På vei hjem fra tre ukers høsttur opplevde de marerittet. Bobilen tok fyr mens de kjørte og sto ikke til å redde. Verdiene de hadde i løsøre og eiendeler oversteg alt de hadde tenkt seg.
I sommer tok Svein Ivar Weideborg og kona Bitten sommerferien i Dolomittene, og i høst tok de seg en tre ukers tur til Sverige, Danmark og Tyskland med bobilen. Nesten hjemme, bare noen få mil fra hjemmet i Oslo, opplevde de marerittet.
– På Skarnes begynte en gul motorlampe å lyse og motoren stanset. Jeg fikk svingt inn på en busslomme og stanset bilen. Da luktet det røyk og jeg kom meg ut for å sjekke under panseret, forteller Weideborg.
– Der så jeg med det samme at det var brann i bakenden av motoren. Jeg fikk fatt i brannslukningsapparatet. Det kom også andre løpende til med sine brannslukkere, men det hjalp ikke. Vi hadde ingen mulighet til å slukke brannen.
– Jeg bare rope til kona at hun måtte få med seg hunden vår og komme seg ut og vekk fra bobilen. Vi «rømte» uten forsøk på å få med oss mer enn det vi stod og gikk i. Dette er et råd vi fikk fra en pensjonert brannmann for mange år siden.
Det tok bare 10 minutter fra brannvesenet ble varslet til brannen så slik ut:
Weideborg forteller at det det ikke tok lange tiden fra de oppdaget at noe var feil til de skjønte at bobilen ikke kunne reddes.
Brannvesenet ble varslet, men i dette området er det et deltids-brannvesen så utrykningene tar noe lenger tid enn med uttrykningsklare brannfolk.
Sjokkert over verdien på løsøre og eiendeler
Svein Ivar og Bitten fikk virkelig oppleve hva det vil si å ha en god forsikring. En ting er verdien på bilen, men det som overrasket var hvor mye løsøre og eiendeler var verdt da de hadde oppsummert alt de hadde med. Den eneste enkeltgjenstander med høyere verdi var en vanlig laptop.
– Forsikringsselskapet If var veldig skvære og ga oss et raskt og godt oppgjør, forteller Wiedeborg.
Hans anbefaling til andre bobilister er å sjekke om forsikringen dekker verdien både på selve bilen og ikke minst om den dekker verdien på løsøre og eiendeler som finnes i en så stor tur-rigget bobil. Verdiene er større enn du tror.
Det viste seg nemlig at verdiene på løsøret ble verdsatt til litt over 100 000 kroner. Forsikringen dekket løsøre inntil 100 000 kroner. Eiendelene de hadde med seg var i samme størrelsesorden. Med et fradrag på 20 prosent for slitasje, fikk de utbetalt 85 000 kroner. Eiendelene ble dekket av reiseforsikringen i samme selskap mens løsøret ble dekket av kaskoforsikringen.
Bobilen, en Frankia Platin 8400 fra 2019, bygget på Mercedes Sprinter, fikk de 2,2 millioner for. Bobilen hadde nettopp vært på service og hadde gått om lag 30 000 km.
Det var så lite igjen av bobilen at det ikke var mulig å lete etter brannårsak, men Weideborg forteller at det ble pekt på en mulig diesellekkasje som årsak.
Han er opptatt av at dette ikke skal være en skrekkhistorie, men en erfaring å ta med seg for andre. Sjekk vilkårene i forsikringene dine, ikke alle forsikringsselskaper har så god dekning, oppfordrer han.
Uvirkelig, men fortsetter bobillivet
– Det var litt uvirkelig å komme hjem fra bobiltur og ikke ha noe å pakke ut. Vi snakket også om vi ville fortsette med bobil, men kom raskt til at med så mange fine opplevelser vi har i bobil var det ingen tvil, forteller han.
De hadde i forkant av brannen snakket om å gå ned i størrelse på bobilen. Og det gjorde de nå. En Carthago bybobil er innkjøpt og planleggingen av sommerens ferie i Frankrike pågår for fullt.
– Men vi er litt spente på overgangen fra en bobil på 8,6 meter til 6,4 meter, avslutter Weideborg.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Her var det mange begrep; løsøre, eiendeler, inventar.
Løsøre dekkes av kasko står det å lese.
Hva er hva?
Tror vi må gjøre en dypdykk i forsikringsvilkårene for å få en klarhet i dette.
Uansett nyttig påminnelse.
Vi erstattet underveis inventar med løsøre, men det hang visst igjen et sted. Beklager forvirringen.
Den vanlige innboforsikringen dekker vel også ting som man tar med i bobilen. Jeg er usikker, men tror at det er sånn.