ABS-bremsene er 50 år

På den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt for nøyaktig 50 år siden viste Continental frem sitt første ABS-system for blokkeringsfrie bremser. På årets Frankfurt-utstilling viser Continental frem nye sikkerhetssystemer som skal bidra til en framtid uten ulykker på veiene.

ABS-bremsene er 50 år. Foto: Continental.

Selv om Continental i Norge er mest kjent som dekkprodusent er Continental en av verdens største teknologileverandører til bilindustrien. På den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i 1969 viste Continental for første gang frem sitt ABS-system. Det var selskapet ITT-TEVES, som senere ble Continental, som viste frem sitt system MK I for blokkeringsfrie bremser, et elektronisk system som i de 50 årene som har gått har reddet utallige liv på verdens veier. Det er Continental selv som forteller dette i en pressemelding i dag.

Til å begynne med ble systemet testet på 36 svenske politibiler, men på grunn av oljekrisen ble produksjonen utsatt. Det var først i 1984 at systemet MK II ble satt i produksjon, som var verdens første mikroprosessorkontrollerte ABS-system for personbiler. I USA var systemet først tilgjengelig på Lincoln Continental, mens det var Ford Scorpio som debuterte med systemet i Europa.

– Takket være mikroprosessoren kunne vårt system tilpasse seg til bremsing på tørr asfalt, våt asfalt, grus og snø. Det passet også godt på biler med både bakhjulstrekk, forhjulstrekk og firehjulstrekk, forteller Helmut Fennel som jobbet med ABS-systemet til Continental på 80-tallet.

Tractioncontrol, eller antispinn, ble senere integrert i systemet, og i 1989 hadde systemet også en elektronisk bremsekraftforsterker. I 1995 kom ESC, elektronisk stabilitetskontroll, i systemet som nå het MK 20.

Dagens ABS-system fra Continental er utstyrt med 50 forskjellige tilleggsfunksjoner, og veier bare to kg. I 1969 veide systemet 11,5 kg, mens dagens system er så lite og lett at det også brukes på motorsykler.

Har reddet mange liv
ABS er på mange måter moren til alle elektroniske sikkerhetssystemer i biler. Siden 2004 har ABS vært påbudt i alle nye biler i Europa, og siden de første systemene ble innført har antallet dødsfall i trafikken i et land som Tyskland sunket med 80 prosent.

– Å bidra til færre ulykker i trafikken er det viktigste vi gjør i Continental. Være seg om det er gode dekk eller gode sikkerhetssystemer som ABS. Det er derfor vi har vår Vision Zero som jobber for en fremtid uten ulykker, skadde og drepte i trafikken, sier produktsjef for personbildekk, Knut Knudsen, hos Continental Dekk Norge.

En ny radar skal hindre ulykker rundt bilen. Illustrasjon: Continental.

På årets bilutstilling i Frankfurt viser Continental blant annet frem en radar som skal kunne forhindre ulykker mellom biler og sykler. Den vil gjøre det tryggere å ferdes i trafikken. I stedet for teknologien som brukes hittil med 24 Gigahertz-teknologi, opererer den nye radaren med 77 Gigahertz-teknologi. Det betyr at radaren er vesentlig mer nøyaktig, og vil oppdage omgivelsene rundt bilen bedre. Med denne radaren er man derfor i stand til å oppdage medtrafikanter og andre hindringer mye mer presist enn tidligere. Dessuten registrerer 77 GHz sensoren også bevegelsesretninger og hastigheter mer nøyaktig enn det var mulig med det tidligere brukte 24 GHz-sensorene. I tillegg er det nye systemet mer kompakt, slik at det enklere kan installeres i kjøretøyet.

– Dette systemet kan hindre en rekke ulykker mellom bil og sykkel. Eller også gående, ved at radaren vil hjelpe bilisten i blindsonen, forteller Knudsen.

De nye radarsensorene kan monteres på hvert hjørne på bilen, noe som vil gi en 360 graders overvåkning av omgivelsene. Dermed vil radaren varsle om hindringer i blindsonene, noe som spesielt kan være nyttig i høyresvinger ut av kryss, hvor ulykker med syklister ofte skjer. Om radaren oppdager en syklist vil den kunne automatisk bremse bilen, og unngå en ulykke. Systemet vil også forhindre at man for eksempel åpner døren i det en syklist kommer bakfra.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *