Bobil for vanskelige veier

Velutstyrt bobil for uveisomme strøk og vanskelige veier. Offroad, sier produsenten, men der skal du jo ikke kjøre. 4×4 kan likevel være godt å ha om du er nær veis ende.

Yucon K-peak i kort utgave. Denne har tverrstilt seng bak. Det ser vi på den lille plassutvidelsen i sengeenden. Foto: Knut Randem.

Pilote-konsernets bybobilmerrke, Yucon, hadde denne uka verdenspremiere i Düsseldorf for sin nye Yucon K-peak. Den betegnes av produsenten som en offroader for deg som ønsker å kjøre til veis ende.

K-peak er bygget på Mercedes-Benz Sprinter med en motor på 190 hk, ni-trinns automatisk girkasse og 4×4 AWD som standard. Yukon K-peak kalles en microliner av produsenten fordi den regnes som godt og komfortabelt utstyrt.

Modellene for to personer har ingen sofa i salongen. Foto: Knut Randem.

K-peak kommer I to lengder på snaut 6 og 7 meter. Den korteste er beregnet på to personer og kan leveres enten med tverrstilt seng bak eller to enkeltsenger i kjøreretningen. Disse har ingen sofa i salongen – åpenbart for å spare plass på lengden.

De langsgående sengene kan løftes i den ene enden slik at du kan halvt sitte/ligge. Foto: Knut Randem.

Den lengre utgaven har salong med sofa og to enkeltsenger i kjøreretningen. Med valgfritt pop-opp-tak har den sengeplass for fire personer.

Bad med toalett og dusj er plassert på venstre side og kjøkkenbenken står på «den vanlige plassen» delvis foran skyvedøra.

Større salong i den lange varianten. Her er det også pop-opp-tak, som stigen står opp mot. Foto: Knut Randem.

Og hva har Yucon K-peak å by på som gjør at du kan være uavhengig og nyte den ultimate friheten, slik produsenten uttrykker det?

Kjøkkenet er plassert på tradisjonell plass. Foto: Knut Randem.

Firehjulsdrift er allerede nevn og da hører terrengdekk (AT) med. Den er utstyrt med 300 Ah litiumbatterier og et solcellepanel på 90 W samt dieselvarme (Truma Combi D6E).

De tre variantene av K-peak ser ganske like ut fra denne vinkelen. Foto: Knut Randem.

Dette er en slank bobil med en bredde på bare 202 cm. Totalvekten er 3,5 eller 4,1 tonn. Den tyngste utgaven har en oppgitt lasteevne på 890 kg (Yucon 6.0 BD).

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *