Amerikansk toppsjef: Vil gjøre Erwin Hymer stolt

Det var med spent forventning flere hundre pressefolk og tilhørere samlet seg på Hymer gruppens pressekonferanse, som for anledningen annonsert skulle være på engelsk, i den erketyske byen Düsseldorf. Bob Martin, toppsjefen i Thor Industrier, som tidligere i år overtok hele den tyske Hymer–gruppen og etablerte verdens største produsent av campingkjøretøyer, kunne knapt et ord tysk, selv om både hans og konas familie opprinnelig kom fra Tyskland. Det røpet han i et eksklusivt intervju etter at flere campingnyheter var presentert fra scenen.

I et eksklusivt intervju under Caravan Salon i Düsseldorf lovet Bob Martin å videreføre livsverket og gjøre Erwin Hymer stolt. Foto: Stefan Schrahe.

Hvem er han så, Bob Martin, 50 år, leder for verdens største caravanprodusent, og hvilke planer har han for virksomheten videre? Spørsmålene er mange og svarene har så langt vært få, inntil han lettet litt på sløret i en hyggelig samtale med BoCM etter at mesteparten av viraken hadde lagt seg. Vuggens hans sto helt nord i delstaten Indiana, midt i et av de viktigste bilindustriområdene i USA.

Amerikansk fotball
Etter college – og en nærmest obligatorisk tid i amerikansk fotball – gikk turen til et større transportfirma hvor han begynte som trainee og etter hvert salgsmann. Han steg i gradene og ble etter hvert i ledelsen av virksomheter. Til slutt havnet Bob i Thor Industrier, hvor han nå er administrerende direktør.

– Men mine røtter er her i Europa, farsslekten kommer fra Dresden, og min mor har sine aner i en liten by i nærheten av Kiel, forteller han, og legger til at han liker seg veldig godt i Europa.

Gründerne av Thor Industrier, Wade Thomson og Peter Orthwein har begge røtter i Tyskland. Foto: Thor Industries.

Oppkjøpere
– Thor Industrier ble i sin tid etablert av Wade Thomsen og Peter Orthwein i 1980, begge med røtter fra Tyskland, fra i nærheten av München, forteller Bob. Navnet Thor er satt sammen av de to første bokstavene i etternavnet til begge.

Første oppkjøp var campingvognprodusenten Airstream. Etter hvert vokste porteføljen, i 2001 kjøpte Thor opp bedriften Keystone, og da fulgte Bob Martin med «på lasset» som Vice President og CEO i Keystone.

I Thor ble Bob Martin etter hvert administrerende direktør (CEO) da en av gründerne gikk bort. Han fortsatt oppkjøpene av mange selskapet, og kastet til sist sine øyne på familiebedriften Hymer.

Lang prosess
– Det var ikke gjort over natten å få lov til å kjøpe Hymer» forteller Bob Martin. Nei, det var en lang prosess, hvor også familiene på begge sider var involvert.
– Personlige forbindelser er viktige i internasjonal forretningsvirksomhet. Vi møttes hos hverandre, barna våre kom over og vi hadde mange gode møter. Etter hvert utviklet det seg en god kjemi og stor tillit, og etter et drøyt år, var vi klar til å signere avtalen om kjøpet, forteller Bob, som også avslører at han er en ivrig caravanist:

– Barna mine er vokst opp i bobiler, vi har reist på sportsarrangementer, ferier, opplevelsesturer og mye annet. Nå har vi den største bobilen som produseres i firmaet, og det er bortimot hytte på hjul, forteller han.

Class A er de største bobilene fra Thor. Bob Martin har selv en bobil i denne størrelsen. Foto: Thor Industries.

Raskere produktutvikling
Thor kjøpte Hymer nærmest med «hud og hår» hvor eierfamilien fortsatt skulle ha lederansvar. Vi undres litt på hva selskapene kan tilføre hverandre?
– Vi vil utvikle Hymer-selskapet videre, slår Bob Martin fast.
– Vi arbeider med hverandre for å gjøre hverandre bedre, samtidig som vi har stor respekt for europeisk industrihistorie, som jo Hymer konsernet er en del av, sier Bob. Og legger til:

– En av de viktigste forskjellene på amerikansk og europeisk produktutvikling, er tiden det tar fra tegnebrettet til ferdig produkt. I Europa tar det gjerne et års tid, mens vi i USA kan komme ned i noen få måneder. Dermed kan vi lettere og raskere etterkomme kundenes ønsker og krav til nye produkter.

Bob Martin møtte presse og bransjefolk fra scenen på Caravan salon. Foto: Knut Randem.

Bygge merkevaren videre
Bob Martin har imidlertid ikke tenkt å sette seg på skuldrene til ledelsen i Hymer for å styre virksomheten derfra.
– Nei, vi kjøper selskaper vi liker, og så arbeider vi sammen med ledelsen for å utvikle produkter og produksjon og nå målsettingene. Vi har kunnskap og kapital, og har et langsiktig eierperspektiv i Hymer, sier Bob Martin, som legger til at gode relasjoner er viktige og bygges i tillit over lengre tid, gjerne mange år.

– Vi ønsker å bygge merkevaren Hymer videre og fortsette livsverket på en måte som ville gjort gründeren Erwin Hymer stolt, sier Bob Martin med et stort og sjarmerende smil. Som administrerende direktør i verdens største caravanprodusent, har han mulighet til å realisere drømmen om «a great future for caravanning».

Tekst: Bjarne Eikefjord, BoCM
Artikkelen er tidligere trykket i Bobil- og CaravanMagasinet

Del dette med andre:

  1 comment for “Amerikansk toppsjef: Vil gjøre Erwin Hymer stolt

  1. Fuktkontrollen må gjøres mer fleksibel. Kontrollen må gjøres samme månede som bilen er kjøpt, dette kan være en vintermånede. Her i Norge er de fleste bobilene på vinteropplag, og kan derfor ikke vises. Dette gjør meg betenkt for å kjøpe Hymer neste gang.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *