4 250 kg: Tidsplan og mulighetene videre

For mange var forslaget til nytt førerkortdirektiv en stor skuffelse for ønsket om å kunne kjøre en bobil på 4 250 kg på førerkort klasse B. Håpet er ikke ute og vi ser på muligheter og tidsplanen.

Håpet om høyere vekt for førerkortklasse B lever videre for bobiler. Foto: Knut Randem.

Ønsket om å kunne kjøre en bobil på 4 250 kg uten tilhenger på førerkort klasse B har vært et stort ønske for mange. I praksis vil det i de fleste tilfeller bety at lasteevnen vil bli bedre uten at bobilen endret seg noe.

Skuffelsen besto i at det i forslaget til nytt førerkortdirektiv åpnes for å kjøre bil inntil 4 250 kg, men kun med «alternativt drivstoff». Du kan lese mer om forslaget i vår forrige artikkel om direktivet.

Hvorfor ble det slik?
Bare uker før forslaget ble lagt fram virket det temmelig sikkert at forslaget ville gå igjennom uten en slik begrensning. Men så har det skjedd noe i sluttfasen før forslaget ble lagt fram.

Den tyske bransjeorganisasjonen for bobil- og caravanprodusenter (CIVD) mener å vite at både Tyskland, Frankrike, Bulgaria og Finland støttet utvidelse av førerkortklasse B til 4 250 kg (uten tilhenger) for alle typer kjøretøy. De skriver også at Nederland har støttet utvidelsen for bobiler og elektriske kjøretøy.

Bjarne Eikefjord, tidligere redaktør i Bobil- og Caravanmagasinet, har gode kontakter inn i Kommisjonen som et resultat av sitt engasjement for alkolås.

Han forteller at flere land har støttet at forslaget skulle gjelde alle kjøretøy og at flere land har støttet et unntak for spesialkjøretøy som for eksempel bobiler.

EU Parlamentet kan neppe vedta det nye førerkortdirektivet før neste vår. Foto: Guillaume Périgois.

Formuleringen i forslag skal skyldes et kompromiss i behandlingen av forslaget. Den grønne gruppa har ønsket at utvidelsen kun skal gjelde elektriske kjøretøy, men har gått med på at det skal gjelde flere energikilder beskrevet som «alternativt drivstoff».

Eikefjord forteller at det er godt håp om å få til unntak for «alternativt drivstoff» for kjøretøy der det ikke finnes noe alternativ. I tillegg vil det være en fordel for trafikksikkerheten at vekt blir flyttet fra tilhenger og inn i bobilen. I dag kan man uten videre kjøre en bobil på 3 500 kg med en tilhenger på 750 kg. En bobil på 4 250 kg uten tilhenger vil være et tryggere alternativ, sier han.

Det må imidlertid gjøres en jobb mot EU de neste månedene for å sørge for at det blir definert unntak for bobil eller for aktuelle drivstoffalternativer.

Tidsplanen
Når er det så realistisk at det fjerde førerkortdirektivet kan være ferdig og klart for implementering i de nasjonale lovverkene?

Vi er nå inne i en høringsperiode. Forslaget som ble lagt fram 1. mars er ute på høring fram til 23. april. Deretter skal eventuelle endringer innarbeides og forslaget går videre til førstegangsbehandling i Europaparlamentet og Rådet.

Dersom det ikke er stor uenighet vil lovgivningsprosessen kunne komme i mål med et endelig forslag i løpet av høsten 2023, men kanskje ikke før i 2024. Ved stor uenighet vil prosessen ganske sikkert strekke seg ut i 2024. Det kan være mulig at Europaparlamentet gjør endelig vedtak våren 2024 om prosessen er i mål.

Det er ikke mulig å si når direktivet trer i kraft, men implementering i nasjonale lovverk vil etter alt og dømme være mulig i 2025, skriver CIVD. Det tror også Eikefjord er en realistisk tidsplan, men landene har en viss fleksibilitet i tempoet på innføring av nye direktiver. I Norge må direktiver vedtas i Stortinget. Dersom et direktiv tillater nasjonale avvik, vedtas gjerne de samtidig.

Det er foreslått at Kommisjonen får fullmakt til å holde oppdatert en liste over alternativt drivstoff for kjøretøy som kan kjøres med førerkort klasse B inntil 4 250 kg, forteller Eikefjord.

Bjarne Eikefjord tror fortsatt det finnes en mulighet for høyere vekt for bobiler og førerkortklasse B. Foto: Knut Randem.

Det vil trolig også bli utarbeidet en liste over spesialkjøretøy som vil kunne tas inn som unntak under denne bestemmelsen. Spesialkjøretøy kan for eksempel være bobil, ambulanser og annet.

Dersom det vedtas et unntak for spesialkjøretøy – herunder bobiler – må også dette formuleres og vedtas parallelt med behandlingen av førerkortdirektivet.

Ulike regler for bobil og førerkort
En eventuell utvidelse av førerkort klasse B til 4 250 kg vil ikke ha noe å si for bobilens vekt og mulighet for å oppgradere vekta. Bobilens tekniske vekt er uavhengig av reglene for førerkort.

Det er mange bobiler som i praksis er nedgradert for å kunne komme under reglene for førerkort klasse B. Andre bobiler vil ikke kunne oppgraderes og beholder sin vekt på 3 500 kg uansett bestemmelser for førerkortet.

Bobiler på 3 500 kg og 4 250 kg vil svært ofte i praksis være identiske bobiler. Det er som regel kun lasteevnen som utvides ved en oppgradering. I EU er det ikke uten videre mulig å oppgradere totalvekta på en bobil. Den fleksibiliteten vi har i Norge er derfor ikke like naturlig i EU, forteller Eikefjord.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: 4 250 kg på førerkort B? Vel, det kommer an på

Del dette med andre:

  16 comments for “4 250 kg: Tidsplan og mulighetene videre

  1. Det rene vannvidd å la B førere kjøre slike tunge kjøretøy på kl.B Nå må myndighetene ta til vett. La de etter 3 år med B, ta ett oppfølgnings klasse slik at de får lærdom. Sann mine ord dette kommer til å bli en dødsfelle på veiene hvis ferske sjåfører får slippe løs.

    • Jeg er i prinsippet enig. Man har kanskje fått opplæring i en liten Polo, og så kan man kjøre en stor bobil på over fire tonn. Jeg støtter likevel argumentet i forslaget om at det er lavere risiko med å kjøre en bil på 4250 kg, enn å kjøre en 3500 kg bil med en 750 kg tilhenger på slep.

    • Finnes det dokumentasjon på at det var flere/mange ulykker med det gamle førerkort som gikk opp til 7,5 t gamle kl 1 (da med kjøretøy over 3,5 t) vi fikk som 18 åringer med ferskt førerkort kjøre opp til 7,5 t
      Når de nye reglene og førerkort kl B kom så kunne en få beholde 7,5 t grensen ved å levere helseattest hvert 10. år ,nå hvert 5.
      Støtter helt ut at grensen for kl B økes til 4250 ,gjerne 5t også ,men det kan godt etableres en prøveordning på to år ,slik at man får litt kjøretrening først .slik er det jo faktisk for utrykningskjøring at man må ha vanlig førerkort i to før en får ta kode 160 utrykningskjøring
      Mener bestemt at det ikke er «det rene vanvidd » .

      • Hei Gunnar. Nei, slik dokumentasjon finnes ikke. Derimot har Fedral Highway Research Institute (BASt), i flere undersøkelser konstatert at «Motor Caravans» har lavere ulykkesfrekvens enn andre kjøretøyer, også sett i forhold til at antallet har økt sterkt de senere årene.
        I utkastet til nytt førerkortdirektiv, åpnes for å kjøre inntil 4250 kg. uten tilhenger, for førere over 21 år og som har hatt førerkort i minst to år. 🙂

    • Hei Åge. Her er du nok litt ute og sykler, fordi vi som tok førerkort i form av «den grønne lefsa» kan uten videre også i dag ta et kjøretøy på 7500 kg. ut på veien. Helt lovlig hvis vi har sørget for å fornye dette kortet de siste 30 åra. Vi kan også henge en tilhenger på 4500 kg. så til sammen kan vi ratte 12 tonn på veiene. MEN, det vil jeg ikke anbefale uten ytterligere kjøreopplæring på tyngre kjøretøyer.

      • Jeg tok den grønne lefsa i 1965. Siden har jeg utvidet dette flre ganger frem gjennom årene til jeg tilslutt C1 ,C ,D1 ,BE ,C1E ,CE , D1E. I mange år var mitt daglige virke å kjøre vogntog med de største lovlige toralvekter. Alle disse klassene uten en eneste prøve eller oppkjøring,kun legeattest for å beholde dette etter fylte 70 år. Måtte selvfølgelig forny noen ganger ,det kom jo nye former for førerkort gjennom disse årene.

    • Åge: 4250 kg bobil VS traktor på 25000 kg

      16 åringer kan kjøre en traktor med eller uten tilhenger. Traktoren kan maks kjøre 40 km/t, og den tillatte totalvekten for traktor og tilhenger kan samlet være maks 25 000 kg….

      Disse «Heavy-duty » kjøretøyene ser du på veien hver dag året rundt i bruk som anleggsmaskiner, dette er ingen «drapsmaskiner i trafikken»

      Det du serverer er skremselspropaganda og rein synsing.

      https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/traktor-klasse-t/

    • Åge: 4250 kg bobil VS traktor på 25000 kg

      16 åringer kan kjøre en traktor med eller uten tilhenger. Traktoren kan maks kjøre 40 km/t, og den tillatte totalvekten for traktor og tilhenger kan samlet være maks 25 000 kg….

      Disse «Heavy-duty » kjøretøyene ser du på veien hver dag året rundt i bruk som anleggsmaskiner, dette er ingen «drapsmaskiner i trafikken»

      Det du serverer er skremselspropaganda og rein synsing.

      https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/traktor-klasse-t/

  2. Å øke totalvekten fra 3.500 kg til 4.250 kg løser problemet med overvektproblem. Men det oppstår tre nye. Hastighetsbegrensning på Autobahn. Ikke adgang til flere tettsteder sm er stengt for kjøretøy over 3.500 kg. Krav om elektronisk bombrikke (registrering av veibruk) i Østerrike.

    Det diskutere på denne siden økte krav til bobilføreren med økt total vekt til 4.250 kg. Det kreves litt trening så det vil nok gå bra. Men det største problemet med bobiler er at veldig mange bobilførere ikke har noen anelse om hvor bre bilen er, mange tror at den er minst tre meter bred. På trange veier møter jeg heller et vogntog enn en bobil. Kanskje som å banne i kirken, men jeg anbefaler å tren på hvor bred bobilen er, og hvor høyre forhjul er.

    Jeg anbefaler følgende test/øvelse. Sitt i bilen din. Få to personer til å hjelpe deg. Disse to går med hver sin staur eller lignende ca 100m foran for din bil. Du sitter i bilen og dirigerer disse til å plassere staurene med en avstand at du akkurat kan kjøre gjennom. De fleste som gjør dette første gang har ca 0,5 til 1m for stor portal. Lykke til.

    Mvh Steinarontour

  3. Hvis ikke lesekunskaper har gått i stå, kan det ikke være umulig å få tatt førerkort kl. C eller D med ulike begrensinger i vektklassene.

  4. Jeg er rigtig glad for kommissionens beslutning. Jeg har arbejdet med færdselssikkerhed hele livet og er ikke et sekundt i tvivl om at der vil ske flere uheld hvis vægten øges idet det øgede vægt vil blive anbragt bag bagakslen. Jeg tror også at man vil stå samme sted om 5 år idet at bobilen blot vil blive bedre udstyret vaskemaskine opvaskemaskine osv.
    Min anbefaling vil være at man tager et kørekort der passer til den vægt man ønsker at køre med.

  5. Hvorfor ikke bare innse at den 3500-kg-grensa som blei innført for en del år siden, var helt unødvendig, og bare har skapt problemer? Tilbakestill vektgrensa til 7500 kg, så er alle disse «overvekts»-problemene med bobiler, en saga blott! 😉 (Og vi som tok førerkort da laveste vektgrense var 7500, vi VEIT at det ikke er verken «farlig» eller noe problem!)
    Men hvorfor nevnes det kun hengervekt på 750 kg. for bobiler…? Det finnes da mange bobiler som har lov til å trekke langt mer enn ynkelige 750 kg? Det er jo kun de som ikke har førerkort klasse BE, som må nøye seg med en slik lett henger, det er ikke BILEN som begrenser det!

  6. Jeg har førerkort fra 1970.paserte 70 år ifjor.må ha helseattest hvert år grunnet c1.om man fikk kjøre 4200 kunne jeg bruke førerkort b og da slippe helseattest hvert år.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *