Velutstyrt bobil for uveisomme strøk og vanskelige veier. Offroad, sier produsenten, men der skal du jo ikke kjøre. 4×4 kan likevel være godt å ha om du er nær veis ende.
Pilote-konsernets bybobilmerrke, Yucon, hadde denne uka verdenspremiere i Düsseldorf for sin nye Yucon K-peak. Den betegnes av produsenten som en offroader for deg som ønsker å kjøre til veis ende.
K-peak er bygget på Mercedes-Benz Sprinter med en motor på 190 hk, ni-trinns automatisk girkasse og 4×4 AWD som standard. Yukon K-peak kalles en microliner av produsenten fordi den regnes som godt og komfortabelt utstyrt.
K-peak kommer I to lengder på snaut 6 og 7 meter. Den korteste er beregnet på to personer og kan leveres enten med tverrstilt seng bak eller to enkeltsenger i kjøreretningen. Disse har ingen sofa i salongen – åpenbart for å spare plass på lengden.
Den lengre utgaven har salong med sofa og to enkeltsenger i kjøreretningen. Med valgfritt pop-opp-tak har den sengeplass for fire personer.
Bad med toalett og dusj er plassert på venstre side og kjøkkenbenken står på «den vanlige plassen» delvis foran skyvedøra.
Og hva har Yucon K-peak å by på som gjør at du kan være uavhengig og nyte den ultimate friheten, slik produsenten uttrykker det?
Firehjulsdrift er allerede nevn og da hører terrengdekk (AT) med. Den er utstyrt med 300 Ah litiumbatterier og et solcellepanel på 90 W samt dieselvarme (Truma Combi D6E).
Dette er en slank bobil med en bredde på bare 202 cm. Totalvekten er 3,5 eller 4,1 tonn. Den tyngste utgaven har en oppgitt lasteevne på 890 kg (Yucon 6.0 BD).
Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no