Vrakpanten for bobiler øker dramatisk

Før eller siden blir de lekreste bobiler til vrak. Få blir veteranbiler. Nå økes vrakpanten vesentlig. Illustrasjonsfoto: Knut Randem.

Vrakpanten for bobiler og en del andre kjøretøy økes vesentlig i år. Miljødirektoratet har arbeidet med et forslag etter at økningen ble vedtatt i Statsbudsjettet for 2017. Eierne vil få mer, men vil ikke beholde hele økningen i vrakpanten alene.

Stortinget vedtok i høst en vrakpantordning for motorsykler, mopeder, lastebiler, bobiler og campingvogner. Det skal gis et tilskudd på 8250 kroner for «lastebiler, campingbiler og bobiler», og 1000 kroner for mopeder og motorsykler. Miljødirektoratet har nå har sendt sine forslag til hvordan vedtaket kan gjennomføres til Klima- og miljødepartementet.

Miljødirektoratet foreslår å utvide den etablerte vrakpantordningen, men at deler av pengene for de nye kjøretøyene går direkte til behandlingsanleggene fordi dette er mer komplekse biler å behandle som avfall. Samtidig er det forholdsvis færre deler å selge videre.

– Vi foreslår derfor at en vesentlig del av tilskuddet går til biloppsamlingsplassene for å dekke deres kostnader. Da sikrer vi at det blir gratis for eiere å levere kjøretøyet til godkjent avfallsbehandling. Samtidig bør det settes av en minimumsandel som utbetales til eier for å gjøre vrakingen attraktiv for folk, sier Ellen Hambro, direktør for Miljødirektoratet.

– Det nye tilskuddet på 8250 kroner vil komme i tillegg til den ordinære vrakpanten på 3000 kroner. Vi har sendt brev til departementet med et forslag om at en viss andel av beløpet skal tilfalle bobileier, men vi har ikke fått svar ennå på om de er enige og vi har ikke foreslått et konkret beløp, sier seksjonsleder Pål Spillum i Miljødirektoratet i en kommentar. Direktoratet vil komme med ytterligere informasjon om ordningen når den er klar til å tas i bruk. Tilskuddsordningen skal etableres så raskt som mulig.

Spillum bekrefter at vrakpanten for bobiler vil være uavhengig av vekt.

Del dette med andre:

  3 comments for “Vrakpanten for bobiler øker dramatisk

  1. Helgesen skal vel radbrekke dette også han. Han MÅ gjøre det til sitt eget og da blir det vel ikke mye igjen av det opprinnelige.

  2. Hei der finnes også båter og campingvogner som også er en utfordring å bli kvit etter at de har avtjent sin rolle

  3. «fordi dette er mer komplekse biler å behandle som avfall. Samtidig er det forholdsvis færre deler å selge videre». Hvorfor er bobiler mer komplekse enn personbiler? Tvert om, det må jo være flere ting som kan videreselges på en bobil. Jeg kan jo bl.a.nevne kjøleskap, varmtvannsanlegg, varmeanlegg, tanker, kokeapparat, a/c (for de som har det), seter av god kvalitet, senger, skap m.m. bord. Hele innmaten i bodelen kan stort sett selges videre, og da gjenstår det chassis med motor og drivverk på samme måte som en større varebil eller mindre lastebil. Er det dette som er vanskelig å selge videre?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *