60 år: Møter framtiden med optimisme

Jubileumsåret 2021 har ikke bare gitt Knaus Tabbert-gruppen store utfordringer. Konsekvensene av koronapandemien kommer til å hjemsøke selskapet i årene framover. Men det er også et sterkt lys i enden av tunnelen.

Det var denne campingvogna det hele startet med. Foto: Knaus.

Helmut Knaus (24.7.1920 til 21.5.1991) var en arkitekt med ingeniørutdanning innen byggeteknologi. I 1960 grunnla han, sammen med sine sønner Helmut og Albert, Knaus KG i byen Marktbreit, som ligger nær byen Würzburg.

Tysklands økonomiske boom etter krigen («Wirtschaftswunder»), sørget for at et økende antall tyskere fikk økonomisk mulighet til å kjøpe kjøretøyer. Å dra på ferie i sin egen bil, ble en realitet for mange tyskere.

Selv under andre verdenskrig, hadde Helmut Knaus ideer om å bygge en campingvogn for den nye Volkswagen. Den måtte være kompakt, komfortabel og lett. Og rund som et svalerede, som var navnet den første campingvogna fikk. Da var det ennå noen år til selskapet begynte å bygge bobiler.

Det er i år 100 år siden Helmut Knaus ble født. Foto: Knaus.

Da Knaus Schwalbennest ble introdusert i 1961, fikk campingvognverdenen en bestselger. Da skapte Helmut Knaus også den matchende firmalogoen: Et flygende spurvepar som fortsatt pryder hver bobil og campingvogn laget av Knaus. «Svaleredet» ble i 2011 gjenskapt, basert på den opprinnelige modellen og bygget i 150 enheter som markering av 50 år med Knaus.

I 2021 kommer mange flere nyheter. Vi har sett nærmere på hva Knaus Tabbert, i dag Europas tredje største produsent av bobiler og campingvogner, har å by på i jubileumsåret.

Med det nye hevetaket blir det ekstra soverom på taket av Boxstar 600. Foto: Knaus.

Knaus
Til jubileumsåret har Knaus hentet fram spesielle jubileumsmodeller for Boxstar og Sky Wave, Sun kommer i nytt design, enda mer sporty og elegant. Live, som Knaus gjerne vil skrive med utropstegn i steden for i, presenterer en ny og stor planløsning for 900 LEG-Live.
Van TI har en helt nyutviklet spesialmodell, Vansation, som også er tilgjengelig med 3 aksler.
En egen Scandinavian Edition skal sørge for at kravene fra oss nordboere blir tilfredsstilt.

Weinsberg CaraTour har både fått nytt interiør og hevetak med soveplass. Foto: Weinsberg.

Weinsberg og Morelo
Bobilene fra Weinsberg har gjennomgått en rekke forbedringer. CaraLoft og CaraSuite har blant annet fått stor LFI takluke.

Morelo inngår også i Knaus-konsernet. Deres luksusbiler er i kontinuerlig utvikling, og den nye toppmodell er Grand Empire, som ble presentert i høst.

Hevetaket gir ekstra soveplasser. Foto: Knaus.

Andre nyheter
I Knaus Boxstar og Boxlife samt i Weinsberg CaraBus og CaraTour gir det nye store panorama-takvinduet over forsetene en bedre følelse av plass, mye lys i interiøret og utsikt over stjernehimmelen om natten. Det nye panoramavinduet kan åpnes og har derfor en insektskjerm i tillegg til blendingsgardinen.

Knaus har også «oppdaget» panoramavinduet i bybobilen. Det kan åpnes. Foto: Knaus.

Det nye pop-up taket i Knaus Boxstar og Boxlife og Weinsberg bybobiler gir et pluss i form av bedre romfølelse. Det nye er at selve takluken er bygget med LFI-teknologi (lang fiberinjeksjon). For å skape optimale luft- og lysforhold, ligger det integrerte popup-taket rett over inngangspartiet når taket er lukket. I tillegg er det nye pop-up-taket aerodynamisk optimalisert for lav luftmotstand på veien.

Tekst: Willem Laros, BoCM og Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.