48 prosent høyere ordrereserve enn for et år siden

Den nye konsernsjefen i Ferda kan etter fire måneder i stolen se optimistisk mot 2020. I dette intervjuet snakker han om satsningsområder, store lagre, markedsutvikling, nye avdelinger og hvorfor det ennå ikke har blitt noen satsning i Sverige.

Leif Terje Hansen i Ferda kan glede seg over en større ordrereserve enn i fjor. Foto: Knut Randem.

Etter nesten to år som kjedesjef i Ferda overtok Leif Terje Hansen (43) i sommer toppjobben i konsernet da Bengt Heggertveit måtte trappe ned av helsemessige årsaker.

Før han kom til Ferda var Hansen kjedesjef i helseproduktkjeden Sunkost. Han byttet ikke til Ferda fordi han var lei, men fordi han har en dragning mot å bygge opp noe nytt, forteller han. Da han begynte i Ferda i 2017 var det nettopp det som var i ferd med å skje. Noe nytt.

Skal fortsette veksten
Ferda har siden 2017 vokst med flere oppkjøp av forhandlere og har nå totalt 10 avdelinger. Det er litt mindre enn målsettingen var da, men målet om full landsdekning ligger fast, forsikrer Hansen. Det er ingen hemmelighet at Ferda har et hull i Midt-Norge. Det skal han gjøre noe med når rett kandidat er innen rekkevidde.

Ferda Ålesund flyttet inn i nye og større lokaler før årets sesong. Foto: Kristoffer Antonsen/Kvass.

– Det er en stor fordel om avdelingene har omtrent den samme produktmiksen, sier han. Det er neppe aktuelt for Ferda å starte nye avdelinger fra bunnen av. Oppkjøp er det mest nærliggende alternativet.

– Vi har ingen konkrete planer nå. Og hadde vi hatt så hadde jeg ikke fortalt det til deg, smiler han. Men han tror ganske sikkert det blir oppkjøp av en konkurrent i løpet av 2020. Først skal de ha en gjennomgang av ulike eiermodeller. Det er ikke sikkert nye avdelinger skal være heleid av Ferda.

Liten sentraladministrasjon
Konsernstaben er ingen topptung affære. Med seg har Hansen en markedssjef, en økonomisjef og nå får han også en innkjøpssjef. Stillingen som kjedesjef er borte. Hansen tilbringer likevel det meste av arbeidstiden på reise mellom avdelingene. På kontoret i Rådhusgata i Oslo er han sjelden. Der er heller ikke de andre i konsernledelsen. Dette er en desentralisert ledelse.

Innkjøpssjefen, som nå er i ferd med å finne sin plass i organisasjonen, er Rune Lysaker, daglig leder i Ferda Mysen – tidligere Mysen caravan. Det betyr at de er i gang med å vurdere søknader til stillingen som ny leder for Ferda Mysen. I mellomtiden har Lysaker en glidende overgang mellom de to jobbene. Etterfølgeren hans skal være på plass senest 1. mars.
At Ferda får en innkjøpssjef betyr naturlig nok at kjeden nå i større grad samler innkjøpene sine.

Snakker bedre sammen
I 2019 har det ikke vært noen nye oppkjøp. Derimot har vi brukt tiden til å få alle systemer til å gå og snakke sammen, forteller Hansen.
– Marginene kommer ikke til å vokse i denne bransjen. Da må vi jobbe så effektivt som mulig.
– Det er mange 2019-modeller på lager og krona er svak. Summen av det er ikke økte marginer, erkjenner han. Lyspunktet er at de har et lite brukt på lager.

Store lagre
– Hvorfor har forhandlere i Norge – i og utenfor Ferda – så store lagre av 2019-modeller?

– Bestill tidlig eller så får du kanskje ikke de bobilene du kan selge neste år, har vært beskjeden forhandlerne har fått. Bestillingene måtte inn før vi hadde god nok oversikt.
– Det har vært et press fra produsentene. Etter fem å år med rekordvekst i markedet har de økt produksjonskapasiteten. På sikt kan dette føre til at bransjen får kortere leveringstider og kan kanskje drive med mindre på lager.

I Norge ender salget i 2019 trolig på nivå med 2017. Svenskene har hatt sin avgifts-kollaps. I Tyskland fortsetter oppgangen i salget.

– I Europa utenom Tyskland har det i år fra januar til august samlet vært en nedgang på 4,3 prosent i salget av nye bobiler. Det er forbigående. Det er ingen endring i makrotrendene. Ferie, fritid, lønnsutvikling og kortreist ferie vil fortsatt være trender som vil sørge for fortsatt oppgang i markedet, mener Hansen.

– Kan kundene være redde for at de ikke skal få lov til å bruke dieselbilene sine?
– Det er mulig, men jeg tror ikke det er spesielt godt forankret i virkeligheten. Det vil ta så lang tid før vi får et fullgodt alternativ til diesel i bobilene at det ikke er noen fare.

– For øvrig hadde vi en veldig god messe både på Lillestrøm og på våre lokale messedager etterpå. Vi går inn i 2020 med en bedre ordrereserve enn i fjor. Antallet kontrakter med levering i 2020 er 48 prosent høyere enn på samme tid i fjor, forteller Hansen.

Det nytter ikke å speide etter kundene fra kontoret i Oslo. Derfor er Leif Terje Hansen sjelden der. Foto: Knut Randem.

Stor pågang
Likevel har det vært et travelt år, forteller Hansen. – 50 000 bobiler genererer mye jobb i ettermarkedet. At en del nye aktører i markedet ikke har hatt eget verksted, har ført til økt pågang hos de som har verksted.
– Våre verksteder har mer enn nok å gjøre hele året.

– Det plager meg at vi ikke i tilstrekkelig grad har vært tilgjengelige for kundene, sier Hansen.
– Det gjør vi nå noe med. Vi etablerer et kundeserviceteam. De skal sitte spredd i sine vanlige avdelinger, men skal knyttes sammen med telefon og datasystemer slik at de kan svare kundene raskt og eventuelt spille på hverandres kompetanse.
Hansen forteller at dette teamet både skal avlaste avdelingene og gi kundene raskere svar. De skal gjøre timebestillinger for verkstedene, men de skal også kunne hjelpe kundene på telefon dersom det er problemer som kan løses der og da. Dette er dyktige folk og de kan rådføre seg med hverandre og eventuelt ringe tilbake til kunden med en løsning.

Informerte kunder
– Vi har 150 ansatte. Det er bra folk og vi har brukt mye på kurs for å øke kompetansen deres ytterligere. Med enklere tilgang til informasjon opplever vi ofte at kundene har meget solid dybdekompetanse om produktene. Det må også vi leve opp til, sier Hansen.
– I kundeundersøkelsene går tilfredshet og lojalitet i riktig retning. Klagene går ofte på tilgjengelighet. Vi etterspørres mer enn noen gang og kundeserviceteamet blir viktig.

Den varslede satsningen i Sverige har det ikke blitt noe av. Der har avgiftssituasjonen vært for spesiell de siste årene, sier Hansen. Selv om han har tålmodige eiere så må han sørge for lønnsomhet i virksomheten slik at også de kan få noe igjen for satsningen i dette markedet. Det er viktigere enn å yppe seg i et annet land.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  2 comments for “48 prosent høyere ordrereserve enn for et år siden

  1. Joda det snakkes høyt og luftig:)men jeg ser tendenser på att jeg som kunde i det store bildet ikke når frem,dette spesielt i det såkalte Ferda systemet så jeg kjøpte min siste Bobil hos dem i 2018.
    Jeg ønsker dem all lykke på ferden…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *