Adria går for MAN på nye bybobiler

I 2024-modell kommer Adria Twin med to nesten identiske nyheter. Begge er basert på MAN, og det eneste som skiller dem er sengeløsningen.

Adria satser på MAN. Prototypene ble vist i hvitt og lys grått, men skal produseres i en mørkere gråfarge, Indium Grey. Foto: Knut Randem.

Adria har valgt MAN som utgangspunkt for sine nye bybobiler Twin 680 Max. Bokstavkombinasjonene SGX og SLB viser til de to forskjellige løsningene for sengene. Ellers er de to modellene like.

Bobilverden.no har sett prototypene, som fortsatt skal finpusser fram mot verdenslansering på messa Caravan salon i Düsseldorf. De kommer ventelig også til CaravanXpo på Hellerudsletta i september.

I kjøkkenbenken kan en «skuff» trekkes ut på enden og forlenge arbeidsflaten. Under blir det da plass til et skap. Foto: Knut Randem.

De to prototypene har hvitt og lys grått som ekstriørfarge, men Adria har bestemt seg for at den kun skal produseres i en mørkere gråfarge, Indium Grey.

Adria kommuniserer at Twin Max skal leveres fullutrustet. Motoren er på 180 spreke hk og en kort prøvekjøring gir godt inntrykk både på landevei og i litt humper.

Den leveres selvfølgelig med automat (noe annet skal visst være umulig å selge i Norge), automatisk AC i bildel, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, utedusj og markise for å nevne noe av standardutstyret.

Her er kjøkkenbenken forlenget og gir utvidet arbeidsplass. Foto: Knut Randem.

Kjøleskapet blir et 138 liters kompressorkjøleskap, badet har både en lekker vask, vendbar dusj og mulighet for å henge opp klær i dusjen.

Oppvarmingen besørges av dieselvarmeren Truma diesel 6D.

Adria har valgt å veie modellene inn til en totalvekt på 3 880 kg. Med en egenvekt på ca 3 200 kg skal det gi en forsvarlig lasteevne. De registreres for fire personer, men har to sengeplasser bak.

Salongen har tradisjonell utforming, men et trinn opp viser at det her er dobbeltgulv med noe lagringsplass. Kjøkkenbenken kan forlenges i døråpningen med en plate som legges i. Dermed har benken fått skapplass i enden av benken.

I SGX-utgaven henger senga i et vaiersystem. Her er den heist helt opp mellom overskapene. Foto: Knut Randem.

De to sengeløsningene som leveres i SGX og SLB skiller seg ikke så mye fra hverandre. Begge har langsgående senger og en lengde på 195 cm.

I SGX henger senga i fire vaiere og styres av to skinner i framkant. Her kan du sove i valgfri høyde og ved behov kan senga heves helt opp mellom skapene.

I Adria Twin 680 SLB Max vippes sengene opp under overskapene. I gulvet er det skinner for lastestropper. Foto: Knut Randem.

I SLB-utgaven vippes sengene opp under skapene. Dermed får du fortsatt tilgang til overskapene med sengene oppslått. Med begge sengeløsningene blir det god plass til å plassere større ting på gulvet.

Adria finpusser fortsatt på noen av løsningene i prototypene helt fram til produksjonsstart.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  7 comments for “Adria går for MAN på nye bybobiler

  1. Dette blir veldig fine bybobiler ! 40 cm lengre og litt smalere enn Fiat Ducato, som snart er umulig å få tak i noe volumer av.
    Litt synd at de velger MAN fremfor VW Crafter da. Og hva med 4×4 ??

    • Er det særlig forskjell på MAN’s lettsvektserie og VW i tilsvarender klasse annet enn diverse emblemer da? 🤔

      • Har nå i 5 år kjørt en Knaus 636 lang bybobil. Synes den lengden er den optimale fordi jeg kan ha langsgående 2 m seng og fortsatt rimelig romslig salong, bad og kjøkken. Det finner jeg ikke i en 6m bil. Med en 6,8m Wv/Man får du mer plass, men jeg tenker at jeg får betydelig større utfordringer med f.eks parkering, og enda mer med en 6,9m lang MB Sprinter. Stort sett løser jeg parkeringsutfordringene med greit med 6,36m bil. Det er jo nettopp hendigheten, fremkommelighet, lett å parkere som er fortrinnet til bybobilen. Blir de for lange taper de denne fordelen. (Tidl. bussjåfør)

      • Vi har en Knaus basert på Man som er 6,90 lang med 4×4. Så du kan fint få større MAN enn 6 m med 4×4

  2. Skeptisk til at «alle» nå ser ut til å satse på samme gråfarge på interiøret. Og plater i stede for gardiner. Betongaktig og trist synes jeg. Det blir en mye lunere klang og atmosfære når det brukes tepper og gardinger. Mote er ikke alltid pent eller praktisk.
    Bortsett fra det så er jo dette fine biler.

  3. Har nå i 5 år kjørt en Knaus 636 lang bybobil. Synes den lengden er den optimale fordi jeg kan ha langsgående 2 m seng og fortsatt rimelig romslig salong, bad og kjøkken. Det finner jeg ikke i en 6m bil. Med en 6,8m Wv/Man får du mer plass, men jeg tenker at jeg får betydelig større utfordringer med f.eks parkering, og enda mer med en 6,9m lang MB Sprinter. Stort sett løser jeg parkeringsutfordringene med greit med 6,36m bil. Det er jo nettopp hendigheten, fremkommelighet, lett å parkere som er fortrinnet til bybobilen. Blir de for lange taper de denne fordelen. (Tidl. bussjåfør)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *