4 250 kg på førerkort B? Vel, det kommer an på

Førerkortdirektivet er lagt ut på høring. Innfrir det ønsket om å kunne kjøre bobil på 4 250 kg med et vanlig førerkort i klasse B? Tja.

EU har gitt ut dette faktaarket i forbindelse med høringen. Felles inndragning av førerkort er også et nytt forslag. Klikk for større bilde.

1. mars ble det reviderte førerkortdirektivet lagt ut på høring. Fram til 23. april kan hvem som helst si sin mening om forslaget. Deretter bearbeides det eventuelt og går videre til EU-Parlamentet og Rådet for endelig vedtak.

Det har tatt åtte år å komme til dette punktet hvor det faktisk foreligger et forslag om å tillate kjøring av bil med en vekt på 4 250 kg med et vanlig førerkort i klasse B.

I direktivets artikkel 9, punkt h slås det fast at fører med førerkort i klasse B etter to år fra det ble utstedt vil kunne kjøre en bil på inntil 4 250 kg uten tilhenger. Men kravet er at det dreier seg om et kjøretøy med «alternativt drivstoff».

Tidligere har EU tillatt kjøring av elektrisk bil inntil 4 250 kg, men bare batterivekten kunne overskride 3 500 kg. Det som nå tas inn i førerkortdirektivet tar ikke slike hensyn, men setter grensen til 4 250 kg.

(h) two years after a driving licence, granted for category B, was issued for the first time it shall be valid for driving the alternatively fuelled vehicles referred to in Article 2 of Council Directive 96/53/EC13 with a maximum authorised mass above 3 500 kg but not exceeding 4 250 kg without a trailer.

Direktivet det vises til i punkt h tar for seg spesielle kjøretøy. Der beskrives det at kjøretøyet som omfattes helt eller delvis skal drives med alternativt drivstoff. Det begrenses ikke til elektriske biler, men omfatter også gass, hydrogen og muligens hybrider og syntetisk diesel.

Det åpnes også for at spesielle kjøretøygrupper kan unntas, men det krever nok fortsatt innsats fra de som ønsker å øke vekta på bobiler uavhengig av drivstoff for å få det med i det endelige vedtaket.

Du kan lese hele forslaget til nytt førerkortdirektiv hos EU her.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Les også: Vedtar EU 4 250 kg for bobiler i år?
Les også4 250 kg: Tidsplan og mulighetene videre
Les også: Kommentar: 4 250 kg foreløpig godkjent, men det tar tid å gjennomføre

Del dette med andre:

  33 comments for “4 250 kg på førerkort B? Vel, det kommer an på

  1. Når vi kjøpte bobilen, en Adria Coral , hadde første eier registrert bilen ned fra 3850 til 3500. Senere registrerte jeg bilen opp igjen til 3850kg. Samme bil, 2 forskjellige vekter, 2 forskjellige førerkort. Like lett og kjøre med førerkort klasse B, som med klasse C. Bilen har jo chassi som er beregnet for 3850kg, men kunne kjøres av en som hadde klasse B, for den var reg. for 3500kg, tidliger. Dette er flisespikkeri. Skjønn det de som vil…

    • Jo tyngre bilen er krever det bedre kompetanse av fører når det gjelder både bremser og kurvekjøring, vet ikke om fører med vanlig b førerkort har nok kompetanse.Det er en grunn til begrensing på 3500 kg for enkleste opplæring.

      • Hvorfor det? Den gang jeg kjørte opp for personbil i 1970, gjalt førerkort kl 1 for bil inntil 7500 kg. Gikk jo fint det også, så jeg tenker at å kjøre bil med 3500 kg eller 4250 kg utgjør ingen forskjell.

        • Fullstendig enig! De som mener det er SÅ «farlig» for folk med «vanlig» førerkort å kjøre biler med litt høyere totalvekt, er komplett historieløse, og aner rett og slett ikke hva de snakker om! Og dette forslaget om å øke «basis-vekta» fra 3500 til 4250 kg – men kun for biler med «alternativt drivstoff», viser jo også at disse vektgrensene har null og nada med «trafikksikkerhet» å gjøre!

          • Er ikke veldig mange åra siden man kunne opptil 7,5 tonn på klasse b,,,har ikke noe med trafikksikkerhet å gjøre kun penger til staten og kjøreskoler

            • Det er ganske mange år siden man fikk kl B opp til 7500kg.
              Det var slutt på dette 31.12.1992
              (Så 31 år siden)
              ALLE førerkort Kl B tatt etter dette gjelder KUN intill 3500kg

          • Historieløst er da å ta hardt i.. at man tidligere fikk lett lastebil(7500kg) med på kjøpet betyr jo overhode ikke at man er egnet til å kjøre noe med den vekten.
            Det finnes jo eksempler på folk som HAR føreretten, men som i praksis ikke har kjørt noe større enn en Ford Fiesta før de kjøper seg sin flotte halvintegrerte på 7,40meter og 230 bred. Man ser det fort på plassering i veibanen, ikke kunnskap om et langt overheng bak når de svinger osv osv.

        • Helt enig, samme som meg.
          Og i flere andre land kjører de vanlige vare og lastebiler med vanlig bil lappen.
          Selv kjører jeg en orginalt for 4500 kg, nedregistrert til 3500 kg. Regner med at dersom disse nye reglene også vil gjelde diesel, da kan jeg få den tilbake for 4500 kg

      • Fra gammalt av fikk man c1 påskrevet førerkortet uten å ha erfaring trur du folk i dag er verre til å kjøre bil en før nå som det har blitt så mye hjelpemidler av assistentprogrammer i bilene

        Kunne ialefall vært for åss unge krav om noen timer praktisk før oppkjøring hvis man f.eks har hatt vandlig førerkort i 5år eller noe

    • Det er jo lov og kjøre bil med henger opp til 4250 med be. Er jo enklere og kjøre enkelt bil til 4250. Har erfaring fra buss/vogntog

    • Jeg foreslo for svv at en kunne hatt to vognkort til bilen, og brukt det som passet til førerkortet til sjåføren. Fikk ikke svar en gang

    • Ikke så vanskelig å skjønne dette. Et sted må grensen gå. I sin ytterste konsekvens kunne man (kansje) nedregistrert en 5 tonner til 3,5 tonn og derved kunne kjøre på B. Dette ville selvfølgelig vært helt upraktisk da egenvekten ville vært 3,5 tonn eller høyere. Det er jo en grunn til at vi har forskjellige førerkortklasser. Forskjellig utdannings krav og helsekrav. Når man ser all den ukyndige kjøringen og manøvreringen av mange av 3,5 tonneren, ja da hadde det vel vært mest forsvarlig å ha en obligatorisk test av alle B førerne før de fikk lov å kjøre eks bobil på 3,5tonn. Vet jeg nå får en drøss med forargelse og fornærmede førere på nakken, men kjør litt på Vestlands veier en sommer og du ser hva jeg mener.
      God bobilsommer

  2. Dette e tull å vas,det burde vært lov å kjøre opp til 7500 kg på klasse B uten tvil. Eg har kjørt på veien i 36 år nå og har serfikat på hjul og belter og mener at dette må lar seg gjøre,synes det er enklere å kjøre stort nesten eller er ikje være å kjøre en vanlig bil.

  3. La oss ta 4200 kg først, før vi skal opp til gamle 7500 kg.
    Muligens jeg ikke følger med i timen, men har du en bil, på 3500 og henger, kan du kjøre inntil 4250 kg.
    Hvor er logikken, hengeren har stort sett bremser, når den har totalvekt på 750 kg.
    Ps dette gjelder ikke meg, har alt, uten om helikopter😂😂

    • Har man klasse BE, kan total vogntogvekt være 7000kg. Dette forutsetter at du har en bil med max totaltvekt 3500kg, og som kan trekke henger opp til 3500kg

  4. I Sverige er det ingen vekt begrensinger på bobil, hvis du har tatt førerkortet før 1996. EU. Så jeg kjønne ikke hvorfor det skal være så vanskelig og tillate 4250kg på bobil i Norge. Siden man kan kjøre Elbil på 4250kg med kl. B førerkortet. Jeg har B 96 og kan kjøre bil og henger med total vekt på 4250kg. Men ikke bobil med den samme vekta.???

    • Helt enig med deg, det er ingen problemer å kjøre en bil på 4250 og 7-8 meter, de som er imot dette er de som har halve alfabetet i førerkortet og tror de er verdensmestre, men er ikke noe bedre å kjøre for det, bare misunnelse,

  5. Godt eksempel på at Statens Vegvesen er mer opptatt av regler enn sikkerhet.
    Hvis vi får 4250 så er det ingen grunn til å kjøpe biler hvor lastekapasiteten er stresset for å få totalvekta ned til 3500. Med 4250 vill alle kunne kjøre sjassis med hakket strammere fjærer, noe som gi økt sikkerhet.
    Før veide også personbiler under 1000 kg. Nå er vel vekta på en vanlig konebil nære 2000kg. Bremser og sikkerhet er også i en helt annen liga. At vi da gikk ned fra 7500 til 3500 kg synes ulogisk. Å øke til 4250 burde da være en «nobrainer».
    Ser ingen ulemper. Argumentet med sikkerhet og opplæring holder ikke lenger.

  6. Mitt første førerkortkl B gikk til 7.5 t det var helt problemfritt .Jeg tok siden cede men kunne beholdt grensen på 7.5 t ved å levere legeattest hver 10. år nå hvert 5. år . Min mening er at grensen på kl B bør være minst 5 t og det gir jo ingen mening at en kun kan kjøre bil opptil 4250kg med alt.drift av motor (les batteridrift) det faller jo på sin egen urimelighet.Sett opp grensen for alle ,la det bli en to års prøvetid med 3.5t for personer som tar førerkort første gang .

  7. Har kjørt lastebil i 42 år og bobil i 13 år. Har hatt bobil som har hatt totalvekt på 3500 og over, det finnes ikke noe forskjell på kjøreegenskapene på de.
    Dessuten har du så mye bedre oversikt i en bobil en en personbil.
    4200 😀

  8. Mitt første førerkortkl B gikk til 7.5 t det var helt problemfritt .Jeg tok siden cede men kunne beholdt grensen på 7.5 t ved å levere legeattest hver 10. år nå hvert 5. år . Min mening er at grensen på kl B bør være minst 5 t og det gir jo ingen mening at en kun kan kjøre bil opptil 4250kg med alt.drift av motor (les batteridrift) det faller jo på sin egen urimelighet.Sett opp grensen for alle ,la det bli en to års prøvetid med 3.5t for personer som tar førerkort første gang .

  9. Det som er fakta er at vektbegrensningen går på bekostning av sikkerheten. Når man begrenser vekt, må man bruke mer lette materialer, som gir lettere etter ved en krasj. Alt for mye treverk, plast og isopor i en bobil, og ting er får dårlig festet. (Festet med små treskruer).

    https://www.motor.no/bobil-kollisjonstest-trafikksikkerhet/slar-alarm-om-bobiler-i-kollisjonstest/173157

    Leste også en plass, at noen helintegrerte bobiler hadde deler av konstruksjonen ved førerhuset bygget opp med treverk. For å spare vekt, slik man hadde plass til større kjøleskap og slikt. Har man en front kollisjon og bare treverk for å beskytte, så sliter man.

  10. Forstår jeg dette rett…kun for kjøretøy med alternativ drivstoff..? Gjelder det ikke for min dieseldrevne bobil…?

  11. Galskapen må jo være de som ikke skjønner at det å kjøre bobil på 4250kg ikke gjør noen mere fare enn en bil på 3500kg.

    • Eller enda verre, di som ikke evner å se at det må være mindre krevende og mye tryggere å kjøre en bil på 4250 enn en bil på 3500 med 750kg på henger.

  12. Med respekt å melde, det der er tull. Disse +750 kilo merkes ikke engang på biler som er konstruert til å takle den vekten

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *