Statens Vegvesen og mobiloperatørene samarbeider tett om å forbedre dekning i norske tunneler. 21 er allerede klare med 4G-fart i år, og en rekke av landets tunneler skal videre oppgraderes i det som blir tidenes dekningsløft i tunneler, skriver Statens vegvesen og Telenor i en felles pressemelding.
Statens Vegvesen skal oppgradere om lag 200 tunneler de neste årene for å møte krav om tunnelsikkerhet. I denne forbindelse stenges de i tur og orden.
– Når tunnelene er stengt, benytter vi anledningen til å bygge ut 4G-dekning. Totalt er det snakk om over 50 tunneler. Så mange har vi aldri bygd ut i på ett år, forteller Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen.
Dekning i 500 tunneler
I fjor oppgraderte Telenor til sammenligning 26 tunneler. Utbyggingsprosjektet er et samarbeid med Statens Vegvesen, og i en del tilfeller også andre mobiloperatører.
Det finnes rundt 1100 vegtunneler i Norge med en samlet lengde på over 1100 km. Cirka 500 av disse har nå mobildekning, enten på 2G, 3G eller 4G.
Tryggere
– Det er trygghet i at redningsmannskap og bilister kan kommunisere både via radio, nødtelefoner og mobiltelefoner, sier sjefingeniør Arild Petter Søvik i Vegdirektoratet.
Mange tunneler har kameraovervåking og nødtelefoner. Med nødtelefonene kommer du i direkte kontakt med vegtrafikksentralen, sier sjefingeniør Søvik.
Nødnettet som redningsetatene bruker til å kommunisere med hverandre, er installert i 300 tunneler. Radiodekning med DAB er snart bygd ut i de samme tunnelene.
– Vi råder bilistene til å bruke nødtelefonene som måtte være innenfor rekkevidde. Hvis du bruker mobiltelefonen, så søk hjelp via nødnumrene 110 Brann, 112 Politi, 113 Ambulanse – eller 175 til vegtrafikksentralen i en kritisk situasjon, sier Søvik.
Hvis du har motorstopp i tunnel, ta kontakt med vegtrafikksentralen, som kan stenge tunnelen, stenge kjørefelt og eventuelt sende servicebil.
Ny standard
Arbeidet med å utvide mobildekningen i tunnelene er allerede godt i gang. 21 tunneler er ferdig oppgradert, og over det dobbelte vil bli klare i løpet av året. Nært forestående er for eksempel oppgradering av trafikktunge tunneler som Vålerengatunnelen, Svartdalstunnelen og Blåkolltunnelen. Ytterligere 70 tunneler vil bli utstyrt med 4G i løpet av 2017.
– Mobiloperatørene samarbeider godt med Statens Vegvesen og vi bygger ut på de største og mest trafikkerte veiene i Norge. Årlig bygges det 20-30 km nye tunneler. I nye tunneler vil vi fra nå av som hovedregel være på plass og bygge 4G, forklarer Amundsen.
Savner du mobildekning i en lengre tunnel? Skriv ditt ønske i kommentarfeltet under, så skal Bobilverden sørge for at det blir lest av rette vedkommende.
Her er de ferdigstilte tunnelene:
Tunnel | Kommune | Fylke |
Smestadtunnelen | Oslo | Oslo |
Saltnestunnelen (vest) | Saltdal | Nordland |
Knappetunnelen | Bergen | Hordaland |
Geiteryggtunnelen | Hol | Buskerud |
Tyssetunnelen | Samnanger | Hordaland |
Hopstunnelen | Bergen | Hordaland |
Nestuntunnelen | Bergen | Hordaland |
Oslofjordtunnelen | Ås | Akershus |
Lørentunnelen | Oslo | Oslo |
Morstuatunnelen (tog) | Stange | Hedmark |
Storvikatunnelen | Alta | Finnmark |
Onstadtunnelen | Aurland | Sogn og Fjordane |
Lærdalstunnelen | Aurland | Sogn og Fjordane |
Kjenestunnelen | Vaksdal | Hordaland |
Granfosstunnelen | Oslo | Oslo |
Bogetunnelen | Vaksdal | Hordaland |
Fløyfjellstunnelen | Bergen | Hordaland |
Brynneslandtunnelen | Eigersund | Rogaland |
Smiehagen tunnel (sør) | Frogn | Akershus |
Damsgårdtunnelen | Bergen | Hordaland |
Kleppetunnelen | Klepp | Rogaland |
Åkerfjordveien (tunnelene) RV – 13.
Renfast bør d komme snart både 4g og DAB