Advokaten: Fikk heve kjøpet av for tung bobil

Lav nyttelast gir mindre spillerom. Det kan være lurt å kjøre på vekta før kjøp. Foto: Knut Randem.

Lav nyttelast gir mindre spillerom. Det kan være lurt å kjøre på vekta før kjøp. Foto: Knut Randem.

En kvinne kjøpte en to år gammel bobil for 550 000,-. Kort tid etter kjøpet oppdaget hun at bilens vekt ikke samsvarte med det hun hadde blitt fortalt av selgeren.

Kvinnen fikk ved kjøpet opplyst at bobilen veide 3025 kg. Dette var også registrert i bobilens vognkort. I etterkant av kjøpet oppdaget hun imidlertid at bobilens totalvekt var 3210 kg. Årsaken til at totalvekten var høyere enn det opplyste og registrerte var at ekstrautstyr som sykkelstativ og markise var montert. Kvinnen hadde imidlertid ikke fått informasjon om at ekstrautstyr var montert.

At totalvekten var om lag 200 kg mer enn det opplyste, medførte at kvinnen ikke kunne benytte seg av bobilen slik hun hadde forutsatt. Bobilen hadde plass til fem personer, men tillatt totalvekt gjorde at bobilen bare kunne benyttes av to personer.

Kvinnen reklamerte på forholdet til selgeren. Selgeren tilbød omlevering og foreslo to ulike bobiler. Det ene forslaget innebar at kvinnen måtte betale et mellomlegg. Dette forslaget ble avvist av kvinnen. Den andre bobilen var kvinnen interessert i, forutsatt at en ulyd i førerhuset ble reparert. Da det dette ikke skjedde, ble heller ikke denne godtatt.
Etter dette gjorde kvinnen gjeldende krav om heving av kjøpet med tilbakebetaling av 550 000,-. Kravet ble ikke akseptert av selgeren, og saken ble tatt inn til forbrukertvistutvalget for avgjørelse.

Advokat Randi Munkeby i Tønsbergadvokatene skriver for Bobilverden om aktuelle juridiske spørsmål knyttet til bobil.

Advokat Randi Munkeby.

Tyngre vekt enn opplyst som grunnlag for mangel
Det følger av forbrukerkjøpsloven § 16 (1) bokstav c at det foreligger en mangel når tingen ikke svarer til de opplysninger som selgeren gir om tingen eller dens bruk.

At selgeren kun opplyste om bobilens egenvekt mente forbrukertvistutvalget at utgjorde en mangel. Selgeren skulle som den profesjonelle parten ha tatt et forbehold om at det kunne være montert ekstrautstyr som ville påvirke bobilens vekt.

Fikk pengene tilbake
For å heve et forbrukerkjøp kreves det at mangelen ikke er uvesentlig. Ettersom mangelen medførte at kvinnen ikke kunne bruke bilen slik hun hadde forutsatt ble mangelen ansett for å være ikke uvesentlig. Kvinnen fikk dermed medhold i sitt krav om heving av kjøpet og fikk tilbake kjøpesummen på 550 000,-.

Kvinnen hadde videre krav på renter på kjøpesummen fra selger. Dette følger av forbrukskjøpsloven § 50 hvor det bestemmes at rentene skal beregnes etter forsinkelsesrenteloven fra den dag da forbrukeren reklamerte på mangelen.

Av advokat Randi Munkeby

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *