Bilprodusentene risikerer bøter på 14,5 milliarder euro

EU stiller nye og strengere krav til utslipp fra nye biler. I 2021 kommer skjerpingen produsentene strever med å unngå konsekvensene av.

Utslippskravene skjerpes i 2021 og produsentene risikerer bøter om de ikke får ned de gjennomsnittlige utslippene på sine nye biler. Mercedes er en av de som skal ha problemer med å komme i mål. Foto: Produsenten.

Fra og med 2021 innfører EU strengere grenser for CO2-utslipp fra nye biler. Den nye grensen vil være på 95 gram CO2 per kilometer. Dette beregnes som et gjennomsnitt av samtlige produserte biler fra produsenten. For hvert gram utslipp over grensen vil produsenten bli ilagt en bot på 900-1000 kroner – ganger antallet leverte biler.

– Det betyr at ingen av de største europeiske bilprodusenter når de gjennomsnittlige utslippsmålene, forteller Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting.

– Det som er oppsiktsvekkende er at utslippene for et flertall av bilprodusentene går i gal retning, og at de faktisk er lenger fra målet i år sammenlignet med i fjor. Selv om mange produsenter har lansert elbiler, har et økt salg av SUV-er bidratt til at de totale utslippene fra bilprodusenten har steget.

– Foreløpig er det Toyota som ligger best an til å nå utslippsmålene, men vi estimerer at også de må belage seg på å betale bøter. BMW ligger an til å få 754 millioner euro i bøter, mens Volkswagen kan regne med svimlende 4504 millioner euro i bøter, ifølge våre beregninger, sier Maurud.

EU har gitt produsentene anledning til å inngå strategiske allianser og danne “utslippsgrupper”. Et eksempel på dette er Fiat-eier FCA som i fjor betalte for å bli beregnet i en flåteavtale sammen med Tesla.

De nye reglene er også grunnen til at så mange produsenter nå varter opp med elbiler, som altså ikke slipper ut CO2 mens de kjører.

Totalt ligger de 13 største bilprodusentene an til å få samlede bøter på hele 14,5 milliarder euro, har PA Consulting beregnet. Om de da ikke varter opp med nye allianser og lavere gjennomsnitlige CO2-utslipp.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Tesla gjør Fiat grønnere

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Regjeringsbesøk hos Askjems camping-center

Askjems i Sem i Vestfold og Telemark fylke fikk i dag besøk av næringsminister Iselin Nybø. Hun var på rundreise Read more

Flest bobiler i nord

Ved årsskiftet var det registrert nesten 52 000 bobiler i Norge. Det er en dobling på 10 år. Bobiltettheten er Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *