Fredag ettermiddag åpnet første parsell på E39 Betna – Hestnes for trafikk. Tidligere på dagen åpnet parsellen mellom Lønset og Hjelset i Molde.
E39 Betna-Hestnes er klar flere måneder før planen. Dermed fjernes nok en ulykkesutsatt strekning mellom Molde og Trondheim.
– Entreprenør Bertelssen & Garpestad og deres underleverandører har jobbet iherdig med å få ferdig første parsell mellom Betna og Hestnes. Resultatet er at vi kan åpne fire kilometer med helt ny E39 i det fellesferien begynner fredag ettermiddag, sier Odd Helge Innerdal, prosjektleder i Statens vegevesen i en pressemelding.
Smalt uten gul midtstripe
Traséen som åpnes for trafikk fredag er tre kilometer kortere enn dagens veg. Eksisterende E39 går i en bue via Liabø sentrum, hvor trafikken kjører i 40 km/t og passerer fotgjengeroverganger. Trafikken preges av høy andel tungtransport.
– Gammel vei har dårlig standard til å være europavei. Den er svært svingete, smal og har ikke gul midtstripe. Det er en rekke avkjøringer, og ikke minst ligger det en barne- og ungdomsskole tett inntil E39, forteller Odd Helge Innerdal.
Fartsgrensen på den gamle strekningen varierer mellom 40 og 80 km/t. Inntil videre får den nye strekningen 80 km/t, men når vegen helt fram til Hestnes åpner blir det 90 km/t. Ny veg har ni meters bredde.
Prosjektet er en del av ny E39 mellom Betna og Stormyra lengst sør i Trøndelag fylke. Delstrekningen Leirvika – Renndalen åpnet høsten 2022 med 4,8 km ny veg. Før sommeren i år startet også arbeidet med den siste delstrekningen, Stormyra-Staurset. Denne skal stå klar i 2026. Totalt blir det bygget 28 km med ny europaveg i området.
Betna-Klettelva er ikke eneste sted på E39 mellom Molde og Trondheim man kan kjøre på helt ny veg fredag. Mens det er trafikken som blir lagt inn på ny veg Betna-Klettelva, er det offisiell åpning av ny E39 utenfor Molde. Fredag formiddag åpnet 9,3 kilometer 2-/3-feltsveg mellom Lønset og Hjelset.
Tekst: Redaksjonen