2021: Utsolgt fra fabrikk

Skal du kjøpe ny bobil i 2021 må du være tidlig ute for å få maksimal valgfrihet. De fleste fabrikkene har vært utsolgt i flere måneder, så nå må du håpe at forhandlerne har kjøpt inn det du ønsker deg.

Produksjon av bobiler har mange elementer. Her fra Eura Mobils fabrikk. Foto: Knut Randem.

Bobilverden.no har snakket med en rekke representanter for bobilmerker, og tilbakemeldingene er entydige; alle er utsolgt fra fabrikk. Noen fabrikker begynner allerede å fylle opp produksjonskapasiteten for 2022.

Forhandlerne må tidlig gi fabrikkene anslag om hvor mange og hvilke type bobiler de vil bestille. De endelige bestillingene må leveres om sommeren eller tidlig på høsten uten at forhandlerne nødvendigvis vet hva kundene ønsker å kjøpe. De må bruke sin kjennskap til markedet og gjøre kvalifiserte gjetninger. Uten Caravanmessen har dette vært vanskeligere i år. Sesongen fikk ikke sin sedvanlige start på messa.

Pandemien førte til forsinkelser i produksjonen slik at mange 2020-modeller måtte overføres til 2021-produksjonen. Dette har forplantet seg og tilbakemeldingene er i år mer entydige enn vanlig. Produsentene av bobiler har solgt hele sin kapasitet for 2021. Det betyr ikke at bobilene nødvendigvis er produsert, levert eller solgt til sluttkunde, men at det ikke er plass til flere bobiler i produksjonen.

I Tyskland har bobilsalget økt med 40 prosent siste år og 120 prosent siste tre måneder. Klikk på bildet for å se tallene. Kilde: CIVD.

Stor etterspørsel
Tyskland er et stort marked og der har interessen for bobil eksplodert i kjølvannet av pandemien. Muligheten for at salget i dette ene landet kan nærme seg 100 000 enheter i året tar mye av den kapasiteten fabrikkene har. Hjemmemarkedet vil for mange produsenter være viktigere enn eksportmarkedet.

Flere mindre forhandlere har vært forsiktige med å bestille 2021-modeller, men det gjelder slett ikke alle. Men nå er det uansett for sent å bestille flere. Forhandlerne må klare seg med det de har bestilt, men mange merker tar i mot endringer i bestilte modeller inntil 8-12 uker før produksjonsstart, men da med noen begrensninger.

Norske forhandlere er på langt nær utsolgte, men er du kresen på hvilken modell du ønsker, så skal du være tidlig ute for å være sikker på at ønskene dine blir oppfylt.

Har bestilt flere bobiler til 2021
– Etterspørselen i Tyskland har sprengt kapasiteten på fabrikkene, sier Tor Grüner i Solid import, som importerer de fleste merkene fra EHG (Hymer-gruppen). Tyske forhandlere har bestilt mye for levering i januar til april 2021.
– Vi var veldig tidlig ute og har bestilt vesentlig mer enn det som ble levert i 2020, og har en godt tilpasset bestilling, sier han. Mange av deres fabrikker har også kommet langt i produksjonsplanleggingen for 2022, og et av merkene har allerede solgt sin kapasitet for 2022.

Om du vil ha en Concorde må du vente til 2022 om du ikke allerede har bestilt. Foto: Knut Randem.

Bjørn Arve Opsahl i Arve Opsahl Import bekrefter at deres merker (Challenger, Eura Mobil og Concorde) er utsolgt fra fabrikk. De får færre bobiler enn ønskelig og det norske forhandlernettet er bedt om å redusere sine bestillinger for 2021.
– Vi har aldri forhåndssolgt så mange bobiler om høsten som vi har gjort i år. Bestillingene for januar og utover har i høst økt med 26 prosent sammenlignet med samme tid for et år siden, forteller Opsahl. Det er vesentlig færre bobiler ledig nå enn på denne tiden i fjor, og om du ønsker deg en Concorde så må du vente til 2022 om du ikke allerede har bestilt.

Ferda selger bobiler fra Rapido, Dethleffs, Sunlight, Adria, Weinsberg, Knaus og Carthago.
– Samtlige av produsentene melder at produksjonskapasiteten for 2021 er sprengt, og det er i praksis umulig å få tilgang til mer enn vi har bestilt, sier Leif Terje Hansen i Ferda.

Han forteller at de har bestilt om lag 10 prosent flere bobiler enn de gjorde i 2020 og at hovedtyngden kommer på lager i første kvartal. De har imidlertid med seg få overliggere fra 2020. Det betyr at deres budsjett ikke er tilpasset en ekstraordinær etterspørsel, men forventningen om fortsatt lavt rentenivå, optimisme og økt nysalg.

Ikke bare tyske produsenter
Den enorme tyske etterspørselen angis som en årsak til sprengt produksjonskapasitet, men andre land opplever det samme.

Timo Nylenna, som representerer de franske merkene Rapido, Itineo og Dreamer i Norden forteller at situasjonen er den samme her. Han fikk lite bobiler til Norden i 2020 og øker med 10-15 prosent i 2021, men han skulle gjerne hatt flere.

Pilotes Lars Jarlerud bekrefter at også dette franske merket har solgt ut sin produksjonskapasitet.

Tor Alvern, hovedrepresentant for spanske Benimar, forteller at de norske forhandlerne har bestilt 20 prosent flere bobiler enn i år, men flere får de ikke. Også Benimar har fylt produksjonskapasiteten, men han tror de skal klare seg fram til september og neste modellår. Det samme gjelder Autostar og de andre merkene i Trigano-gruppen.

Ikke unormalt, men heller ikke normalt
Det er ikke unormalt at produksjonskapasiteten blir utsolgt før året begynner, men sjelden har sprengt produksjonskapasitet vært så unison som for 2021.

Pandemien må trolig ta en del av skylden for situasjonen. Både fordi det er et etterslep i produksjonen fra 2020 og fordi smittesituasjonen forblir uklar og påvirker produksjonen. Og ikke minst fordi bobilferie regnes som en trygg ferieform under pandemien. Det skaper økt etterspørsel.

Det blir sikkert mange nok bobiler på markedet i 2021, men skal du ha best mulig valgfrihet bør du være tidlig ute, oppfordrer flere av de aktørene vi har snakket med.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

  3 comments for “2021: Utsolgt fra fabrikk

  1. Markedet blir vel etterhvert mettet. Vi så jo allerede denne sommeren at tilgjengeligheten til bobilplassene til tider var helt sprengt. Der vi tidliger kunne komme til ledige plasser i 4 – 5 tiden om ettermiddagen, måtte vi gjerne innfinne oss i 12 tiden for å finne plass. I tillegg så skjerper mange kommuner kraftig inn på mulighetene for friparkering. Tror vi skal være litt nøktern og innse at alt har sin begrensning. Når vi vet mengden av tyskeren som invaderer landet i bobil, og leser at de i år kjøper flere bobiler enn noen gang, ja da kan vi jo ane hva vi har i vente. Men allikevel, god bobilferie i 2021.

  2. Det er nesten synd å si det, men jeg er glad for at det et en viss begrensning i bobilprodusentenes produksjonskapasitet.Det begrenser i en viss utstrekning salget av nye biler, og det kan være bra.Faktisk er det snart nok bobiler ute på veiene.I ferietiden er det fullt på campingplassene og på andre tilrettelagte oppstillingsplasser, det er fullt på rasteplasser og på populære villcampingområder.
    Løsningen er for oss som er pensjonister er å benytte tiden før eller etter fellesferien. Sist sommer var vi på bobilferie først i august. Vi reiste opp gjennom Valdres, over Sognefjellet, gjennom Sogn og Hardanger og hjem via Hallingdalen.Lite trafikk og plass overalt.Ikke en eneste gang opplevde vi at det var fullt på steder vi hadde lyst å stoppe.
    Båtfolket har opplevd den samme situasjonen i mange år. I fellesferien er det så mye trafikk på sjøen , at det er lite trivelig.Jeg kjenner mange båteiere som lar båten ligge ved brygga i fellesferien.
    Så løsningen enten man er i båt eller bobil , er at vi som kan, unngår så godt vi kan ,å være på sjøen eller på veien i den travleste ferietiden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.