Billigst er ikke alltid billigst

Planlegger du en tur sør for Norge? Der du har valget mellom flere ferjer eller å kjøre hele eller deler av veien? Det er ikke åpenlyst hva som er det billigste alternativet for deg. Ferjebilletten er bare en bit av regnestykket.

Prisen for ferjeturen styres på utenlandsferjene ofte av etterspørselen. God plass er lik lavere pris. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Hvor går den neste lange utenlandsturen sør for Norge? Til Spania? Til Paris? Til Kroatia? Til Polen? Til Berlin? Og skal du kjøre for å komme fram raskt eller har du ting du vil oppleve underveis? Alternativene er mange og det er slett ikke sikkert at den billigste ferja gir deg den billigste turen.

Til Danmark går det ferjer fra Bergen, Stavanger, Kristiansand, Langesund og Larvik til Hirtshals. Det går også ferje fra Oslo til København og Gøteborg til Fredrikshavn.
Til Tyskland har vi Oslo til Kiel, Gøteborg til Kiel og flere strekninger helt sør i Sverige og Danmark.

De lengste ferjerutene er normalt de dyreste, men kan bli de billigste om du regner med kjørekostnadene. Alt avhenger av hvor du bor og hvor du skal etter ferjeturen. Og ikke minst hvor heldig du har vært med prisen på det tidspunktet du reiser. Vi vet alle at prisen på utenlandsferjene vanligvis varierer med etterspørselen.

Da vi for noen dager siden omtalte vi den ny ferjeruta fra Kristiansand til Eemshaven i Nederland viste vi tre tilfeldige eksempler på hvordan denne kunne konkurrere med Oslo – Kiel. Men som vi skrev da; Du bør selv sjekke hva som gir gunstigst pris for din reiserute.

Bobilen koster mer enn diesel
Prisen for en tur med bobilen er ikke synonymt med prisen på diesel. Den utgjør mindre enn halvparten av reisekostnadene dine.

Statens kilometergodtgjørelse for kjøring med privat bil ligger for øyeblikket på kr 4,03. Mange organisasjoner har gjennom årtier hevdet at dette er en godtgjørelse som går med tap. Uten å ta stilling til det, kan vi uansett legge merke til at kilometergodtgjørelsen er beregnet for en ordinær personbil. En bobil stiller i en helt annen prisklasse både når det gjelder innkjøp, forsikring, service, slitasje og andre driftskostnader. Drivstofforbruket er også høyere i en bobil.

Vi benytter likevel 4 kroner per kilometer som mal når vi setter opp disse kostnadene på noen utvalgte kjørestrekninger:

Hirtshals – Bremen: 629 km – 2516 kroner
Eemshaven – Bremen: 186 km – 744 kroner
Kiel – Bremen: 211 km – 844 kroner

Bremen ligger sentralt og omtrent midt mellom Kiel og Eemshaven. Har du fått en billig ferjebillett til Hirtshals så må du legge til 2516 kroner på ferjebilletten for å få hele kostnaden fram til Bremen. På samme måte må du legge til reisen fra henholdsvis Eemshaven og Kiel på prisen for de to lange ferjeturene. Skal du et helt annet sted, kan svaret også bli et helt annet.

Men hvor du kommer fra i Norge er også avgjørende. Da kan disse to kjørestrekningene beregnes med disse prisene:
Oslo – Kristiansand: 296 km – 1184 kroner
Stavanger – Kristiansand: 254 km – 1016 kroner
I tillegg må du legge 4 kroner per kilometer utover det dersom du bor lenger unna. Og det gjør jo de fleste.

