Alternativt drivstoff rykker stadig nærmere…

Strøm eller hydrogen. Volkswagen sier ja til begge. Her Crafter Hymotion. Foto: Volkswagen.

Volkswagen Nyttekjøretøy presenterer hele fem nullutslippsnyheter under IAA-messen i Hannover. Noen av høydepunktene er verdenspremieren på fullelektriske ABT e-Caddy og ABT e-Transporter, samt elektriske I.D. BUZZ CARGO. I tillegg kom Crafter med en nyhet.

På IAA-messen ble det kunngjort et samarbeid mellom Volkswagen Commercial Vehicles og ABT e-line GmbH om å elektrifisere Caddy og Transporter.

Volkswagen har solgt Transporter gjennom åtte tiår og nå gjør de den bestselgende modellen elektrisk. I Hannover får ABT e-Transporter sin verdenspremiere som en del av et taxi-konsept og som varebil. Batterisystemet på ABT e-Transporter, som foreløpig er en konseptbil, er skalerbart og åpner for en rekkevidde mellom 208 og 400 kilometer (estimerte NEDC-verdier).

Det er planlagt at ABT e-Transporter vil leveres i lang utgave. Motoren er den samme som for ABT e-Caddy, på 111HK (82kW). Batteripakken er plassert under vareromsgulvet mot skilleveggen. Hastigheten er begrenset til 120 km/t.

Volkswagen e-Crafter. Foto: Volkswagen.

Helelektrisk e-Crafter
Volkswagen e-Crafter er også en av nyhetene på IAA-messen. Den markerte starten på en elektrisk offensiv fra Volkswagen Nyttekjøretøy. Volkswagen e-Crafter vises frem i Norge for første gang under Zerokonferansen 7.- 8. november.

Samme dag som messen åpner blir det salgsstart i Norge for nye e-Crafter. Volkswagen e-Crafter kommer som varebil med L3H3 karosseri og med et fast høyt standardutstyrsnivå. Den leveres først som 3500 kg totalvekt med ca 950 kg nyttelast.

e-Crafter kan enten lades ved AC-lading inntil 7,2kW, eller ved hurtiglading på 40kW (45 minutter ladetid til 80% kapasitet).

Crafter HyMotion
Flere alternative drivlinjer vises frem under IAA-messen, hvor også brenselcelle/hydrogenkjøretøyet Crafter HyMotion får sin verdenspremiere. Crafter HyMotion er spesielt laget for de som trenger å kjøre lengre avstander, med en rekkevidde på over 500 kilometer. Denne er fortsatt på konseptstadiet, men gitt at infrastrukturen kommer på plass vil modellen kunne rulles ut i markedet. Hydrogentanken er på 7.5 kg.

I.D. BUZZ CARGO
I.D. BUZZ CARGO er det første eksempel på hvordan I.D-familien og MEB-plattformen forgrener seg til Volkswagen Nyttekjøretøy.

– I.D. BUZZ CARGO blir digital og kombinerer progressivt design med stor plass og lang rekkevidde. Den modulære MEB-plattformen åpner for en rekkevidde helt opp til 550 kilometer etter WLTP-syklusen, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge.

For tidlig for bobiler
Bilene som presenteres er helt klart for lette, har for kort rekkevidde og har for liten nyttelast til å kunne benyttes som basis for bobiler, men det er liten tvil om at det tas nye steg mot alternativ drifstoff for bobiler. Det gjenstår å se om løsningen for bobiler til slutt blir hybrid, helelektrisk eller basert på hydrogen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Kilde: Volkswagen

Del dette med andre:
Anbefalt innhold:
Stive bein, luft i buken og annet stæsj for bobil

Bobiler bygges på varebiler med et langt lavere tyngdepunkt enn det de får når påbygget er på plass. Løsningen sitter Read more

Ford med internettilkobling som standard

Ford gjør internettilkobling til standardutstyr på de aller fleste av sine nyttekjøretøy. For bobiler blir enkle oppdateringer og alarm blant Read more

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *