Veier deg i farta

Det er ikke alltid de graver så dypt, Statens vegvesen, når de stikker spaden i jorda. Nå skal de finne ut hvordan de skal veie deg i farta.

I disse dager skjærer Vegvesenet seg noen små centimeter ned langs stripa flere steder langs E8 i Skibotndalen i Troms. I disse mikrogrøftene legger de ned såkalte akustiske fiberledninger som lytter på biler som kjører forbi, og kan bruke informasjonen til å utvikle framtidsvegen.

Forstyrrer lysstrålene
– Teknologien baserer seg på at det går lys gjennom fiberledningene. Denne lysstrålen blir forstyrret av vibrasjonene hver gang en bil kjører forbi, sier Lisbeth Nilsen i Statens vegvesen.

Disse nyttige forstyrrelsene av lyssignalet varierer etter blant annet retninga, størrelsen og hastigheten på bilen som passerer. Slik samler Vegvesenet inn verdifull informasjon om trafikken på denne krevende vintervegen, informasjon som i sin tur kan brukes til å gjøre turen tryggere, mer forutsigbar og effektiv.

Bygger ny veg
For å utvikle denne og andre typer teknologi bygger Statens vegvesen også 650 meter ny veg ved Sidnodjeva i Skibotndalen

– Den nye vegen som straks er ferdig, er ei strekning der vi skal forske mye. Her legger vi til rette for å teste teknologi, ikke minst akustisk fiber, sier Nilsen.

Langs denne drøye halvkilometeren veg legger Vegvesenet akustisk fiber i ulikt underlag og med ulik avstand fra kjøretøyene som passerer. For eksempel ligger en kabel i asfaltlaget på vegen, mens en annen ligger i vegskuldra ved siden av.

– Slik kan vi etter hvert sammenligne hvilke fibre som gir oss best informasjon, eller om de kan gi oss ulik informasjon til ulikt bruk, sier Nilsen.

Veier deg i farta
Den nye teststrekningen blir også den stabile grunnen som er nødvendig for vektpunktet som Statens vegvesen også vil legge ned i vegen her. På et såkalt weight in motion-punkt, eller WIM-punkt, ligger det en sensor i bakken som veier hver aksel på kjøretøyet som passerer. Slik kan føreren få beskjed om at bilen er for tungt eller feil lastet.

– Dette er en av flere typer teknologi vi utvikler for å gi sjåfører bedre grunnlag for å treffe gode beslutninger på en veg der forholdene skifter raskt, sier Nilsen.

Tekst og foto: Statens vegvesen, region nord

Del dette med andre:

  3 comments for “Veier deg i farta

  1. Jeg trodde faktisk av «veing i fart» med vektsensorer i kjørebanen var gammel teknologi, og at dette uoffisielt allerede er i bruk flere steder i Norge, bl.a. et sted i Rogaland.

    • Den teknologien som har blitt brukt til nå har vel ikke gitt noen informasjon til sjåføren. Heller ikke vært så nøyaktig som det ser ut til at dettte blir. Neste blir vel kamera som fotograferer synderne

      • Hvis sjåføren får beskjed om overvekt, får Statens Vegvesen det samme, og de kan ikke uten videre la en straffbar handling gå i skuffen. Kombinert med kamera som utløses ved overvekt kommer nok forelegget i posten på samme måte som ved fartsovertredelser. Jeg er i utgangspunktet skeptisk til teknisk utvikling i statlige organer. Disse har som regel som sekundærmål å ta noe eller noen for et eller annet lovbrudd… 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *