100.000 eiere av Fiat får varsel om mulig feil

Registrer deg på Fiats nettsider for å få varsel om aksjoner og tilbakekallinger for din bobil.

Registrer deg på Fiats nettsider for å få varsel om aksjoner og tilbakekallinger for din bobil.

Fiat sender nå informasjon til 100.000 bileiere om en mulig feil i tenningslåsen. Feilen kan gjøre en del funksjoner strømløse. Eiere av bobilene, som kan være berørt, vil om kort tid få brev fra den norske Fiat-importøren. Under kan du sjekke om din bobil berøres.

Bengt Appelqvist i Fiat Group Automobiles Sweden AS svarer på vegne av det nordiske markedet.
– Denne kampanjen gjelder et antall Fiat Ducato med chassisnummer mellom 2729501 og 2904391. Det er ikke alle disse bilene som er berørt, men har man en bil i dette intervallet skal man kontakte sitt verksted slik at de kan kontrollere om bilen trenger en utbedring.
– Feilen ligger i en kontaktplate i tenningslåsen, som kan gjøre enkelte funksjoner strømløse.

– Du kan også selv kontrollere om din bobil er berørt ved å gå inn på www.fiatcamper.com og kontrollere informasjonen der.

Appelqvist anbefaler eiere av bobiler på Fiat om å registrere seg på lenka over med data om bilen og epostadresse og/eller mobiltelefon. Da vil du få varsel dersom Fiat tilbakekaller biler for utbedring av slike produksjonsfeil.
– Alle aksjoner finnes på www.fiatcamper.com. Logg inn, så får du se om det er åpne kampanjer for din bil. Eller snakk med verkstedet. Dersom en feil går på sikkerheten løs blir det også sendt ut brev til eierne av bilene etter lister fra Vegvesenet.

– I vinter har flere av våre lesere diskutert et problem knyttet til vann som fryser på registerreima og fører til at denne havarerer.
– Dette er et gammelt problem. Jeg husker ikke detaljene, men dette dreide seg om bobiler fra før 2009/2010. Det var hovedsakelig halvintegrerte bobiler som var berørt av dette problemet. De helintegrerte modellene gikk stort sett klar. Det som gjør det vanskelig å vite hvem som er berørt av denne feilen er at flere bobilprodusenter valgte å gjøre noe med dette i sin egen produksjon. Aksjonen mot dette problemet var å montere en beskyttelse i motorrommet for å hindre at vann frøs på registerreima.
– Problemet berørte alle modeller med unntak av de med 3 liters motor, forteller Appelqvist.

Er du i tvil om din bil berøres av en aksjon eller tilbakekalling, så sjekk nettsiden eller spør ditt merkeverksted om råd, er det generelle rådet.

Les også: Garanti, service, registerreim og slikt
Les også: Advokaten: Røk registerreima på den brukte bobilen?

Del dette med andre:

  29 comments for “100.000 eiere av Fiat får varsel om mulig feil

  1. mette
    1. mars 2016 at 16:10

    Vår 2014 mod fikk registerhavari når den var nøyaktig 12 mnd. Årsak vann som var frosset på reima. Så… Problemet finnes ennå. Forhandler hadde ikke fått info om at dette kunne oppstå. Leser seinere om fabrikkoppgradering, og om ikke det var ordnet så var det ikke garanti på registerhavari . Folk som har undersøkt litt rundt dette har ikke fått noe vettug svar…..

  2. Dag Follestad
    1. mars 2016 at 17:27

    Har dette problemet noe med registeret å gjøre? Jeg har hatt motorhavari 2 ganger, men trodde at det skyldtes is i motoren ved register-reima.

    • Helge Iversen
      4. september 2017 at 17:05

      Det som er problemet på Fiat er vanne renner mellom frontruta og pakningen og ned i motorrom,og om vinteren fryser dette og lager problemer.Jeg kontaktet Fiat og fikk ordnet dette uten noe kostnad for oss på vår 2013 mod.
      Jeg kontaktet de pr mail,http://www.fiat.no/kontakter

  3. Tarjei
    1. mars 2016 at 19:22

    Først frøs vann under reima,og rema hoppet over tre tenner(standard tre tenner på de det har skjedd med),så vippetøyet måtte skiftes. Så eiret kontakter av i ledningsnettet til motorhjernen,så hjerne samt ledningsnett måtte skiftes(35000kr) siste var at turboen tok kvelden..Fiat er laget for ørken,ikke for resten av verden..Ingenting har blitt dekket av Fiat, selv om de kjenner til alle problemene. Dårlig service.

  4. Terje Totland
    1. mars 2016 at 19:36

    Vi har feil med lysbryter som gjør at blinklyset slår seg på.

    • Ole Kristian Hansen
      1. mars 2016 at 21:17

      Det samme har jeg, når jeg dimmer eller setter på full lys går blinklyset på. Får ikke Fiat til å godkjenne det. Opplevde forrige helg at jeg hadde en bil etter meg og møtte en bil som jeg måtte dimme for og blinklyset gikk på mot høyre side. Så i speilet at bilen etter la seg ut og ville kjøre forbi. Dette er livsfarlig. Men Fiat sier at det er i orden.

      • Bjørn Brændbo
        4. mars 2017 at 17:31

        Dimmespaken må trekkes vinkelrett mot rattringen, og ikke mot sjåføren.
        Altså samme akse som rattstammen. Slik er det i de fleste biler.

    • Vidar Jensen Ellevaasgard
      10. februar 2017 at 10:39

      Bruk langfinger og ringfinger på dimmebryter. Ingen feil på bryter bare veldig nært mellom kontaktene. Typisk brukerfeil!

  5. Marion Engen
    1. mars 2016 at 20:19

    Jeg har feil på lysbryter ved dimming.
    Og et annet problem er at jeg får ikke kontakt med Fiat. Er det noen som vet hvor jeg kan ringe de?

    • Toralf Vatne
      28. november 2016 at 23:46

      Disse bilene har en noe irriterende funksjon på dim- og blinklysarm; ved f.eks. blinking ut fra rundkjøring, behøver du ikke slå blinklyset på, men kun gi armen en “lett dytt”. Da blinker det 5 ganger, hverken mer eller mindre. Sikkert god hensikt (og faktisk en fin funksjon), men med den store ulempen at du lett kommer til å blinke til høyre når du dimmer for møtende bil. Resultatet er at du “lurer” bilen bak deg til å tro at du vil slippe den forbi deg.. Ikke mulig å slå av etter ett eller to blink heller, men “serien” på 5 må gjøre seg ferdig, og da kan bilen bak ha kommet opp på siden din, – mot møtende bil…

    • Helge Iversen
      4. september 2017 at 16:44
    • 30. juli 2019 at 13:12

      Loop Skifte lysbryter, men får ikke nërlysene til og virke og markinglysene og lysene på Dersbordet, og ikke lys bak på bilen?

  6. Athle Kristensen
    1. mars 2016 at 22:59

    Kjøpte i sommer 3 år gammel bobil med Fiat 3 liter’s motor. Ved vår første ferietur med bilen røk koblingen. Rednigsbil, verksted, kr.30.000,-. Begynner det gode Fiat-navnet å få noen frynser.

  7. Jan Johan
    2. mars 2016 at 18:13

    Skal man vurdere problemstillinger som dette bør man gjøre dette opp mot chassinummeret. Byggeåret behøver ikke være samme året som du kjøpte den.

  8. Gunnar J
    5. mars 2016 at 00:42

    Hei.
    bare en liten kommentar vedr. blinklys og “dimmbryter”.
    Sliter med det samme, problemet er rett og slett at hendel/bryter ikke står helt i 90° og blir skjøvet litt til sides når man dimmer, og ” filskifteblinker” som kun krever ørliten sidelengs bevegelse, kommer på. Det gir 6 blink så stopper det. (Om man da ikke er kjapp og går motsatt vei og tilbake til senterposisjon med hendel.)
    Etterhvert så har jeg fått det litt mer “under huden”, så er man presis på opp og ned bevegelse ved dimming går det bra.
    Men, det har vært et par stygge tilfeller der bakenforliggende har tolket dette som “bare kom igjen og kjør forbi”. MEGET SKUMMELT !!!
    Fiatski engineers, fiks dette før det skjer en ulykke.

    • Arnljot
      7. mars 2016 at 13:48

      Samme problem på flere tydeligvis. Men er det noen som har greid å rette på dette?

  9. Arne
    9. mars 2016 at 17:50

    Leste på et forum om en som hadde. ringt Fiatfabikken om dette, og etter hvert kommet frem til noen som kunne dette.
    Han hadde fått opplyst at det var tre valg når terminalen ble koblet til.
    5 blink, 3 blink, og avslått automatisk blinkfunksjon.
    Dette burde alle Fiatverksteder kunne mente han.

