Reiselivsnæringen i Hardanger er hardt rammet av koronapandemien. Hele 97 prosent av reiselivet i regionen taper penger som følge av viruset. Nå posisjonerer de seg for å trekke norske gjester når krisa er over.
– Dette er en veldig vanskelig og krevende situasjon der mange må ty til permitteringer og stenge ned drifta, sier Andreas Skogseth, reiselivsdirektør i Visit Hardangerfjord i en pressemelding.
Fokuserer på nordmenn i markedsføringen
Destinasjonsselskapet har selv gjort flere grep for å tilpasse seg den uheldige situasjonen. Blant annet jobber de nå aktivt med å nå ut til flere nordmenn på sosiale medier og andre digitale flater. Denne kundegruppa blir veldig viktig når reiselivet åpner dørene igjen.
– Vi regner med at det norske folk kommer til å feriere i eget land framover, og nå sitter de hjemme og drømmer seg bort. Derfor legger vi ut mye innhold blant annet på sosiale medier, sier Skogseth.
Visit Hardanger oppgir at de har sett økt aktivitet på Instagram og Facebook de siste ukene, og brorparten av disse brukerene er nordmenn.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no