2019-nyhetene slik de ble presentert i 2018

Siden våren 2018 har det blitt lansert nye bobilmodeller på rekke og rad fra de fleste produsentene. De aller fleste har blitt betegnet som 2019-modeller. Her er en oppsummering av de nye modellene vi har skrevet om og som er tilgjengelige på markedet.

2019-nyhetene har vi beskrevet siden mai 2018 blant annet gjennom besøk på fabrikkene og på verdens største bobilmesse i Düsseldorf. I teksten under finner du lenker til de aktuelle sakene.

MAN TGE i bobilvariant. Foto: MAN.

MAN lanserte sin bybobil, MAN TGE, på vårparten og litt senere overrasket Knaus med en halvintegrert modell basert på MAN TGE. Bobilverden.no var tilstede da Knaus lanserte sin MAN-nyhet. Vi har også besøkt fabrikken.

Hymer lanserte i fjor vår sin nye Modern Comfort med et spesialutviklet chassis fra Mercedes. Vi har også sett nærmere på Hymers samarbeid med Mercedes og høstens messedebut for nye Sprinter. Hymer lanserte da også Ambition på Fiat. Hymer satser altså på to sterke merker under bobilen, trolig for å forberede seg på nye strenge utslippskrav. Ingen vil bekrefte offisielt at satsningen på Mercedes skyldes manglende tro på Fiats evne til å tilfredsstille framtidige utslippskrav.

Toppledelsen med administrerende direktør, Holger Schulz, til venstre, presenterte ambisiøse planer for Hobby bobiler for 2019 sesongen. Foto: Bjarne Eikefjord.

Fra 2019 syr Hobby bobilene sine over samme lest som de har hatt suksess med i campingvognmarkedet. ”All inclusive” skal også prege bobilene som Hobby ønsker skal bli oppfattet som konkurransedyktige og velutstyrte.

Kosmo ble på forsommeren lansert som Laikas nye innstegsmodell. Den er priset deretter og kompletterer markedet under Ecovip og Kreos. Ved vårt fabrikkbesøk varslet Laika også at de skulle få en ny toppmodell i Kreos 8012. Den skal vi se nærmere på senere.

”Campervan Entry” er Sunlights instegsmodeller der det er gjort flere grep for å holde prisen lav. Produksjonen av bybobilen Cliff ble flyttet fra Italia til Dethleffs i 2018 for å få bedre kontroll på produksjonen.

Ixeo T har fått en mykere overgang mellom bodel og førerhus, og er uten ”pukkelen” på taket som rommer senkesengen i Ixeo TL. Foto: Olav Barhaugen.

For Bürstner har Ixeo vært en modell med mange nyheter i 2019-utgave. De har også satset bredt på bybobiler – inkludert en bybobil for to.

Spanske Benimar, som i 2018 tok steget opp blant merkene som selger mer enn 100 bobiler i Norge i løpet av et år, har en eksklusiv jubileumsmodell, Perseo Edition 40.
For mange av Benimars modeller kan kundene velge mellom Fiat og Ford som basiskjøretøy. De har også lansert sin Norgespakke ”Northautokapp”.

Et tverrsnitt av Rapido Disinction i1090, produsentens stolthet i jubileumsåret.

Rapido lanserte allerede sist vinter Distinction, en serie med store bobiler. Først ved vårt besøk hos Rapido i juni kunne alle modellene i denne serien vises fram. Rapido selv betegner dem som 2019-modeller og sine nye flaggskip. Rapido har tatt de første stegene for å forberede sine modeller for litiumbatterier, men ellers uten store nyheter. Norske forhandlere skal etter sigende i denne årgangen være fornøyde med farger og tekstiler.

Rapidos dattermerke Itineo kunne vise to nye halvintegrerte modeller med senkeseng på midten. Også to nye helintegrerte modeller er i spekteret som inkluderer total ti helintegrerte og to halvintegrerte modeller.

Dreamer D55 Select er 599 cm kort. Foto: Knut Randem.

Hos Rapido prøvde vi også deres spesialmerke for bybobiler; Dreamer. En av nyhetene var kun 599 cm lang. Dreamer har 11 modeller, men ikke alle passer inn under det norske avgiftsregelverket for ”campingbiler”.

Bobilverden.no har også besøkt den familieeide produsenten Carthago. Ikke de store nyhetene i år, men de utvikler seg i små steg.

Topphengslede foldedører stjeler minimalt med plass over kjøkkenbenken i nye Pulse.

Dethleffs har tatt steg mot andre løsninger i interiøret både når det gjelder funksjon, belysning og interiører i blant annet Pulse.

Adria har lansert nye utgaver av blant annet Twin, bybolier med lengder fra 599 cm. Adria merker også større etterspørsel etter bobiler med alkove i takt med småbarnsfamilienes inntog i bobiler. Også den store helintegrerte Sonic har kommet i nye utgaver.

Coral XL, Adrias modell med alkove selger stadig bedre til unge familier. Foto: Knut Randem.

Sun Living er Adrias dattermerke og kom i realiteten til Norge med modellåret 2018. I 2019 vil merket ha 11 modeller i sortimentet. Merket regnes som en innstegsmodell og produksjonen er stor grad standardisert.

Autostar er et lite merke i Norge, men hadde i fjor 30 års jubileum som bobilprodusent. I den anledning kom det flere jubileumsmodeller. Autostar viste også sitt nye kamerasystem som gir oversikt hele veien rundt bobilen.

En Pössl kan forvanldes til en retro Citroen ved hjelp av paneler.

Düsseldorf i september
På Caravan salon kunne vi se hvordan du kan bygge om en Pössl slik at den får Citroens gamle design ved hjelp av paneler. Morsomt, men for de fleste en kuriositet.

Dethleffs lanserte sin nye helintegrerte Grand Alpa. Fra tidligere har Alpa-serien kun hatt alkovemodeller. Felles for alle modellene under navnet Alpa er at de har en stor rundsitter bak og er designet for to personer, men med muligheter for besøk.

”Frozen Red Metallic” er en av fargene Niesmann+Bischoff kan levere sine bobiler i. Foto: Knut Randem.

Niesmann+Bischoff satser på allsidige fargevalg på ekstriøret og nye mulighet for mindre omfattende fargedekor. Trekkplasteret var kanskje den knall røde Smoove. En ny Flair ble også lansert i Düsseldorf. Batteriene er også flyttet lavere i Arto og Flair for å senke tyngdepunktet og gi bedre plass i dobbeltgulvet.

Volkswagens California har gjenoppstått i nye formater og er bygget på Crafter. Modellen skal nå være tilgjengelig på markedet, men vi har til gode å få høre hvem som vil ta den til Norge.

California XXL på Crafter får konkurranse av MAN i bobilmarkedet. Foto: Knut Randem.

På tampen av året
I desember kom nyheten om at Dethleffs lanserer en ny halvintegrert Globeline med bakhjulsdrift bygget på Mercedes Sprinter på CMT-messa neste uke. Dette er en messe som brukes litt ulikt av bobilprodusentene. For noen er dette stedet de lanserer nye modeller som ikke ble ferdige i tide til Caravan salon i Düsseldorf tidlig på høsten. For andre kan dette i realiteten være stedet for å være tidlig ute med neste års modeller. Noen av disse kan bli raskt tilgjengelige mens andre først er ute i markedet i god tid før hovedmessa i Düsseldorf.

Bobilverden.no besøker CMT-messa og kommer tilbake med nyheter derfra om en uke.

Tekst og foto: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *