Alternativt drivstoff rykker stadig nærmere…

Strøm eller hydrogen. Volkswagen sier ja til begge. Her Crafter Hymotion. Foto: Volkswagen.

Volkswagen Nyttekjøretøy presenterer hele fem nullutslippsnyheter under IAA-messen i Hannover. Noen av høydepunktene er verdenspremieren på fullelektriske ABT e-Caddy og ABT e-Transporter, samt elektriske I.D. BUZZ CARGO. I tillegg kom Crafter med en nyhet.

På IAA-messen ble det kunngjort et samarbeid mellom Volkswagen Commercial Vehicles og ABT e-line GmbH om å elektrifisere Caddy og Transporter.

Volkswagen har solgt Transporter gjennom åtte tiår og nå gjør de den bestselgende modellen elektrisk. I Hannover får ABT e-Transporter sin verdenspremiere som en del av et taxi-konsept og som varebil. Batterisystemet på ABT e-Transporter, som foreløpig er en konseptbil, er skalerbart og åpner for en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer (estimerte NEDC-verdier).

Det er planlagt at ABT e-Transporter vil leveres i lang utgave. Motoren er den samme som for ABT e-Caddy, på 111HK (82kW). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Volkswagen e-Crafter. Foto: Volkswagen.

Helelektrisk e-Crafter
Volkswagen e-Crafter er også en av nyhetene på IAA-messen. Den markerte starten på en elektrisk offensiv fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Volkswagen e-Crafter vises frem i Norge for første gang under Zerokonferansen 7.- 8. november.

Samme dag som messen åpner blir det salgsstart i Norge for nye e-Crafter. Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3 karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå. Den leveres først som 3500 kg totalvekt med ca 950 kg nyttelast.

e-Crafter kan enten lades ved AC-lading inntil 7,2kW, eller ved hurtiglading på 40kW (45 minutter ladetid til 80% kapasitet).

Crafter HyMotion
Flere alternative drivlinjer vises frem under IAA-messen, hvor også brenselcelle/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion får sin verdenspremiere. Crafter HyMotion er spesielt laget for de som trenger å kjøre lengre avstander, med en rekkevidde på over 500 kilometer. Denne er fortsatt på konseptstadiet, men gitt at infrastrukturen kommer på plass vil modellen kunne rulles ut i markedet. Hydrogentanken er på 7.5 kg.

I.D. BUZZ CARGO
I.D. BUZZ CARGO er det første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy.

– I.D. BUZZ CARGO blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Den modulære MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

For tidlig for bobiler
Bilene som presenteres er helt klart for lette, har for kort rekkevidde og har for liten nyttelast til å kunne benyttes som basis for bobiler, men det er liten tvil om at det tas nye steg mot alternativ drifstoff for bobiler. Det gjenstår å se om løsningen for bobiler til slutt blir hybrid, helelektrisk eller basert på hydrogen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilde: Volkswagen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.