Aksjonerte mot chiptuningaktører

Statens vegvesen og politiet har i dag aksjonert mot to chiptuningaktører. Målet for aksjonen var å avdekke om det foregår ulovlig verksteddrift.

Chiptuning kan utføres med enkle verktøy. Foto: Statens vegvesen.

– Vi har over tid sett en økning i antall aktører som tilbyr trimming av kjøretøy og utkobling av motorens rensesystemer for eksosen. Dette er godkjenningspliktig arbeid, og det krever at virksomhetene er godkjent og oppfyller gjeldende krav. Det er viktig at kundene er klar over at denne type modifikasjoner kan føre til at kjøretøyet blir ulovlig å bruke, sier Jon Molnes i Statens vegvesen i en pressemelding.

Det var to virksomheter i Vestfold og Telemark fylke som ble kontrollert.

– Nå vil politiet etterforske saken opp mot ulovlig verksteddrift. De som har tunet eller modifisert bilen sin hos disse to firmaene kan bli kalt inn til kontroll hos Statens vegvesen. Bileier må da fremlegge dokumentasjon på at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand, sier Molnes.

For at et trimmet kjøretøy skal være lovlig, er det et krav at kjøretøyet skal være godkjent hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner etter trimmingen. Den nye effekten skal være skrevet inn i vognkortet.

Chiptuning kan gi ulovlig høye utslipp
Det er etter hvert ganske mange virksomheter over hele landet som tilbyr såkalt chiptuning som betyr at man går inn og endrer den elektroniske motorstyringen. Hensikten med dette er å få mer effekt ut av motoren. Ulempen er at dette også kan endre motorens avgasser.

– Kundene blir forledet
Chiptuning blir ofte markedsført som en optimalisering av motoren. Dette er påstander det finnes lite dokumentasjon på, skriver Statens vegvesen.

– Kundene blir lurt når aktører uten godkjenning hevder at chiptuning er lovlig, og må ta konsekvensen av det. Det er bileier som har ansvar for å dokumentere at utslippene fra motoren er innenfor de kravene som bilen opprinnelig er godkjent med, sier Molnes.

Slik dokumentasjon må innhentes fra bilprodusenten eller et laboratorium med offentlig godkjenning.

– Hvis slik dokumentasjon ikke er mulig å oppdrive, så må bileier tilbakestille motoren til originalstand hos et godkjent verksted og kunne dokumentere dette når bilen er til kontroll på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner, sier Molnes.

Mange tusen ulovlig trimmede kjøretøy
Mange av aktørene som tilbyr trimming og modifisering av kjøretøy har ikke nødvendig verkstedgodkjenning fra Statens vegvesen. Et kjøretøy som er trimmet vil ofte ha høyere motoreffekt enn hva kjøretøyet er godkjent for.

– På grunn av omfanget denne typen virksomhet har fått, har vi grunn til å tro at det ruller mange tusen kjøretøy som er ulovlig trimmet eller modifisert på norske veier, sier Molnes.

Fjerner renseutstyr
Mange av tuningaktørene markedsfører også at de kobler bort eller fjerner renseutstyr som partikkelfiltre, som de fleste dieselbiler har.

– Partikkelfiltre må vedlikeholdes og i mange tilfeller byttes ut når bilen har blitt noen år gammel. Det har nok vært fristende for mange å bare koble bort dette renseutstyret, fremfor å gjøre en dyrere reparasjon. Konsekvensen er imidlertid at avgassene blir mye høyere enn bilen er godkjent med. Der vi oppdager at renseutstyret er koblet bort, vil bileier få beskjed om at dette må kobles til igjen, før bilen kan godkjennes på en trafikkstasjon, sier Molnes.

Biler som ikke blir fremstilt for kontroll etter innkalling fra Statens vegvesen, vil bli begjært avskiltet.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *