Åpner for bredere bobiler

Carthago er en europeisk produsent som i stor utstrekning har satset på smalere bobiler. Det nye regelverket retter seg i stor grad mot amerikanske bobiler. Foto: Knut Randem.

Carthago er en europeisk produsent som i stor utstrekning har satset på smalere bobiler. Det nye regelverket retter seg i stor grad mot amerikanske bobiler. Foto: Knut Randem.

Skal det kunne kjøres bobiler på norske veier med større bredde enn 2,55 meter slik dagens regler slår fast? Vegdirektoratet foreslår en økning, men slår fast at bredere bobiler får problemer i forhold til andre lands regelverk.

Det er bare beskjedne 5 centimeter Vegdirektoratet foreslår i økt bredde for bobiler på offentlig vei. Største tillatte bredde økes fra 2,55 meter til 2,60 meter.
Forslaget er begrenset til bobiler i kjøretøygruppe M1. Det vil derfor ikke føre til endringer for campingvogner eller andre kjøretøy i gruppe M1.

Direktoratet slår i høringsnotatet fast at Norge har rett til å gjøre denne endringen uten å komme i strid med EØS-regelverket.

Vegdirektoratet presiserer i notatet at land utenfor Europa kan ha andre målemetoder. Det betyr at man ved import av biler fra land utenfor EU ikke kan gå ut i fra produsentens oppgitte breddemål.

Begrenset bruk i andre land
På dette området har landene i EU/EØS rett til å fastsette egne regler. Etter det Vegdirektoratet er kjent med er det i dag kun Sverige og Finland som tillater en bredde på 2,60 meter. Bruken av bobiler med bredde over 2,55 meter blir derfor begrenset til Norge, Sverige og Finland.
Vegdirektoratet ønsker å føre denne informasjonen inn i vognkortet, del 1 når bilen registreres på trafikkstasjoner. I Autoreg-systemet vil ikke det være mulig. Det er likevel førers plikt å sette seg inn i reglene i andre land.
Det finnes spesialkjøretøy i dag som har tillatelse til å kjøre med større bredde enn 2,55 meter. Disse stanses av skilting om maksimal bredde. Slik skilting vil også gjelde for bobiler med bredde over 2,55 meter. Kjøring med for bred bil i strid med skilting vil føre til anmeldelse, skriver Vegdirektoratet.

Det er ikke angitt noen dato for når forslaget eventuelt kan gjennomføres i praksis. Høringsfristen er satt til 2. mars. Det betyr at forslaget tidligst kan gjennomføres godt utpå våren.

Del dette med andre:

  12 comments for “Åpner for bredere bobiler

  1. Dette mener jeg er ren galskap. Hvorfor må noen på død og liv, og det er akkurat det det fort kan dreie seg om, vise seg frem, og være så mye større enn andre.
    5 cm over dagens maxgrense. Hvor mye plass innvendig gir det i tillegg. Hvor mange er det som ikke har mistet speilen på bilen, pågrunn av at møtende bil er bredere enn hva sjåføren har kontroll på. Dette vil bare skape en stor fare for møteulykker på de altfor smale vegene vi har her i landet. Tenk på smale vestlandsveger som knapt nok har plass til 1 bil. Hvor skal den møtende bilen gjøre av seg. Kjører selv bobil, og senest i sommer var jeg veldig nære en frontulykke, da en STOR helintregrert bobil kom over i min fil, og traff speilen min. NEI !!!! 2,50 holder mer enn nok.?

    • For det første så er grensen pr i dag 2,55 meter bredde, frysebiler 2,60 meter bredde.

      Det går helt fint med 2,60 m bredde, hvis begge parter holder sin side og det skal di selfølgelig.

      Ha en fin dag.

      Mvh Leif Jenssen.

    • Er helt enig i det du skriver. Vi møter så mye bobiler om sommeren som lkkje greier å holde sia si at d e helt nivst. Har sjøl måtte lagt både buss å lastebil inni autovern for å unngå kollisjon. Mener at alle som kjører stor bobil el bobil sjenerelt bør ha se nokå kjøre timer før de drar på tur

    • Nå kommer ikke speil innunder maxgrensen, og seriøst så burde ikke andre som ferdes langs veiene måtte lide pga din manglende erfaring.
      260 forslaget kommer pga Amerikanske bobiler som har en bredde på 102″ (259cm) dette har minimal eller ingen betydning selv om det fremdeles finnes krøtterstier her til lands, det går en mengde fryse/kjølebiler på veiene i dag og de vil fremdeles være i flertall, at det kommer en og annen bobil med lik bredde som dem har ingen betydning untatt for de som lider av en stor grad av sjalusi.

  2. Sitat:
    Begrenset bruk i andre land
    På dette området har landene i EU/EØS rett til å fastsette egne regler. Etter det Vegdirektoratet er kjent med er det i dag kun Sverige og Finland som tillater en bredde på 2,60 meter. Bruken av bobiler med bredde over 2,55 meter blir derfor begrenset til Norge, Sverige og Finland.
    Sitat slutt.

    Det er 2,5cm på hver side vi snakker om, så det er jo overkommelig manøvreringsmessig.
    MEN, hvor er den store gevinsten og ikke minst, hva er poenget om man får begrensninger på hvor man kan ferdes?
    Bør i alle fall kunne kjøre lovlig i Europa om ikke annet.

  3. Jeg har kjørt bobil i Spania og Portugal. Der er det ofte noen trange gater , spesielt i små byer.Blir bilen for bred her, tror jeg det er lurt og ha med seg en lakkboks.Tenk hva GPS en klarer å lure en inn i.Har vert i gjennom flere plasser med feilparkerte biler ingen mulighet for å rygge,Bilen min er bare 2,33m.Det har vert på nippet til at jeg har måttet lakkere om bobilen. Min mening 2,60m Norge Sverige og Finland,på hoved veier uten og vere nysjerig på andre spennendene steder.

  4. Problemet er størst når det gjelder De som leier Bobil av både norske og utelanske. De er ikke så vant å håntere bredere biler. Man må minst ha 2 års erfaring for å føle seg trygg med bredden. Man må bruke sidespeilene for å se hvor langt man holder seg iforhold til midtlinjen og sidelinjen. Og so må man holde blikket midt i kørefeltet, for da styres det automatisk beinere(rettere) .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.