Aktivt uteliv fra bobil med doble dører

Dethleffs nye Yoka Go blir vist for første gang på Caravan salon i Düsseldorf denne uka. En transportbil for deg som skal ha med deg surfebrett, sykler, klatreutstyr eller ski.

Yoka Go har doble dører slik at du enkelt kan bære tiing ut og inn. Foto: Knut Randem.

Det første vi legger merke til når vi første gang ser Yoka Go er den doble bodelsdøra. Dernest den store bakluka. Det er ingen tvil om at dette er en bobil det skal være lett å få ting inn og ut av.

Innvendig er den superfleksibel med skinner i gulvet slik at utstyr og seter kan flyttes slik det passer. Bakseter kan settes inn og tas ut etter behov takket være skinnen i gulvet.

Bakseter og annet utstyr kan festes i gulvskinnene. Foto: Knut Randem.

Det er festemuligheter alle veier. Foruten skinner og festepunkter i gulvet kan du enkelt henge bløte vesker og annet utstyr på veggene.

Den faste innredningen er nesten litt spartansk. En kjøkkenbenk med en tilhørende induksjonsplate, to sofaer som kan slås sammen til en seng og et skap. Vanntankene er svært små så her er det ikke snakk om stort forbruk av vann, kun 10 liter. En kjøleboks er plassert i kjøkkenskuffen.

Kjøkkenet har en induksjonsplate og kjøleboksen kan du plassere i skuffen. Foto: Knut Randem.

Toalett og dusj finner du ikke i denne bilen. Derfor har vi litt problemer med å kalle den en bobil. Kan den være bobilenes svar på båtenes daycruiser?

Last gjerne inn en motorsykkel. Det er nok av festemuligheter. Foto: Knut Randem.

Yoka Go har også fått et eget fortelt til å tre over den stor bakdøra. Det gir en god utvidelse av plassen og kanskje en spiseplass om det regner.

Yoka Go bygges på Ford med en motor på 130 hk og en maksimalvekt på 3 500 kg. Egenvekten er ikke oppgitt, men med lite fast utstyr bør det være mye lastevekt i denne bilen. Lengden holder seg så vidt under 6 meter.

Du kan montere et telt over bakluka. Foto: Knut Randem.

Vi kan kalle Yoka Go en «actionmobil». En bobil for aktive mennesker som dyrker friluftslivet i alle former. Kanskje mest en utfluktsbil framfor en bobil for langturen. Men hvem vet hva målgruppen vil gjøre.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *