– Verdens første forbrenningstoalett i en bobil

Leif Lindstrøm i Fauske har et par års erfaring med forbrenningstoalett i et spikertelt. I bobilen kliner han til med det han hevder er en verdenssensasjon. Den lokale bobilforhandleren i samarbeid med produsenten samarbeider om å utvikle konseptet for bobiler. Lindstrøms bobil er den første kundebilen de installerer forbrenningstoalettet i.

Forbrenningstoalettet skiller seg ikke så mye fra andre toalettter i det ytre. Foto: Leif Lindstrøm.

Forbrenningstoalettet skiller seg ikke så mye fra andre toalettter i det ytre. Her i Lindstrøms Laika Kreos. Foto: Leif Lindstrøm.

– Dette fungerer kanonbra, sier Leif Lindstrøm til Bobilverden. Han har hatt forbrenningstoalettet i bobilen i 14 dager og har vært like lenge på tur når vi snakker med ham. Bruken fungerer like godt her som da han hadde campingvogn. Det er bare en liten kopp aske som skal tømmes en gang i blant.

Toalettet er et Cinderella forbrenningstoalett. Det er kjent fra hytter og Cabby har vært partner i arbeidet med å utvikle en løsning for campingvogner. Nå har Bobilnord AS i Nordkjosbotn deltatt i arbeidet med å utvikle en løsning for bobiler.

– Vi har stilt en brukt Dethleffs til disposisjon for Ecotech og de har gjort en testinstallasjon hos seg. Lindstrøms bobil er den første bobilen en kunde får installert dette toalettet i, og det er første gang vi gjør det selv hos oss, sier Odd Emil Deilet. Han er daglig leder ved Bobilnord i Nordkjosbotn.
– Lindstrøm kjøpte en Laika Kreos ved vår avdeling i Fauske og ville absolutt ha denne løsningen. Fordi vi ligger så nær produsenten, var det naturlig at vi gjorde jobben.
At avdelingen i Nordkjosbotn også har en møbelsnekker på verkstedet spilte nok også inn.

Forbrenningstoalettet drives av gass fra bobilens ordinære gassanlegg. Samtidig har det vært nødvendig å gjøre noen interiørmessige tilpasninger for å få toalettet på plass.
– Montasjen var litt utfordrende, men det gikk veldig greit og det ble et bra resultat, sier Deilet.
– Montasjen blir forskjellig fra bil til bil. Det er mest arbeid med avgassen. Vi henter inn frisk luft under bilen eller i mellomgulvet og har skorstein med avgasser over taket.

Her er forbrenningstoalettet installert i testbilen på fabrikken. Foto: Bobilnord.

Her er forbrenningstoalettet installert i testbilen på fabrikken. Foto: Bobilnord.

Ingen lukt
Lindstrøm er meget godt fornøyd med innsatsen til møbelsnekkeren hos Bobilnord.
– Han gjorde de nødvendige tilpasningene og han har gjort en fantastisk pen jobb
– Denne løsningen var jeg fast bestemt på at jeg ville ha. Etter en mageoperasjon har jeg det travelt når jeg må. Derfor er dette en uvurderlig løsning. Om nødvendig ville jeg prioritert dette foran parabol.
– Hva betalte du?
– Jeg betalte 45.000 kroner. Dersom det hadde vært mulig å bestille bobilen uten toalett ville det blitt billigere.
– Og gassforbruket?
– I følge produsenten bruker toalettet ei flaske med gass i sesongen. Med andre toaletter må du jo kjøpe kjemikalier.

Slik virker det
Lindstrøm forklarer hvordan forbrenningstoalettet virker i det daglige:
– Utsuget starter når du løfter lokket på toalettet. Så legger du ned et papirbeger, som ser ut som et forvokst kaffefilter. I dette gjør du det du skal – sittende eller stående, fast eller flytende. Når du er ferdig og lukker lokket, starter forbrenningen.
– Dersom en person til må på toalettet like etter deg, stanser forbrenningen mens vedkommende bruker toalettet. Deretter starter den opp igjen.
– Dette toalettet har uten videre kapasitet til fire personer. Dersom flere skal bruke det må nok bruken av toalettet planlegges litt slik at det blir opphold mellom brukerne.
– De to ukene vi har hatt Cinderella i bobilen har det fungert 100 prosent, sier Lindstrøm. Så langt har det blitt en liten kopp aske fra toalettet.
Lindstrøm har også stukket nesa over taket og forteller at du der kan kjenne en lett eim av brent lukt, men at ingen drittlukt var å merke.

Deilet forteller at forbrenningstoalettet koster 35.000 kroner pluss rør til skorsteinen. I tillegg kommer et par dagers montering.
Han forteller at Bobilnord fra høsten vil være klare til å montere dette utstyret, men da først og fremst i biler de har på lager.

Frode Hansen, som er daglig leder i Ecotech, bekrefter at dette er den første bobilen i verden med forbrenningstoalett.
De har et års tid levert slike toaletter til campingvogner, men ser ingen hinder for at dette skal fungere godt i bobiler.
– Dette er et veldig interessant segment for oss. Forbrenningstoalettet bør bli tilgjengelig for ettermontering.
Han vil ikke svare på spørsmål om de er i dialog med bobilprodusenter om installasjon av Cinderella i nye bobiler.

Her er forbrenningstoalettet installert i en Dethleffs. "Kaffefilteret" du gjør ditt i har plass i veggholderen. Foto: Bobilnord.

Her er forbrenningstoalettet installert i en Dethleffs. «Kaffefilteret» du gjør ditt i har plass i veggholderen. Foto: Bobilnord.

Del dette med andre:

  4 comments for “– Verdens første forbrenningstoalett i en bobil

  1. Emil Bergersen
    28. mai 2014 at 12:56

    Ei skikkelig DRITgod nyhet. Håper leverandøren får napp hos bb produsentene.

    • Birger Ellingsen
      11. september 2017 at 17:16

      Tror kanskje at jeg har den Dethleffsen. Funker fint?

  2. Espen Heitmann
    13. juni 2014 at 21:49

    Ett forbrenningstoatlett i en bobil er sikkert en nyhet men ikke at du forbrenner innholdet i sorttanken, min 1973 GMC bobil har ett system som heter thermasan, det består av en pumpe som suger direkte fra septikken og pumper innholdet i eksosen rett ved eksosmanifolden, dette er styrt av diverse sensorer som føler når hastighet og eksostemperatur er riktig og total forbrenning er mulig. 100 liter går unna på en 5-6 timer 😉

    • Einar Hanssen
      3. september 2018 at 12:49

      Vis dette er så fantastisk som du fremstiller det.
      Hvorfor er ikke dette å se på dagens modeller?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *