2006 modellen ble kjøpt i 2014. I 2016 oppdages fukt etter uvær. Kan dette gå som reklamasjon, spør en leser. Advokat Randi Munkeby gir råd om hva kunden kan gjøre.
– I juli 2014 kjøpte vi en 10 år gammel bobil (2006 modell) I helgen var vi i Lofoten og der var det sterk vind og mye regn. Vi har ikke tidligere merket fukt eller lukt i bilen. Men etter en vind og regnfull natt kom det mye vann sivende ut langs sengekanten. Det har vi aldri opplevd før. Vi fikk montert sykkelstativ da vi kjøpte bilen og lurer på om det kan ha noe med det å gjøre. Vi har ikke fått fukt test på bilen ved kjøp. Det var jo særdeles dumt. Hvordan bør vi gripe an saken ift reklamasjon på dette?
Advokat Randi Munkeby svarer:
Dere bør ta bilen til et verksted og be om å få en vurdering av hva som er årsaken til at vannet har rent inn.
Hvis dere skal kunne kreve noe fra selger, må det være rimelig klart at feilen var til stede ved overtakelsen. Det at det har gått to år uten at dere har hatt problemer, gjør at det stilles enda sterkere krav til å bevise en sammenheng.
Dette er det første svaret vi offentliggjør etter Bobilverdens tilbud om å få sin sak vurdert av advokat. Har du en sak du vil rådføre deg med en advokat om, les mer her.