Ber om tålmodighet og hensyn i ferjekøene

Lange køer på mange ferjeleier denne sommeren, og nå kommer også utlendingene. Statens vegvesen oppfordre til å vise hensyn. Etaten er oppdragsgiver for 16 riksveiferjer.

Ferjekø i sommer-Norge. Vis hensyn, oppfordrer Statens vegvesen. Foto: Knut Randem.

– Ja, det er køer knyttet til ferjesambandene og dette kan bli et økende problem nå som Norge åpner for utenlandske turister. Vi er særdeles opptatt av trafikksikkerhet og håper alle som ferdes på vegene i Norge viser hensyn, har tålmodighet og ikke snur i køene. Vi oppfordrer i tillegg alle til å holde seg oppdatert på smittevernreglene, sier fungerende avdelingsleder for Ferjeavdelingen i Statens vegvesen Victor Størdal i en pressemelding.

Vurder alternative ruter
Det kan være flere alternative reiseruter til populære reisemål. For eksempel kan man reise til og fra Lofoten via Narvik, da med mindre trafikkerte ferjesamband som Drag-Kjøpsvik eller Bognes-Skarberget. Ferjene på sambandet Bodø-Moskenes-Værøy-Røst tar færre personer enn normalt på grunn av hensyn til helsemyndighetenes råd om smittevern. Alternative ruter kan dere finne på www.vegvesen.no/trafikk.

Reis morgen eller kveld
For de som ønsker å reise med ferje, kan man velge tidspunkter hvor det er mindre kø.

– Vi ser at køene først og fremst oppstår midt på dagen. Det er derfor en mulighet til å unngå de største køene tidlig eller sent på dagen, oppfordrer Størdal.

Det er i tillegg mulig å forhåndsbestille plass på noen av ferjene. Det gjøres direkte hos ferjeselskapet.

Har satt inn tiltak
Statens vegvesen har mulighet til å be ferjeselskapene sette inn ekstra kapasitet med tanke på ulike utfordringer på ferjesambandene. På enkelte samband viser det seg å være vanskelig å gjøre slike tiltak.

– Vi har i noen tilfeller mulighet til å bestille ekstra fartøy til ferjesamband, men det er få tilgjengelige fartøy. I tillegg må fartøyet passe til ferjesambandet, for eksempel krever enkelte områder lukkede ferjer på grunn av krevende farvann. Vi må også forholde oss til hviletidsbestemmelser for mannskap før vi øker kapasiteten, forklarer Størdal.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.