Arto styrker design og teknikk

Nytt frontdesign på Arto 2014. Foto: Niesmann + Bischoff.

Nytt frontdesign på Arto 2014. Foto: Niesmann + Bischoff.

Blikkfanget på Niesmann + Bischoffs stand på utstillingen Caravan salon i Düsseldorf i forrige uke var en Arto 88E lakkert i en Lamborghini-farge med oransje detaljer og frekke striper. Til og med hjulene hadde fått sin frekke oransje stripe. Men pristillegget for denne var betydelig. Du kan se denne spesialmodellen her.

Det er Arto som har fått de mest synlige forandringene i utseendet i 2014-modellserien. Nydesignet front og bakstykke med mye LED-lys har den fått. I løpet av et år har Arto skiftet utseende totalt. For et år siden kom de nye interiørene med et vell av farger og tekstiler med mange kombinasjonsmuligheter. Nå var det altså eksteriøret som skulle friskes opp.

Arto med friskt interiør. Foto: Knut Randem.

Arto med friskt interiør. Foto: Knut Randem.

Selv om Niesmann + Bischoff viste en av de mest fargerike bobilene på messa er standardfargene mer beskjedne. Ekstriøret holdes fortsatt i de ”trygge” fargene med mye hvitt, svart og litt grått. Men det nye designet kler absolutt modellen. Arto kan også leveres i ”champagnefarge” med dekor i antrasitt.
– Vi har lagt stor vekt på å utvikle den karakteristiske Niesmann + Bischoff og integrere høykvalitets detaljer og den nyeste teknologien om bord. Poenget er at den nye Arto er luksuriøs, men ikke pretensiøs , klart strukturert og velproporsjonert , sier Hubert Brandl, administrerende direktør i Niesmann + Bischoff GmbH.

For første gang har fabrikken lansert en barløsning i salongen på Arto 76B. Elektrisk heving og senking av tv-en er standard, det er nye løsninger i dashbordet med blant annet bedre varmluftsfordeling. Isolasjonen i denne delen av Arto har også blitt bedre, melder Niesmann + Bischoff.
Sporvidden bak er også økt fra 1860 mm til 1980 mm. Bilen er fortsatt bygd på Fiat Ducato og AL-KO.

På storebror Flair blir vi vist færre endringer. Inngangsdøra har blitt fem centimeter bredere og har fått en dørpumpe/demper slik at åpen dør ikke må festes på tradisjonell måte. Nå åpner og lukker døra ”av seg selv”. I Flair 800 i FBW er det nå mulig å få salongen med barløsning og midtstilt seng bak.

På en nabostand hos Hartmann spezialkarosserien fant vi en Flair vi ikke har sett tidligere. Betydelig påkostet og ombygd med ”slide out” koster den nesten 300.000 euro.

Har du drøyt tre millioner kroner å bruke på en bobil kan du jo gå til Hartmann spezialkarosserien og kjøpe en påkostet Flair med "slide out". Foto: Knut Randem.

Har du drøyt tre millioner kroner å bruke på en bobil kan du jo gå til Hartmann spezialkarosserien og kjøpe en påkostet Flair med «slide out». Foto: Knut Randem.

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.