– Bilister trenger mer opplæring i glattkjøring. De fleste er redde

– Godt over halvparten av oss kjører med hjertet i halsen når det er glatt på veiene. Vi hadde hatt godt av å friske opp ferdighetene på glatte vinterveier.

Glatt føre krever mer av bilførerne. Blant annet må du bremse tidligere for å ha sikkerhetsmargin til bilen foran. Foto: Heidi Tofterå Slettemoen/Frende Forsikring.

Det sier fagsjef for trafikksikkerhet i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen, om tallene fra den ferske undersøkelsen Norstat har gjort for Frende Forsikring. Spørrerunden til 1009 nordmenn viser at 56 prosent er redde for glatt føre på veiene.

– Glattkjøring heter i dag sikkerhetskurs på bane og skal gi forståelse for risikoen av kjøring på glatt føre. Dette er ikke som de mer ferdighetsorienterte glattkjøringskursene fra tidligere, men det er tydeligvis ikke nok til å sikre at folk håndterer føret uten å være redde. Hvis folk hadde trent regelmessig på glatt føre hadde de blitt tryggere, men for mange er dette vanskelig fordi mesteparten av kjøringen foregår på bar vei på grunn av salting, sier han.

Bygger ikke trygghet
– Ett glattkjøringskurs som fersk sjåfør gjør ikke at du føler deg trygg på glatt føre år etter år. Mange er mest vant til bykjøring og blir sjelden utsatt for speilblanke veier, sier Roger Ytre-Hauge, Fagsjef på motor i Frende.

Også skadestatistikken viser at folk sliter med omstilling fra varmt til kaldt vær hvert år.

– Mange merker det glatte føret først når de kjører på det en tidlig morgen, og bråvåkner. Jeg skjønner at det er skremmende og vanskelig å tilpasse seg på sekundet. Men du må endre kjøringen din når det blir kaldere. Du kan ikke kjøre slik nå som du gjorde på en tørr julidag, sier Roger Ytre-Hauge.

Disse kjører med ekstra høye skuldre
Undersøkelsen Norstat har gjort for Frende viser at de som er mest og minst trygge på glatta bor i samme landsdel.

– Innbyggere i Vestland er mest stresset, mens de i Møre og Romsdal har mest rolig på glatta, sier Roger Ytre-Hauge.

Frykt er en overlevelsesmekanisme og noe som skjerper sansene våre.
– Hvis glatt føre gjør deg mer årvåken, er frykten nyttig. Men blir du lammet av redsel blir du en dårligere sjåfør. Det gjelder å finne balansen, sier Bård Morten Johansen.

– Jeg blir overrasket hvert år når jeg ser erfarne sjåfører gjøre de samme feilene som året før. Vi ser mange som glemmer å skifte dekk før det er for sent og som kommer med stor fart inn mot kryss. Mange glemmer også å se i speilet når de skal bremse på glatt føre, sier fagsjefen for trafikksikkerhet.

Dette kan du gjøre selv
Selv om kjøreopplæringen i Norge ikke tilbyr jevnlig glattkjøring til alle bilister er det hjelp å få hvis du er redd eller vil bli tryggere.

– Du kan ta kontakt med den lokale trafikkskolen din og høre om det finnes muligheter for praktiske kurs og veiledning. NAF driver også med kurs som er rettet mot førere, sier Johansen.

Den viktigste kompetansen er at du klarer å kartlegge hvor glatt det er.
– De med mest erfaring ser det, men et godt tips er å prøvebremse på et sted der du kjører alene. Klem hardt på bremsen for å få opplevelsen av hvordan det er når grepet er dårligere, sier Roger Ytre-Hauge.

– Gjør du det, er det enklere å se hvor stor sikkerhetsmargin du trenger til bilen foran når det er glatt, sier han.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

  1 comment for “– Bilister trenger mer opplæring i glattkjøring. De fleste er redde

  1. Jeg vil hevde at man bør være litt redd når man kjører med piggfrie dekk på våt speilblank kjørebane.
    Det kan sikkert for de fleste av oss være nyttig med et glattkjøringskurs, men på den annen side kan det også føre til at ubefestede sjeler føler seg uovervinnelige på glatt føre, og således opphever gevinsten med et glattkjøringskurs.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *