84 fikk kjøreforbud på nordnorsk føre

Statens vegvesen har intensivert kontrollen med tungbiler i Nord-Norge på grunn av værforholdene. Antallet kontrollører er midlertidig nesten fordoblet.

Det blir ekstra dramatisk og får større konsekvenser når tungbiler på flere titalls tonn blir stående stille eller føreren mister kontrollen over dem. Etter en tøff start på året i nord med flere ulykker og stengte veier på grunn av utenlandske kjøretøy, er det nå nærmest døgnkontinuerlig kontroll ved grenseovergangene.

– Vi har sett behovet for å øke kontrollaktiviteten vår, særlig knyttet til grenseovergangene. Det skal oppleves som trygt å kjøre på veiene i Nord-Norge, sier avdelingsdirektør Jørn Simonsen i Statens vegvesen til Vegnett.

Norske vinterveier krever vinterutstyr for trygg ferdsel. Kontrollene i nord er skjerpet.

Gjennom helgen er 575 trekkvogner og tilhengere kontrollert ved grenseovergangene i landsdelen. 62 av disse (11 prosent) ble ilagt bruksforbud/kjøreforbud på grunn av mangler ved dekk og/eller kjettinger. I tillegg ble 22 kjøretøy ilagt bruksforbud på grunn av sikthindrende gjenstander i frontruten og mangelfull sikring av last.

– Den siste uka har vi hatt kontroller der så å si alt har vært i orden, og kontroller der halvparten av kjøretøyene har fått en reaksjon enten på grunn av dekkutrustning, last eller andre forhold. Det er nedslående at det fortsatt finnes sjåfører som gambler med trafikksikkerheten der ute, men vi må huske på at de fleste har tingene i orden, sier Simonsen.

– I tillegg til våre egne kontrollører har vi nå fått bistand fra 22 kontrollører fra andre regioner i Statens vegvesen. Vi har også omdisponert ansatte med teknisk kompetanse fra andre fagområder her i nord. Til sammen er nå godt over 50 vegvesenansatte på jobb langs veiene i nord for å utføre kontroller, sier Simonsen.

– I helga krøyp gradestokken ned mot 30 minusgrader på grenseovergangen ved Kilpisjärvi. Det er klart det kan gjøre jobben til kontrollørene ekstra utfordrende. Vi har imidlertid utstyr for å hanskes med dette, og kontrollørene er vant med tidvis ekstreme arbeidsforhold. Det er mer bekymringsfullt å se hva sjåførene har på seg. Flere har kommet ut i tennissokker og tresko for å legge på kjetting, sier Simonsen.

– Vi er takknemlige for å ha et godt samarbeid med Toll her i nord. Det er viktig at myndighetene jobber sammen for å få bukt med de trafikksikkerhet- og framkommelighetsproblemene dårlig skodde vogntog skaper på norske veier. Forhåpentligvis kan vi styrke dette samarbeidet enda mer i tida framover, sier Simonsen.

Tekst: Redaksjonen

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.