Bad og toalett slik Norge vil ha det

Typisk kjøkken i Trend-serien. Foto: Dethleffs.

Typisk kjøkken i Trend-serien. Foto: Dethleffs.

Denne bobilen har fått bad og toalett plassert slik nordmenn vil ha det. Dette er en bobil produsenten regner med vil være en sterk konkurrent i markedet for førstegangskjøpere.

Fronten på Trend-serien. Foto: Knut Randem.

Fronten på Trend-serien. Foto: Knut Randem.

Bobilverden skrev om Dethleffs nye modellserie Trend i januar, men det har skjedd en utvikling siden da. To nye innredninger lanseres i høst. De er basert på sterke ønsker fra det norske markedet. Dethleffs Trend 7017 og 6767 kommer i 2017-sortimentet og vises for første gang på Caravanmessen på Lillestrøm i september. Det forteller Jan Kaspersen i Caravan Nord Aps. Modellen som tas til Norge vil ha elektrisk gulvvarme og Truma oppvarming med drift for el og gass. Også markise blir standard på Trend 7017 og den andre nyheten 6767. 6767 har også tverrstilt bad, men er uten senger bak. Til gjengjeld er salongen større. De helintegrerte har senkeseng foran mens de halvintegrerte modellene har nedtrekkbar seng over salongen. Likevel kan det reies opp i salongen.

– Nordmenn liker å få en ferdig utstyrt bobil, har Kaspersen registrert.

– Trend har vært en kjempesuksess dette året. Dethleffs har endelig fått et bra tilbud i innstegsmarkedet. Nå har vi også fått med de helintegrerte modellene. Dette er modeller Dethleffs er flinke til å produsere, sier Kaspersen.

– Det finnes heller ikke så mange andre merker i den prisklassen. Vi har presset hardt på for å få en ny modell med dusj og toalett på tvers bak. Det har vi nå fått med modellene T/I 7017 og 6767 (T/I = hel- og halvintegrert. red. anm.). Dette har vært et sterkt ønske fra Norge.

Denne løsningen har vært et sterkt ønske fra det norske markedet.

Løsningen i nye Trend 7017 har vært et sterkt ønske fra det norske markedet.

– Vi har hatt forhandlerne nede på fabrikken i Isny og de var meget begeistret for 7017. Ikke minst på grunn av de gode mulighetene for bagasje i de to servicelukene.
– Trend blir totalt en hit i 2017, spår Kaspersen.

To varianter i hel- og halvintegrert
Både 7017 og 6767 er nye innredninger i 2017-sortimentet. 7017 er modellen Kaspersen har mest tro på i Norge. Badet er tverrstilt helt bak. Foran dette er det to enkel senger. Disse er løftet noe i denne modellen. Det gir bedre tilgang til senga og bedre lagringsplass under.

Da Bobilverden så disse modellene tidligere i sommer forelå disse modellene kun i prototyper og var ikke endelig veid inn, men Kaspersen fortalte da at de skal holde seg under 3500 kg. Den korteste modellen er 696 cm lang. Trend har en trefri gulvkonstruksjon. Modellene kan også leveres med Alde, men da bør de registreres på 3850 kg.

Kaspersen opplyser at prisen i Norge vil ligge fra 735.000 til 825.000 kroner.

Dethleffs Trend-serie tilpasses til norske ønsker når 7017 føyes inn i denne rekka. Foto: Dethleffs.

Dethleffs Trend-serie tilpasses til norske ønsker når 7017 føyes inn i denne rekka. Foto: Dethleffs.

Del dette med andre:

  7 comments for “Bad og toalett slik Norge vil ha det

  1. Slik Norge vil ha det? Trodde mange ville ha stor garasje? Skjønner ikke helt kombinasjonen senkeseng og toalett bakerst heller…

  2. Quinsbed, skinnseter, separat dusj og toalett + stort lasterom bak. 3,499 tonn bakhjulstrekk og skikkelig automat.

    Denne kombinasjon er blitt veldig sjelden.

  3. Har denne løsningen uten senkeseng i en Adria. En optimal løsning for 2 voksne på tur. Flott bad, nesten som hjemme. En flott løsning for fricamping, dusj og toalett i bilen kan virkelig brukes til det det skal brukes til.

  4. Lasterommet bak må ikke forsvinne, der har mange syklene sine. Oppvaskkummen:Talentløst! Hvilke nordmenn har ønsket dette……?

  5. Toalett og dusj på hver sin side med dør som stenger av fremover, men med senga helt bak slik at man har stor garasje under. Det er den optimale utnyttelsen. Punktum.

  6. Sikkert en bra løsning for noen, men de aller fleste vi «prater bobil» med, har andre ønsker enn det som er presentert i denne artikkelen.
    Stor garasje, god lastekapasitet, queensbed, separat bad og toalett er den store gjengangeren. Problemet er vel å få alt dette til når man skal holde vekten under 3500 kg.
    Vår bil har totalvekt 4250kg, og lastekapasitet i kg så det holder, men akk, «garasje» / lasterom er nærmest å regne som en katastrofe på så alt for mange Dethleffs’er. 🙁

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.