonsept sammenliknet med både cruise-, charter-, storby- og motorbåtferie når vi ser på klimagassutslippene knyttet til feriekonseptene, sier Mona Nilsen i Østfoldforskning.
Ikke et transportmiddel
– Caravanbransjen har lenge vært veldig nysgjerrig på hvordan bobilen kommer ut i en slik miljørapport. Resultatene er omtrent som forventet. Bobilen forurenser når den kun vurderes som et kjøretøy, men vurdert som et ferie- og fritidskonsept blir bobilen et veldig mye bedre alternativ enn andre sammenlignbare ferieformer. Nå vil vi jobbe opp mot politikerne for å skape en forståelse for at bobilen ikke er et transportmiddel, men et ferie- og fritidskonsept, sier generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm.
– Bobilen brukes ikke som transportmiddel til jobben. Den brukes ikke til å kjøre barna i barnehagen eller på trening. Bobilen er og blir et ferie- og fritidskonsept på lik linje med fritidsbåter. Bobilen må derfor avgiftsbelegges med dette som utgangspunkt. Hvorfor skal bobiler beskattes mye tøffere enn fritidsbåter, når sistnevnte forurenser mer og det finnes adskillig flere motorbåter enn bobiler i Norge, spør generalsekretæren retorisk.
Ville reist på Sydentur
– Vi vet også fra undersøkelse gjort av Kantar TNS i 2016 at bobilfolket sier de ville reist med fly til Syden dersom de ikke hadde hatt bobil. Det betyr at de ville forurenset mer om de valgte bort bobilen, sier Holm.
Venstre har flere ganger i forbindelse med forslag til statsbudsjett, senest i fjor høst, foreslått å fjerne de fordelene bobiler har med hensyn til engangsavgift. Bobilbransjen er redd for at en slik endring vil rasere en hel bransje som i stor grad er bygget på verdiskaping og arbeidsplasser i distriktene.
– Dette er et forslag som vil ryste bobil-Norge. En liknende avgiftsendring i Danmark raserte hele caravanbransjen. Vi snakker i stor grad om små familieeide bedrifter med lokal sysselsetting som kan forsvinne i Norge, sier Geir Holm i Norges Caravanbransjeforbund.
Se vår mer omfattende beskrivelse av klimarapporten her.
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Snart valgår igjen.. Bobil folket bør da kanskje tenke seg om to ganger ved valgurnene..