Onsdag presenterte Statens vegvesen sin handlingsplan for den neste seksårsperioden. 50 store prosjekter vil være i arbeid og 30 av dem åpner innen 2023.
Vegvesenet skal bygge nye veger for om lag 135 milliarder kroner fram til 2023. 50 store vegprosjekter vil være under arbeid på riksvegene, og 30 åpner i perioden, framgår det av handlingsprogrammet for 2018–2023.
Bevilgningene til Nye Veier AS prosjekter er i tillegg 31 miliarder kroner. Inntekter fra bompenger kommer i tillegg.
Vegvesenets handlingsprogram er den praktiske oppfølgingen av Nasjonal transportplan (NTP). NTP gjelder for 12 år, mens handlingsprogrammet har et perspektiv på 6 år.
– Investeringer, drift og vedlikehold gir høy aktivitet i Vegvesenet og hos entreprenørene. Sammen skaper vi et stadig bedre og mer trafikksikkert vegnett, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen.
Investeringene i vegnettet vil gi resultater for trafikksikkerheten, fremholder vegdirektøren. I 2023 skal ha vi ha 25 færre drepte og hardt skadde som en følge av innsatsen. Kampanjer, kontroller og sikrere kjøretøy vil bidra til trekke tallene ytterligere nedover.
Vedlikeholdsetterslepet reduseres
Vedlikeholdsetterslepet på riksvegnettet er anslått til 33 mrd. kroner. Midlene til vedlikehold og fornying i kommende periode gir reduksjon i etterslepet.
Bevilgningene til vedlikehold av vegnettet øker med om lag 20 prosent. Fornying av riksvegtunneler tar en stor del av midlene.
Klimaendringene øker behovet for fornying av drenering, grøfter, kummer og rør. Styrket drift, vedlikehold og reduksjon av vedlikeholdsetterslep, er en sentral del av klimatilpasningsarbeidet.
Hva får vi for pengene?
Vegvesenet oppsummerer hva vi får for pengene i fire spesifiserte punkter:
- 105 km ny firefelts veg.
- 440 km ny veg åpner for trafikk.
- 280 km riksveg vil bli etablert forsterket midtoppmerket.
- 60 km to- og trefeltsveg skilles med midtrekkverk.
Vegvesenets store prosjekter som åpnes i perioden 2018-2023:
Prosjekter > 500 mill. kr | Fylke
|
Rv 110 Ørebekk – Simo | Østfold |
E16 Eggemoen – Jevnaker – Olum | Buskerud/Oppland |
E18 Bommestad – Sky | Vestfold |
E18 Varoddbrua | Vest-Agder |
E39 Eiganestunnelen | Rogaland |
Rv 23 Dagslett – Linnes | Buskerud |
Rv 282 Holmenbrua | Buskerud |
E39 Svegatjørn – Rådal | Hordaland |
E39 Bjørset – Skei | Sogn og Fjordane |
E39 Betna – Vinjeøra – Stormyra | Møre og Romsdal |
E39 Lønset – Hjelset | Møre og Romsdal |
E134 Damåsen – Saggrenda | Buskerud |
E134 Gvammen – Århus | Telemark |
Rv 13 Ryfast | Rogaland |
Rv 36 Skyggestein – Skjelbredstrand | Telemark |
E16 Sandvika – Wøyen | Akershus |
E16 Bjørum – Skaret | Akershus og Buskerud |
E16 Bagn – Bjørgo | Oppland |
E6 Vindåsliene – Korporalsbrua | Trøndelag |
E6 Jaktøya – Klett – Sentervegen | Trøndelag |
Rv 706 Nydalsbrua med tilknytninger | Trøndelag |
Rv 4 Roa – Gran grense, inkl Jaren – Amundrud – Lygnebakken | Oppland |
E136 Stuguflaten – Rødstøl, krabbefelt | Møre og Romsdal |
E6 Helgeland sør inkl. Kappskarmo – Brattåsen – Lien | Nordland |
E6 Helgeland nord | Nordland |
Rv 80 Hunstadmoen – Thallekrysset | Nordland |
E6 Hålogalandsbrua | Nordland |
E6 Sørkjosfjellet | Troms |
E6 Kvænangsfjellet | Troms |
E6 Tana bru | Finnmark |
Rv. 3/rv.25 Løten Elverum (OPS) | Hedmark |
Rv. 555 Sotra-sambandet (OPS) | Hordland |
Vegvesenets store prosjekter i perioden:
E18 Retvet – Vinterbro
|
Akershus |
Rv 23 Oslofjordforbindelsen, trinn 2
|
Akershus og Buskerud |
E18 Lysaker – Strand – Ramstadsletta
|
Akershus |
E18/E39 Gartnerløkka – Kolsdalen | Vest-Agder |
E39 Ålgård – Hove | Rogaland |
E39 Smiene – Harestad | Rogaland |
E39 Rogfast | Rogaland
|
E39 Myrmel – Lunde | Sogn og Fjordane |
E134 Røldal – Seljestad | Hordaland
|
E16 Skaret – Hønefoss | Buskerud
|
E16 Stanghelle – Arna | Hordaland
|
E6 Ringebu-Otta, strekningen Sjoa – Otta | Oppland |
E136 Flatmark – Monge – Marstein | Møre og Romsdal |
E136 Breivika – Lerstad | Møre og Romsdal |
E6 Megården – Mørsvikbotn | Nordland |
E8 Sørbotn – Laukslett | Troms |
Nøkkeltall
- Den statlige rammen til vegformål i 2018-2023 er 241,9 mrd. 2017-kr. Det er om lag 18 prosent høyere enn nivået i 2017 (inklusive Nye Veier AS).
- Statens vegvesens ramme er på 199,4 milliarder kr for seksårsperioden 2018-2023. I snitt er dette 10 prosent over bevilgningen i 2017. I tillegg innkreves anslagsvis 42 mrd. kr i bompenger i perioden.
- I Nasjonal transportplan 2018-2029 prioriteres drift, vedlikehold og fornying av eksisterende infrastruktur slik at forfallet ikke øker og deler av etterslepet tas igjen.
- 23,3 mrd. kr skal brukes til vedlikehold på vegene i perioden 2018-2023. I tillegg kommer en post på 10,2 mrd. kr til fornying.
Tekst: Redaksjonen, basert på pressemelding
Skandale at Rv2/E16 som eneste, viktige øst-vest- forbindelse ikke er nevnt! Den er dessuten en like viktig Norge-Sverige-forbindelse som E6 sørover til Kontinentet. E16 er svært viktig for nordisk samarbeid og svensk-norsk arbeids-og handelsmarked. For ikke å snakke om turismen i framtida og nullvisjonen i et av de mest trafikkerte kommunikasjonslinjene på Øst- og Vestlandet.