Bergen vedtar permanent bobilplass

I mange år har Bergen kommune høstet kritikk for sitt dårlige tilbud til turister som vil besøke byen i bobil. Nå vedtar kommunen utbygging av en permanent plass.

Denne illustrasjonen er benyttet i rapporten til Byrådet. Plassen ved Slettebakken var et tilfeldig tilbud mens Bergenshallen var stengt og er nå avviklet.

Bergen kommunes eneste bobilplass per i dag ligger utenfor Bergenshallen og har plass til 35-40 bobiler. Det er imidlertid ikke nok da det ofte er fullt i sommerhalvåret. Plassen har dessuten status som midlertidig inntil Bergen idrettspark realiseres.

Torsdag 19. oktober behandler Byrådet et forslag fra Byråd for klima, miljø og byutvikling om å legge en ny permanent bobilplass til et område tett ved Arna stasjon. Herfra går det i følge app-en «En tur» tog direkte til Bergen sentrum på 8 minutter.

Blant kriteriene kommunen har tatt hensyn til i letingen etter en egnet plass har vært at det skal kreve lite utbedring i form av planering og at det skal være muligheter for å tilrettelegge for tømming, strøm og vann.

Det er også lagt vekt på at kommunen er grunneier, at området ligger nær kollektivnett og at det er plass til minst 50 bobiler. Og ikke minst skal det ikke være byggeplaner på tomta de neste 10 årene.

Haukelandshallen uaktuell
I prosessen har det blitt vurdert flere lokaliteter. Haukelandshallen er det mest sentrumsnære alternativet som tilfredsstiller de tekniske kravene. At den aktuelle plasseringen ligger midt i et boligområde regnes som negativt. Kokstadflaten har også blitt vurdert.

Bymiljøetaten innser selv i notatet at Arna kan oppleves som avsides, men at det med tog egentlig er det alternativet som gir raskest tilgjengelighet til sentrum.

Området ved Arna stasjon benyttes til parkering i dag og det er i følge fagnotatet mye som taler for at dette arealet egner seg godt for en bobilplass. Plassen ligger i Lakslia tett på stasjonen og Øyrane torg. Vi har markert plassen i dette kartet.

Bobilplassen vil bli plassert i området ved den røde markøren. Klikk for større kart. Foto: Google.

Om finansieringen legges opp slik Bymiljøetaten foreslår vil bobilplassen ved Arna stasjon stå ferdig til sesongen 2026.

I rapporten fra Bymiljøetaten er det anslått at kostnadene med å anlegge den nye bobilplassen vil ligge mellom 1,9 og 3,7 millioner kroner. Først i detaljprosjekteringen vil det endelige budsjettet bli klart.

Det påpekes at investeringen vil være tjent inn i løpet av få år. Et regnestykke i Bymiljøetatens rapport viser at på 60 dager (15. juni til 15. august) med 30 bobiler hver dag, som betaler kr 300, vil inntektene for denne perioden være 558 000 kroner. Driftskostnadene inkludert vann, strøm og vedlikehold for den samme perioden anslås å være 150 000 kroner.
Med en helårsåpen bobilplass vil overskuddet bli ditto høyere.

Intensjonen med plassen er at den skal benyttes av bobiler med eget toalett og ikke kombinerte biler uten toalett. Plassen blir trolig ikke regulert til camping, men det vil likevel bli tatt hensyn til avstandsreglene for campingplasser.

Bergenshallen består så lenge som mulig
Området ved Bergenshallen er som nevnt over regulert til idrettsformål. Inntil slik utbygging starter er Bymiljøetaten innstilt på at bobilplassen her består så lenge som mulig. Fra Bergenshallen går det bybane inn til sentrum.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Ny usikkerhet om Bergen og framtidig bobilplass

Del dette med andre:

  14 comments for “Bergen vedtar permanent bobilplass

  1. Hvet ikke hva Bergen kommune tenker her
    for langt fra sentrum. Vi må ha den sentralt ikke langt på landet

  2. Det er ikke godt nok. 🥹 Alle byer i europa har bobilplasser inne i bykjerner ved havner elver ol. egnet plass hadde vert på Nordnes eller Sandviken

  3. Alt for usentralt. Bergen er og blir en bilfiendtlig by! Her har man holdt seg for nesen og sagt at, ok vi vil ikke ha biler i sentrum men noe må vi få til… Nei, da bruker jeg heller en av campingplassene f.eks. Midttun camping som har alle fasiliteter.

    • Er 8 min til bykjernen usentralt? Det er under tiden det tar med kollektivt både fra Midtun og Bergenshallen.

  4. Hvorfor ikke lage en stor ny Bobil-parkeringsplass ved siden av Flypassveien mellom Birkelandskiftet og Bergen Lufthavn i nærheten av et Bybanestopp. Med nytt Service-bygg som har toaletter, dusjer, vaskerom, vann, strøm og tømming av toaletter slik en har i andre norske byer.

  5. Igjen skjønner ikke Bergens myndigheter bobilisyenes behov. Tollbodslmenningen bare engang vedtatt brukt til bobilparkering, men vedtaket ble aldri gjennomført (som vanlig). Nå er det blitt barnehage. Kansje nødvendig med dagens bypolitikere?
    Arna fyller IKKE kravet til bynær bobilplass. Kunne like godt lagt den på Voss. Går tog derfra også.

  6. Støtter de andre her inne; Arna er alt for langt unna!

    Synd at ikke Bergen kommune evner å se mulighetene med en sentral bobilparkering, men inntil de gjør noen radikale endringer i politikken sin velger jeg å holde meg unna Bergen. Det er så mange andre flotte steder å besøke her i landet, så jeg gidder ikke bruke verken tid eller krefter på å irritere meg over dette.

  7. Det går tog fra Arna hvert 15 minutt og det bruker 8 minutter til byen altså raskere enn å gå fra Sandviken for en bobilsjåfør. Bybanen fra Birkelandskiftet bruker 38 minutter til sentrum, kanskje det er ‘på landet’ samme tid som toget bruker fra Stanghelle til byen. Ta dokker sammen 🙂

    • I følge Google Maps tar det nå nærmere 40 minutter med kombinert gange og kollektivtransport fra bobilparkeringen på Arna til fisketorget i Bergen, da hjelper det ikke at det går tog hvert kvarter.

      Når jeg parkerer på en bobilplass i tilknytning til en by vil jeg ha gangavstand til sentrum selv om det er kanskje 15-20 minutter å gå, og jeg vil definitivt IKKE måtte være avhengig av kollektivtransport for å komme meg dit. Ta deg sammen 🙂

        • Nettopp derfor ønsker jeg ikke å måtte være avhengig av kollektivtrafikk for å komme meg fram, så slipper jeg å forholde meg til slike “unormale” situasjoner. I den grad buss for tog i det hele tatt kan kalles unormalt her i landet da, men det er en helt annen diskusjon som vi ikke trenger å ta her. 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *