50-åringen alle vet hvem er

30 år gamle Leif Kroken startet for 50 år siden det som har blitt en dominerende aktør i det norske bobilmarkedet. Faren trodde dette skulle bli Romsdalens største konkurs og var fortvilet over sønnens forretningsidé. Det ble neppe bedre da unge Leif tjuvlånte fars bil for å hente den første campingvogna han importerte fra England.

Fredag 19. mars 2021 er det 50 år siden Leif Kroken startet virksomheten de aller fleste bobilister kjenner til. Han er fortsatt på jobb hver dag. Her er han fotografert på Caravanmessen i 2018 Foto: Knut Randem.

I dag vet vi hvordan det gikk. Konsernet Kroken består nå av hele 16 selskaper, men mange av dem er eiendomsselskaper. Overfor kundene er det tre selskaper som er viktige; Solid Import, Kroken Caravan og Max Fritid. I fjor omsatte de for om lag 1,3 milliarder kroner. Grunnleggeren er fortsatt på jobb hver dag selv om han fyller 80 år senere i år.

I dag har nok mange glemt at Kroken har bygd bobiler. På slutten av 80-tallet og inn på 90-tallet ble det sammenstilt cirka 600 bobiler på Åndalsnes. Dette var i det som kan regnes som bobilenes barndom. Den lokale produksjonen var først og fremst begrunnet i avgifter og ble gjennomført i samarbeid med Bürstner. Leif hadde for øvrig tidlig et tett samarbeid med produsentene for å påvirke utviklingen av bobiler slik at de skulle passe for norske forhold.

De senere årene har Kroken Gruppens egeneide forhandlere blitt tydeligere knyttet til opphavet gjennom navn og felles profil. Foto: Knut Randem.

På den tiden hadde Kroken også nord-amerikanske produkter i det norske markedet.

Leifs brødre Svein og Bjørn har vært støttespillere på hver sin måte opp gjennom årene og de har hatt en varig treenighet. I dag finner vi neste generasjon av de tre familiegrenene på eiersiden gjennom sine familieselskaper.

– Det er ingen annen plan enn å fortsette som familieselskap, forteller Morten Lillehagen. Han har vært vel fem år i Kroken Gruppen AS og tok over som konsernsjef sommeren 2019.
– Det er enklere og kortere beslutningsveier og mindre politikk i familieselskaper enn ved andre konstellasjoner, mener han.

Morten Lillehagen har vært konsernsjef i Kroken Gruppen siden 2019. Foto: Privat.

Tror på konsolidert marked
De senere årene har det gått mot større enheter i bobilmarkedet. Lillehagen tror markedet konsoliderer seg med større enheter. Vi vil få flere store og mellomstore kjeder eller sammenslutninger. Det vil gi økt profesjonalisering. Det kan komme sterkere krav fra produsentene. Vi har sett det på personbilsiden.

– I dag er markedet fragmentert. Det er ofte tett mellom forhandlerne og mange har anstrengt økonomi. Jeg tror de mellomstore og store familieselskapene vil bestå, men det er et spørsmål hvor levedyktige de små familieselskapene er.

– I mange familier er det et generasjonsskifte på gang. Da er det avgjørende at de har naturlige arvtakere. Haugaland Caravan, som vi kjøpte ut i fjor, er et eksempel på et slikt veldrevet familieselskap, sier Lillehagen.

– Vi har et uforløst potensial i et par av våre egne forhandlere. Der kan vi ta mer av markedet. Vi følger godt med, får noen henvendelser, men geografi vil vise hvor vi mangler dekning.

– Det er ikke et mål å få alle uavhengige forhandlere inn i selskapet. Den økonomiske risikoen øker om du eier alt selv. Derfor er det viktig med frittstående forhandlere.

Har importleddet en framtid?
Solid Import importerer og selger bobiler og campingvogner til gruppens åtte egne forhandlere samt en rekke uavhengige forhandlere. Totalt er det 23 forhandlere som selger merkene Solid importerer fra Erwin Hymer Group (EHG). Avtalen løper til 2024, og Lillehagen sier de ønsker å fornye avtalen når den tid kommer.
De første 40 årene hadde Kroken også et tett samarbeid med Knaus.

Kroken Gruppen har en eksklusiv avtale med Erwin Hymer Group. Hymer er et viktig merke for Kroken, men kolleksjonen av bobiler består ellers av Bürstner, Carado, Niesmann, Laika og LMC, Bildet viser Hymers VisionVenture, en konseptbobil som ble avduket på Caravan salon i Düsseldorf 2019. Foto: Knut Randem.

– Kroken er i en særstilling og holder seg med et eget importledd. Legger ikke det beslag på mye av avansen, spesielt for de uavhengige forhandlerne? Har importleddet en framtid?

– Vi har tro på denne forretningsmodellen og mener den har framtiden for seg. Importøren representerer nasjonal kunnskap og er en forlenget arm for produsenten ved utvikling av produktene og ikke minst markedet, svarer Lillehagen.

Det tredje benet i Kroken gruppens aktivitet i bobilmarkedet er Max Fritid, som selger utstyr og tilbehør til et 100-talls forhandlere.

– Denne delen av Kroken gruppen fyller 25 år i år. Forhandler- og importørleddene har vært der fra dag en.

Hva bringer framtiden?
I 2017 kjøpte Kroken det svenske selskapet Holliday fritid. De opererer med en tynnere katalog enn Max Fritid gjør i Norge, men de er en utfordrer til Kama og har en omsetning på rundt 50 millioner kroner. Lillehagen sier de er godt fornøyd med denne ervervelsen i det svenske markedet.

Rent Easy er en virksomhet under oppbygging. Dette er et EHG-konsept som i stor grad leier ut til utlendinger på besøk i Norge, vel og merke før pandemien. Med ca 20 bobiler i utleie er ikke dette noen stor virksomhet for Kroken.

I det som er hovedsatsingen tror Lillehagen bobil og camping vil ha en lys framtid. Mange bransjer har hatt en opptur på grunn av pandemien og aktivitet i eget land. Lillehagen synes det blir spennende å se hvordan turismen utvikler seg om tre, fire år. I et bærekraftperspektiv vil denne ferieformen klare seg godt sammenlignet med cruise og ferie basert på fly. Miljøavtrykket fra bobiler er langt mindre blant annet fordi de fleste bobiler kjører korte distanser gjennom året.

Tøffe år
– De to siste årene har vært økonomisk tøffe etter tilbakeslaget i 2019. Vi har vært nødt til å rydde opp. Kostnader er kuttet og varelageret er redusert med 200 millioner kroner. Vi har nå et sundt varelager og er avhengig av å fylle på med det vi har bestilt for levering i 2021, sier Lillehagen.
– Jeg er godt fornøyd med farten inn i 2021 og jeg tro på en økning i nybilsalget. Bruktsalget har også startet veldig godt i 2021.

– Campingvogner har havnet i skyggen av bobilene. Vi skal nå løfte oppmerksomheten på disse. Det er også vel så mye utstyr å selge til dem. Fastliggerne har for eksempel helt andre behov enn de som reiser rundt.

– WLTP og avgifter har vært et usikkerhetsmoment for bransjen. Det ser heldigvis ut til at vi får ro et par år nå. Dramatiske endringer i rammebetingelsene kan ramme bransjen hardt, sier Lillehagen, men han har tro på det arbeidet bransjens organisasjoner gjør.

– Konkurransen har vært veldig sterk de siste årene, og det kommer den til å være framover også. Men det kommer til å handle om mer enn pris.

– Vi skal fortsette å bygge gode relasjoner. Vi må være langsiktige og lønnsomme. Vi skal heve kompetansen i organisasjonen. Ettermarkedet blir veldig viktig – ikke minst fordi produktene blir stadig mer avanserte.

– Hvordan skal jubileet markeres?
– Internt blir det ingen stor markering. Overfor kundene blir det markert i avdelingene våre. I markedsføringen vår skal vi sørge for at kundene får med seg at vi har vært her i 50 år. Så får vi se hva pandemien tillater oss å gjøre utover i året, sier Lillehagen. Han legger til at Laika 3019 blir deres jubileumsmodell. Det skal være en godt spekket modell tilpasset norske forhold.
Laika er sammen med LMC de siste merkene Kroken har blitt tilført gjennom avtalen med EHG.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  1 comment for “50-åringen alle vet hvem er

  1. Trist at også bobilmarkedet går mot enevelde og store kjeder.
    Det kommer ikke kundene til gode.
    Derimot har jeg tro på solide frittstående lokale selskap.
    I tillegg vil mer av fortjenesten havne lokalt – og forhåpentligvis med en skjerv til kjøper.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.