Vår leser kjøpte bobilen privat i 2015. Den var annonsert som en 2011-modell, men kunden mener at den egentlig er en 2009-modell. Det kan muligens ha vært en overligger hos forhandler. Advokaten gir råd om kundens rettigheter og muligheter.
Kort oppummert:
Bil registrert første gang 29.7.2011
Kjøpt privat og registrert på meg 27.8.2015
Varslet punktert vindu til forhandler 10.5.2016
Fem års reklamsjonsfrist utgår 27.7.2016
– Da jeg kjøpte bilen august 2015 ble den annonsert og solgt som om det var en 2011 modell. Det viser seg senere at det faktisk er en 2009 modell som ble solg ny i 2011 og registrert første gang 29.7.2011. (føler meg litt lurt her)
Sender deg også en annen mail som viser at jeg varslet skaden 10.5.2016. Som er over 2 mnd. før fristen går ut mht. 5 års reklamsjonstid. Etter min mening er det ikke noen tvil at dette sidevindet er ment å vare lengere enn 5 år. Dette er ingen slitedel. På diverse forum og facebook grupper så er dette en kjent svakhet.
Advokat Randi Munkeby svarer:
Du har kjøpt bobilen brukt av en privatperson. Forholdet reguleres da av kjøpsloven.
Selv om en gjenstand er solgt «som den er», foreligger det mangel dersom den ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om den, og som kan antas å ha innvirket på kjøpet.
Mangelsansvaret etter ovennevnte bestemmelse er objektivt, noe som innebærer at en selger kan bli ansvarlig selv om vedkommende ikke var klar over de forhold som utgjør mangler.
Du har funnet ut at bobilen var en 2009-modell som ble solgt som en 2011-modell. Bobilen svarer således ikke til opplysningene du fikk om den forut for kjøpet. Det må antas et en slik opplysning i hvert fall har hatt påvirkning på kjøpesummen.
Opplysningen om feil registrering utgjør derfor en mangel som gir rett til prisavslag.
Et prisavslag skal settes slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden. Prisdifferansen mellom en 2009-modell og en 2011-modell i henhold til listepriser vil ikke uten videre kunne brukes for beregningen. Forskjellen i listepris vil bl.a. være en følge av forskjeller i gjennomsnittlig kjørelengde mellom bobiler av ulike årsmodeller. I dette tilfellet var ikke bobilen i bruk før 2011, noe som naturlig nok påvirker dens verdi. Ettersom du fikk opplysningene om faktisk kjørelengde, vil ikke feilen ha så stor betydning. Det avhenger av hvilke forskjeller det er på 2009-modellen og 2011-modellen og verdien av dem.
For deg nå betyr feilregistreringen rent faktisk at du ikke får rettet feilen på lykt og punktert vindu gjennom garantien, noe du ellers ville fått om opplysningen om årsmodell var riktig. Du kan kreve å få dekket utgiftene til å bytte lykt og vindu som prisavslag.
Du kan rette krav om prisavslag mot selgeren som du kjøpte bobilen av eller forhandleren i tidligere salgsledd.
Har du en sak du vil rådføre deg med en advokat om, les mer her.
Var det ikke det punkterte vinduet kjøperen reklamerte på, og hvordan endte dette?
Dette er en artikkel hvor leseren har spurt advokaten om råd om hva han kan gjøre videre med sin sak. Hva leseren gjør med svaret fra advokaten og hvordan saken løses vet vi ikke.