Vi kan ta med hva det koster å kjøre gjennom Danmark til to aktuelle mål:
Hirtshals – Flensburg: 365 km – 1460 kroner
Hirtshals – Hamburg: 516 km – 2064 kroner

Noen kjører til Gøteborg for å ta ferje til Kiel. Da blir dette påslaget for kjøring til ferje:
Oslo – Gøteborg: 296 km – 1184 kroner
Om du velger å ta ferje Oslo – København kan du sammenligne med ditto kjøredistanse:
Oslo – København: 602 km – 2412 kroner

Det er åpenbart at ferjeturen alene ikke avgjør hva kostnaden er for å komme fram. Noe helt annet er det om du vil ha opplevelser langs den lengre kjøreturen.
Vi tok selv Oslo – København billigere enn kjøreturen via Sverige tidligere i høst. Inklusiv middag ombord. Returen var ikke forhåndsbestilt så da ble det over 2000 kroner billigere å ta hjemveien langs Sveriges vestkyst.

Dette er jo egentlig sunn fornuft, men vi glemmer det kanskje litt når vi planlegger reiserutene våre og skal bestille ferjebilletten? God planlegging!

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no
Forsidefoto: Octocopterfilm/Glenn Walmann

Del dette med andre:

  5 comments for “Billigst er ikke alltid billigst

  1. Når det gjelder bobil så tenker jeg det er greit å regne diesel og dekkslitasje som reelle merkostnader.
    Forsikring, service og verditap påvirkes ikke mye med mindre en kjører veldig lite eller veldig mye.
    Ofte blir også dekk gamle før de er utslitt.
    Service på bilen bør tas hvert eller minimum hvert andre år, og da er det pga tid, ikke pga kjørelengde.
    Så normalt trumfer pris når jeg velger ferje, samt at nattseilinger både tar lang tid og er dyre.

    • Sikker på at du ikke lurer deg selv nå? Hvordan skal du ellers beregne kostnadene med å ha bobil om du ikke tar de totale kostnadene og deler på antall kilometer den kjører gjennom sin levetid?

    • Alt er jo relativt som man sier og det som betyr mest er hvor man skal. Dersom man skal nedover på kontinentet for eks så må man ta med at med for eks Kiel ferja så kommer man utvilt i land tidlig på formiddagen og kan dermed kjøre en god strekke nedover første dag. Skal man kjøre hele veien så må man finne seg et sted å overnatte hvile seg når man er ca samme sted (Kiel) . For folk som har 3 uker så er det ikke minst viktig at man dermed også har tjent inn en dag kjøring med at man har forflyttet seg fra Oslo til kiel mens man sover. Men som artikkelen sier det hele går mest på hva man gir for billetten. Men selv jeg som bor nesten på Svinesund har funnet ut at det har vært det rimeligste og tatt ferje noen ganger. Men ikke altid nei.

  2. Det går ikke an å bruke statens kilometergodtgjørelse for å beregne en tur med bobilen på.
    Alle kostnader er innberettet i den godtgjørelsen . Når man kjøper bobil aksepterer man at det er kostnader som er uavhengig av om man kjører lite eller mye. Hvis man sier at en bil til 1.2 mill er verd 200 tusen etter 10 år med en kjørelengde på 12000 kilometer i året. Om man kjører 16000 kilometer vil bilen fremdeles kanskje være verd 180 tusen. Kjører man 10000 kilometer så vil bilen etter 10 år være verd 220000 kroner. De faste kostnadene her vil da bli cirka 100000 kroner i året. Service kan også regnes som en fast kostnad som ikke er avhengig av kjørelengde. Den store variable kostnaden vil være drivstoffkostnaden. Min bil bruker ca 1.2 liter diesel på mila. Og da tenker jeg ikke mye på gasspedalen. Med 16 kroner litere blir den variable prisen per kilometer ca 20 øre per kilometer, pluss kanskje 20 øre i andre variable kostnader som dekkslitasje etc. Og det er ganske langt fra Kr 4,03. Men kommet du til meg og skal låne bilen min inkludert drivstoff må jeg selvfølgelig regne inn de faste kostnadene. 100000 i verdifall, servise på kanskje 5000 per år, forsikring og årsavgift 10000,. Og vask etc kanskje 20000 per år.Hvis andre kostnader er 135000 kroner i året må jeg ha Kr 11,25 per kilometer pluss drivstoff Kr 0,20. Sp hvis man regner slik som man gjør her lønnes det å ta bobilen på cruise til Middelhavet og båt også tilbake.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.