    • Gunnar J
      10. mars 2016 at 10:42

      Takker så mye for infoen. 🙂
      “Slik er det bare” er svaret man får når dette nevnes.
      Dette skal jeg jammen få sjekket ut når det blir tid for årskontroll/service hos merkeverkstedet om ikke så lenge.
      (Burde kanskje vært en opsjon i samme bryteropplegg / display som øvrige innstillinger kan betjenes slik at bilfører selv kunne deaktivere / aktivere)

  10. Torleif Skeide
    8. april 2016 at 02:04

    Har problem med feilkodelys på panel abs,handbrekk speedometer.

  11. Reidar M
    13. august 2016 at 14:43

    Har en Fiat Ducato 150 maxi. Fikk et varsel om “check engine” og et motorsymbol I displayet. I boka står det er feil på innsprøytningsystemet. Bilen er 3år og gått 17000 km. Noen som kjenner problemetil.

  12. Nils J
    4. februar 2017 at 20:40

    Hei,har hatt samme problem med min 2008 mod .Brukte bobilen i romjulen 2014,det kom snø på natten.Snøen smeltet og rant ned på motor og registerrem og frøs til is.Ved start på morgenen hoppet registerrem over.Resultat 7 uker på verksted i Sverige og 60000,- fattigere.Samme hendte i januar 2015 kr 28000,- i Norge.2 dager på verksted.Løsning fra verksted var å legge en plastsekk over motor når en parkerte og fjerne den da en skulle kjøre.Jeg har ikke hørt om noen plastrenne til ettermontering for lede vannet bort.Har hatt bobil i over 8 år og har aldri hørt noe fra Fiat.Dem dekker ingen ingenting.Det er bare og betale og være glad.Dem venter på neste gang registerrema hopper over.Mere penger i kassa til fiatverkstedet.

  13. Roar
    4. september 2017 at 08:17

    Er disse problemene på 2017 mod også.

    • Redaksjonen
      4. september 2017 at 22:34

      Vi kjenner ikke til at dette er noe problem i den siste modellen av Fiat Ducato, som kom på markedet i 2015. Leserne har muligens andre erfaringer.

  14. Geir
    4. september 2017 at 09:50

    Problemet men vann som renner over motor kan fikses selv, enkelt.
    Det du trenger er og innkjøpe en tube butyl, demontere vidusviskere og festeskruer til plastkasse som ligger inntil frontruten i nerkant, denne har en tettelist mot panser når dette er lukket.
    Rengjør den siden som ligger mot frontrute, samt delingen av plastkassen. Påfør butyl langs hele kanten mot frontrute, også delingen i kassen, og monter sammen.
    God vinter!

  15. 25. november 2017 at 16:31

    Fikk samme problem da vi kjøpte bil ifjor, en 2009 Ducato/burstner.
    Sto meste parten på camping i vinter, skulle starte opp på våren og endte opp med bilen på verksted i en mnd og nesten 50 k i mer gjeld, nu vil det ingen ende ta, venstre bakre markerings lys virker ikke, høyre bak lys er det ingen strøm, kun når man bremser, skilt lys pærer forsøkt skiftet, så gikk jaggu venstre baklys og, skulle starte opp igår, “tømming/fylling” bilen ville ikke starte, varsel lys : bil med hengelås kom opp, mye prøv og feil så startet bilen, men når man dro ut nøkkelen av tenningen, så gikk moteren fremdeles!Endte med å kvele motoren for og stoppen den, Og nå lyser motor lampen og !!!Gud Bedre…

  16. 25. november 2017 at 16:32

    Fikk samme problem da vi kjøpte bil ifjor, en 2009 Ducato/burstner.
    Sto meste parten på camping i vinter, skulle starte opp på våren og endte opp med bilen på verksted i en mnd og nesten 50 k i mer gjeld, nu vil det ingen ende ta, venstre bakre markerings lys virker ikke, høyre bak lys er det ingen strøm, kun når man bremser, skilt lys pærer forsøkt skiftet, så gikk jaggu venstre baklys og, skulle starte opp igår, “tømming/fylling” bilen ville ikke starte, varsel lys : bil med hengelås kom opp, mye prøv og feil så startet bilen, men når man dro ut nøkkelen av tenningen, så gikk moteren fremdeles!Endte med å kvele motoren for og stoppen den, Og nå lyser motor lampen og !!!Gud Bedre…

  17. 12. juni 2018 at 16:16

    Har startproblemer på varm motor.
    Burstner / Ducato 2016 mod. chnr: ZFA 25000002902450

  18. ola jahr
    30. oktober 2019 at 19:24

    Hei kjøpte rapido 691ff 2016 modell.
    side markeringslys virker ikke markeringslys er i orden i fram og baklamper,
    skal være en sikringboks inne i bilen som jeg ikke finder,
    er det noen som har samme feil?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *