4 250 kg: EU reviderer førerkortdirektivet

Venter du på å kunne øke nyttelasta og få kjøre bobil på 4 250 kg med ditt B-førerkort? Dette har Bjarne Eikefjord jobbet med i flere år for NBCC. Forslaget har både hatt nedtur og blitt avvist, men nå tror han EU vil innføre dette.

Selv håper Bjarne Eikefjord at saken om å kjøre bobil med 4250 kg. med førerkortklasse B går gjennom når EU-Parlamentet og EU-rådet i 2023/24 skal gjennomføre revisjon av førerkortdirektivet.

Dette er spørsmål som mange stilte under miniseminarene på caravanmessa i Lillestrøm i september, og det var flere foredragsholdere som ga svar. Bobil og Caravan Magasinets mangeårige redaktør Bjarne Eikefjord var en av foredragsholderne, og han tok publikum med på prosessen som pågår for å få førerkortklasse B til å gjelde for bobiler opp til 4250 kg.

For dette er noe Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC), Norsk bobilforening (NB) og Norges caravanbransjeforbund (NCB), med redaktør Bjarne Eikefjord i spissen, har jobbet inn mot EU-Kommisjonen, EC, for å få gehør for. Og Eikefjord tror dette kommer.

Førerkortdirektivet
– Det jeg tror vi får gjennomslag for er å flytte dagens 750 kilo som er tillatt hengerlast til å gjelde som totalvekt på bilen, forklarer Bjarne Eikefjord.

De frammøtte fikk også på storskjerm se en del av korrespondansen som har gått mellom ham og EC, og svarene tilbake som peker i den retningen han skisserer. Selv håper Eikefjord at vi i 2024 eller 2025 kan få kjøre bobiler med totaltvekt på opp til 4250 kg med førerkortklasse B, slik vi allerede i dag kan med elektriske varebiler.

For saken som NBCC, NB og NCB har spilt inn sammen til EU har fått eget referansenummer i EU-systemet, og signalet derfra er at dette er noe EU-kommisjonen vil følge opp, viser korrespondansen.

Tekst og foto: Bjørn Egil Jakobsen, BoCM

Artikkelen er tidligere publisert i Bobil- og Caravanmagasinet

Les også: Førerkort: Tror på 4250 kg, men det vil ta tid
Les også: Vedtar EU 4 250 kg for bobiler i år? (2023)

Del dette med andre:

  2 comments for “4 250 kg: EU reviderer førerkortdirektivet

  1. Eu burde få dette gjennom snarest, mange vanlige el biler personbiler er farlig nær max grensa på nyttelast. Når det allikevel er innført på varebiler, kan de ta den helt ut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *