Trigano var den grupperingen som solgte flest bobiler i Norge i fjor. Det nye modellåret startet med lavere produksjon og varsel om mange forsinkelser.
Trigano, som i det norske markedet står bak merkene Challenger, Adria, Benimar, Eura Mobil, Karmann Mobil, Sun Living, Roller Team, Rimor, Autostar, McLouis, Mobilvetta og Chausson, økte omsetningen i første kvartal med 9,2 prosent selv om det var små endringer i produksjon og salg.
For Trigano startet 2022-året allerede 1. september. Første kvartal strekker seg dermed fram til 30. november. I dette kvartalet var produksjonen noe lavere enn tilsvarende kvartal et år tidligere, men antallet leverte bobiler økte svakt med 1,5 prosent.
På grunn av prisstigninger i markedet økte omsetningen fra salg av bobiler med 8 prosent til 608,2 millioner EUR. Det beskriver Trigano i en regnskapsrapport.
5000 forsinkede bobiler
Forsinkelser i levering av halvledere fører til forsinket leveringen av blant annet chassis. Dermed har produksjonen av 3000 bobiler blitt forsinket i 1. kvartal. For første halvår (fram til 28. februar) anslår Trigano at hele 5000 bobiler blir forsinket fra fabrikk. Samtidig er det historisk lave lagernivåer i distribusjonsnettet, skriver Trigano.
I et forsøk på å motvirke forsinkelsene trapper Trigano opp produksjonen av bobiler med en ny produksjonslinje for bybobiler i Slovenia. Den nye produksjonslinjen skal være klar i andre halvår. Denne opptrappingen kommer i tillegg til maksimal samkjøring av de ulike fabrikkenes produksjonsmuligheter.
Trigano opplever økt etterspørsel etter bobiler i det europeiske markedet. Denne tror de vil fortsette også på mellomlang sikt. Selskapet opplyser at de har solgt all produksjonskapasitet langt utover modellåret 2022.
Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Så glad for at vi kjøpte ny eura mobil sommeren 2020. Er veldig godt fornøyd 😄