Vinter i bobilen – det førte til endringer i livet

Avreisen fra et vinterlig Larvik. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

De bor nå i bobilen på heltid, men før den endelige avgjørelsen tok de en to måneders ”prøvetur”. Den turen tok dem fra Sandefjord i januar via sørlige Spania og Portugal tilbake til en klar beslutning i påsken.

Etter den to måneder lange bobilturen bestemte Finn Bjurvoll Hansen og Tone Hasle seg for å selge huset og flytte inn i bobilen. Det kan du lese mer om her. Hvilken tur var det så som overbeviste dem om at dette skulle bli det nye livet for paret fra Sandefjord?

De startet i slutten av januar 2018 med ferge fra Larvik til Hirtshals. Deretter Flensburg og overnatting i Lauthental før veien inn i Frankrike ved Moulhouse med overnatting i Baume les Dames Så via Lyon til Bellegarde før temperaturen steg og tempoet sank.

Sjarmerende Peniscola. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

Så inn i Spania til Girona og et lengre stopp i Peniscola. En vidunderlig flott gamleby beliggende på en halvøy holdt dem tilbake i noen dager. De forteller at de ikke er så opptatte av festninger og katedraler, men de har heller ikke sluttet å se på dem. Vanligvis er de mer opptatt av stemningen og miljøet på stedene de oppsøker enn de flotte byggene, men noen unntak er det altså.

I San Javier/Santa Pola oppholdt de seg i noen dager fordi Tones far ble alvorlig syk. Det endte med en hjemreise mens bobilen sto parkert i Alicante.

Stille stund på stranda i San Javier. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

På dette tidspunktet gjorde de en oppsummering av hva turen hadde kostet så langt. 6133 kroner kostet det så langt i diesel og bompenger.

Vil møte andre nasjoner
Finn og Tone bedyrer at de er sosiale, men det er ikke deres greie å ligge på den samme campingplassen gjennom hele vinteren sammen med mange andre nordmenn. De vil heller velge å kjøre litt utenfor allfarvei og liker å stå sammen med bobiler av mange nasjonaliteter.

Grottene i Nerja. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

Tilbake i Spania gikk turen til Granada. De var ikke bare inne i det berømte slottet Alhambra, men med forhåndskjøpte billetter kom de greit inn i herligheten. Gamlebyen og omgivelsene var også spektakulære på sitt vis. Turen gikk så ut til kysten igjen og til byen Nerja. som er kjent for sine spektakulære grotter. De er en av verdens største dryppsteinsgrotter og arkeologene har funnet 20 000 år gamle hulemalerier her.
– Grottene var en fantastisk opplevelse, enormt store og dekorativt lyssatt og tilrettelagte stier for de besøkende.
Hver år arrangeres det grottefestival her og et av de enorme rommene er gjort om til konsertsal.

Et høydepunkt
Vanligvis ble Finn og Tone en natt eller to på de fleste stedene de overnattet. Noen steder holdt på dem litt lenger. Tarifa, det sørligste punktet i Spania var et slikt sted.

Tarifa ble et høydepunkt på turen. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

– Tarifa var et høydepunkt. Der ble vi i fem dager, forteller de.
Her fant de også et tilholdssted som var det de kaller litt hippieaktig. Der ble de godt tatt i mot av en sosial gjeng bestående av folk fra hele Europa. En del av dem var tyskere. Det ble raskt felles langbord, mat og sosial omgang med instrumenter av ulike slag. Finn tar selv en og annen jobb som trubadur så han bidro også til stemningen.
Så vellykket var oppholdet i Tarifa at de gjorde avtale med noen av dem om å møtes på samme sted neste år. Den avtalen har Finn og Tone tenkt å holde.

Finn og Tone på kanaltur i Aveiro. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

– Sevilla var også en fantastisk flott by. Deretter dro vi over til Portugal og Algarve. Vi dro også ut til Portugals sørvestlige utstikker og byen Sagress. Oppover kysten av Portugal ble det mange avstikkere.
Aveiro, Portugals Venezia, var et stopp og en stemningsfull attraksjon i seg selv. I Porto hadde de tenkt å bli en stund, men regnet kom og de lå slik til at de var redde for å sette seg fast. Dermed gikk turen videre nordover langs kysten.

Undervurdert
Finn og Tone mener Spanias kyst mot Atlanterhavet i nordvest er en sterkt undervurdert strekning. Her var de blant annet innom nabobyene Santander og Bilbao.

Utsikt over Bilbao. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

Tone har en høy gradering i kampsporten Nanbudo, men får etter en operasjon i 2015 ikke trent som tidligere. Deler av ferdighetene benyttes og da det tilfeldigvis var et seminar i Nanbudo i Huesca, satte de kursen inn i landet slik at hun kunne delta på seminaret. Huesca ligger omtrent midt mellom Atlanterhavet og Middelhavet så det var ingen liten avstikker.

Etter seminaret sto San Sebastian for tur som den siste byen i Spania. Deretter kjørte de sin lengste etappe på hele turen – 800 km og opp til Mont-Saint-Michel i Normandie. Det kan best beskrives som en klosterøy som er uten veiforbindelse når det er høyvann. Nå er det tilrettelagt slik at det kun skjer et par ganger i året.

Nå begynte Finn og Tone å få det litt travel fordi de skulle være hjemme til påskeaften. Etter besøk i Aromange med krigsminner fra D-dagen under andre verdenskrig og sjarmerende Honfleur, som var en opplevelse, satte de kursen rett hjemover.

Koslige Honfleur. Foto: Finn Bjurvoll Hansen.

– Fra Honfleur ble det kjap kjøring og vi stoppet kun for å sove. Veien gikk over Breda i Nederland til nord i Danmark. Skagen besøkte vi før vi tok ferga til Larvik og veien hjem til huset i Sandefjord…

I dette galleriet kan du se 100 bilder fra turen, utlånt av Finn Bjurvoll Hansen:

Previous Image
Next Image

info heading

info content

På turen bodde de mest på bobilplasser og noen campingplasser, men kun litt fricamping. Vil du vite mer om denne reisen så finner du flere detaljer på Finn og Tones blogg – FinnSummeTone.no.

Tilslutt noen fakta om kostnader og annet klippet fra Finn og Tones blogg.

Oppsummering og fakta (avrundet til runde tall):
Antall kjørte km: 10000 km
Land: Danmark, Tyskland, Frankrike, Spania, Portugal, Belgia, Nederland
Antall bommer: 33
Kostnad: 4000 NOK
Kostnad diesel: 14000 NOK
Gassforbruk: Ca. 3 flasker.
Ethanolforbruk Efoy: Ca. 10 liter.
Dyreste overnatting – 19 euro
Billigste overnatting – gratis
Totalkostnad overnattinger: 4000 NOK
Største stigning, bratteste bakke: 15 grader i Lauthenthal
Lengste bro: Vasco da gama broen ved Lisboa.: 17 185 m
Lengste dagsetappe: San Sebastian – Mont St Michel: 780,8km
Korteste dagetappe: Torrevieja – Orihuela Costa: 14 km
Høyeste temperatur: 25 grader i Bilbao
Laveste temperatur: – 2 grader i Huesca
Spasert ca 30 mil i løpet av turen, i snitt 5 km om dagen
Lengste opphold – 5 dager på Torre de la Pena i Tarifa
Beste plassen – Torre de la Pena i Tarifa

I dag er huset solgt og de bor permanent i bobilen.

Tekst: Knut Randem, Bobilverden.no
Foto fra reisen utlånt av Finn Bjurvoll Hansen

Les mer: De solgte huset og flyttet inn i bobilen

Del dette med andre:

  3 comments for “Vinter i bobilen – det førte til endringer i livet

  1. Svein Birkeland
    29. august 2018 at 20:50

    Takker for en fantastisk introduksjon. Pga jobb, helse, (hjerte-op) fant vi ut at livet må leves. Vi har solgt ned, kjøper bobil om en måneds tid og ‘seiler sør’. Vi har mye å lære bort, regnskapsfører og skibsmegler , men nå er det også tid for å leve og ha tid for hverandre. Vi vet lite om bobil livet, men som det sies i shipping ‘if
    you don’t know the answer, I know someone who does’.
    Vi treffes.
    Mvh Jayne & Svein

    • Svein Birkeland
      29. august 2018 at 22:12

      Glemte å spørre, hvordan har dere satt opp internet og telefon? Forstår dette kan være veldig dyrt hvis man tar feilt valg…

      Mvh Svein

      • 2. september 2018 at 08:55

        Hei på dere.
        Høres ut som en god plan 🙂 Å leve bobillivet på heltid er flott. Vi har helt vanlige telefonabb. Det er litt forskjellig hva vilkårene til de forskjellige operatørene sier når det gjelder bruk i utlandet. Det er også litt forskjellig hvilke samarbeidspartnere operatørene har med tanke på god dekning også. Jeg skrev en liten sak på dette i våres, den finner du her: https://www.finnsummetone.no/2018/03/12/roam-like-home-eller-ikke/, jeg fikk egentlig aldri noe skikkelige svar ffra operatørene, det hele er littt «tåkete». Vi valgte i allefall å bruke Telia, og har vært godt fornøyd så langt.

        Lykke til på veien som fulltidsbobillister, kan jo hende vi møtes 🙂

        Finn & Tone

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *