Vårlig rundtur med bobilen

To på to og en på fire på vårlig bobilferie. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Etter en bedrøvelig kald vår var det deilig å kunne sette seg i bobilen og cruise avsted sørover. Det vi imidlertid var lykkelig uvitende om var at været på turen skulle fortsette på samme måte – regn, tåke og surt vær.

Av Ottar Olsen og Else Eriksen

Veid med full vann- og dieseltank la vi i vei. Etter et par timers kjøring stoppet vi på rasteplassen i Lysekil så den lille tassen på fire ben fikk strukket litt på beina og tømt seg.
Etter litt mat fortsatte vi videre et par timer til rasteplassen etter Suse ån og et større måltid.
Det var ikke lange turen derfra til Landskrona og Borstadhusen hvor vi overnattet etter 40 mils kjøring den første dagen.
Vi hadde fått lekkasje på vannet så rørleggeren måtte demontere og reparere. Da rørlegger og handlanger hadde fikset vannlekkasjen ble det en tur langs stranda i Borstadhusen. Herlig vær og 22 varmegrader kl 20.30!

Natt til onsdag 8. mai snudde været og vi våknet til et forferdelig regnvær. Etter frokost fortsatte vi turen. Etter et par timers kjøring stanset vi i Nyborg for en matbit og hunderast.

Ved Kolding møtte vi på et kraftig regnvær, som varte ned til Aabenraa. Der tok vi inn på seilklubbens autocamperplass. En grei plass, men med sand over alt. Å gå inn med sko på var uaktuelt.

Aabenraa sejlklubbs autocamperplass. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Kristi himmelfartsdag fortsatte vi turen sørover. Vi holdt oss unna de store veiene og reiste via små koselige “Dorf”er, Hamburgs forsteder og ned til Luneburg hvor vi tok inn på byens ställplass.

Byvandring i Luneburg. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Da regnet hadde gitt seg og sola tittet fram tok vi oss en tur ned i Luneburgs “der Innerstadt” for å titte litt på denne byen. Det viste seg å være en koselig liten by med de sedvanlige gamle bygningene man finner så mange steder i Tyskland.

Fredag 10. mai startet vi tidlig ettersom vi skulle tilbakelegge en god del mil denne dagen. Vi var innom Braunschweig og Magdeburg og titta litt rundt i regnet. På vei sørover måtte vi finne et sted de solgte gass, men måtte til slutt finne en caravanforhandler i Halle nær Leipzig.
Det nærmet seg kveld så vi kjørte til byen Hof hvor vi overnattet ved en liten sjø.

Hof. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Her ble det tyske bratwurst og stappe til kveldsmat. De pølsene er gode altså!
Lørdag 11. mai sneiet vi innom “der Freistaat” som de kaller det. En aldeles enorm bobilforhandler utenfor München. For et utvalg. De sier selv de er Europas største bobil- og caravanforhandler. Det går faktisk an å bli FOR stor. Man mister jo totalt oversikten.

Her fikk vi tømt gråvann og fylt opp ferskvannstanken. Deretter gikk ferden til Lindau ved Bodensjøen. Her er man nesten i Tyskland, Østerike og Sveits på samme tid. Grensene møtes her i området. Det var kaldt og regnvær da vi kjørte, men det lysnet etter at vi ankom Lindau.

Bodensjøen fra Park Lindau am See. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Nå skulle det vise seg at regnværet rundt Bodensjøen tiltok i styrke. Værmeldingen meldte dårlig vær i en uke. Da vi dro nordover der været skulle være bedre.

13. mai befant vi oss i Wertheim – og fortsatt i regnvær, men her tok vi oss en tur inn på “Wertheim Village”. Det er en stor outlet-greie med alskens klær og remedier. Denne ligger rett ved det store Expocamp-senteret, som er et kjempestort bobilsenter.

I Wertheim ble det både outlet og handyman-hjelp med vannet. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Nok en gang har vi fått trøbbel med noe vann-greier og denne gangen var det en større jobb enn hva den lokale rørleggeren kunne ta seg av. Vi besøkte Wertheims “handyman”, en liten en-mannsbedrift som bygger om varebiler til bobiler etter kundenes spesifikasjoner. Han skiftet ut deler i vannforsyningen til toalettet og det ble som nytt.
Da dette var ordnet, og 50 euro betalt for “rørleggerjobben”, tok vi en tur til byen Wertheim hvor det dukket opp et enormt butikksenter, Kaufland. Vi måtte jo ha mer innhold til kjøleskapet. Under et forferdelig leven fra “trivselsmusikk” i butikken handlet vi det vi trengte og kom oss ut i en fart.
Gamlebyen var en koselig å severdig plass med blant annet et lite slott oppe i skråningen.

Vi tok kvelden og natten til 14. mai på ställplassen til Expocamp hvor vi koste oss med god mat, TV og et toalett uten lekkasje.

Tirsdag 14. mai reiste vi videre mot Rhinen. Vi passerte Frankfurt på A3. Vi la veien langs med elven Lahn, som munner ut i Rhinen nær Koblenz.

Koselig campingplass i Bad Hönningen. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Fra Koblenz kjørte vi B9 nordover og tok en ferge over Rhinen ved en liten “dorf” ved navn Bad Hönningen. Her la vi oss inn på ställplassen for bobiler. Den ligger i forbindelse med en stor campingplass. En koselig plass med fin utsikt over til andre siden av Rhinen.

Onsdag 15. mai våknet vi opp til strålende solskinn(!). Planen var å kjøre til Køln. På veien dit ble vi stående lenge i kø på B42. Da køen løste seg opp hadde været for n-te gang på denne turen slått over til øsende regnvær. Vi kom etter hvert til Køln, men fant ganske snart ut at dette ikke var noe blivende sted under rådende værforhold. Å bare sitte inne i bilen og se på regnværet gadd vi ikke så vi kjørte videre.

Koselig stellplass i Geeste. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Om kvelden tok vi inn på en koselig ställplass ved elven Ems og byen Geeste. Her slo vi oss til for natten. Ställplassen ligger i forbindelse med et stort svømmeanlegg og er et flott område for turgåing og sykling.

16. mai så ut til å være dagen da alle veier var stengt på grunn av veiarbeide. Det ble omkjøringer hit og dit, men til slutt var vi da på rett vei nordover. Via byene Leer og Oldenburg hvor vi i tillegg til andre ting også fikk fylt opp dieseltanken, kjørte vi opp til Wilhelmshaven hvor vi fikk plassert oss på “Reismobilhafen Nautimo”.
Dette var en ren og ryddig ställplass med alle nødvendigheter for syv euro pr døgn. Her var det også restaurant, badebassenger mv. Et flott utgangspunkt for sightseeing i Wilhelmshaven med omegn var det også.

Reisemobilhafen Nautimo i Wilhelmshaven. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

17. mai reiste vi tidlig av gårde fra Wilhelmshaven. Vi dro til den gamle hansabyen Stade, som ligger ved Elbe. Her var det en flott ställplass fem minutters gange fra byen. Det var så vidt vi fikk plass. 69 av de 70 plassene var opptatt. Ikke nok med at plassen og byen var fin, men solen tittet også fram denne dagen.

Første pinsedag pakket vi sammen etter frokost og begav oss videre nordover. En tur innom Husum og Süderglüm for litt handling før vi passerte den dansk/tyske grensa måtte til. De har grensehandel på de kanter også. Kun dansker i forretningene på tysk side av grensen, og de handlet mye!
Vel inne i Danmark besøkte vi byen Ribe, men der var det fullt oppstyr med tivoli og trengsel i bygatene. Vi tok en kaffekopp utenfor bilen mens oppslagsverk ble studert.

Kirka på Rømø. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Vi bestemte oss for å avlegge Rømø et besøk. Der tok vi inn på en campingplass for tredje gang denne turen for å få vasket litt klær og slike ting på Kommandørgaarden.

Sen middag med bratwürst, gemûsse und kartoffeln + litt TV-titting, så ble det natta denne dagen også.

2. pinsedag reiste vi nordover til Hvide Sande. Et spesiellt område ute på denne “tarmen” mot Vesterhavet. Merklig hvordan hyttene har klemt seg ned mellom sandhaugene med det store sandfjellet, som skjermer for havet.

I Hvide Sande fant vi et åpent bakeri hvor vi kjøpte oss marengs-rullekake, wienerstang og et godt brød. Gjett om kakene smakte godt!

Vi kjørte videre nordover “tarmen” og kom til Thorsminde, en liten koselig utpost mellom klittene. Det var på brygga her vi inntok de nydelige bakerverkene kjøpt i Hvide Sande.

Fra Thorsminde kjørte vi videre innom Lemvig for så å reise til Struer Havn hvor det er en rolig og koselig småbåthavn med ställplasser for bobiler i regi av Struer seilforening. Her er det strøm, internett, toaletter og dusj.

Tirsdag 21. mai reiste vi fra Struer til Vejle og videre til Fredericia, hvor det skulle være en fin bobilparkering på havnen. Her var det imidlertid ombygging på gang, så da dro vi videre til Middelfart og tok inn på Vejlby Fed camping. Onsdag 22. mai reiste vi innom Sorø og Roskilde i et forferdelig regnvær. Om kvelden fant vi en fin plass i Dragør, som vi overnattet på. Da vi våknet torsdag 23. mai skinte solen fra skyfri himmel.

Fin bobilparkering i Vesterleden utenfor Ystad. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Det skulle vise seg at Ystad ble den neste “holdeplassen”. Vi var innom byen og fikk handlet noe småtteri. Wallander så vi ikke noe til, så vi reiste ut på Vesterleden. Her er en fin ställplass for bobiler med utsikt retning Bornholm/Polen.
En deilig plass både for to- og fir-beinte. Den vesle fir-beinte kosa seg og sprang hit og dit. Det ble en del turgåing i området, men i hard vind.
Fredag 24. mai våknet vi til nok en pen dag. Vi spiste frokost og kjørte inn til Ystad hvor vi parkerte på kaia. Det er ei lang, fin gågate i Ystad hvor du kan finne alt av interesse – ikke minst uteserveringer. Koslig plass. Vi reiste etter hvert videre og var innom Simrishamn, som også er en fin sommerby. Deretter videre til Kristianstad og Karlskrona.

Det ble en del kjøring denne ettermiddagen for vi tok ikke kvelden før vi var i Kalmar. Der hvor vi var innom byen og så blant annet Kalmar slott. Et flott byggverk. Vi endte opp på Kalmar camping. Vi skimta Ølandsbroen rett ut sundet, men kjørte ikke over til Øland.

Ølandsbrua. Foto: Ottar Olsen/Else Eriksen.

Lørdag 25. mai starta vi tidlig. Vi hadde bestemt oss for å sette nesa hjemover. Vi begynnte å bli dyktig lei av dårlig vær for det amputerer tur og opplevelser ganske så mye. Denne dagen skulle imidlertid vise seg å bli helt fantastisk værmessig. Typisk når en har bestemt seg for å reise hjem. Vi kjørte en god strekning denne dagen, gjennom smålenske skoger og helt til Falköping. Her fant vi en flott overnattingsplass, Mösseberg på en høyde over byen med flott utsikt over denne!

Et stykke unna var det denne lørdagskvelden rigget til utendørskonsert så her fikk vi musikk “på kjøpet”.
Søndag 26. mai reiste vi tidlig fra Mösseberg i Falköping. Kun en liten stans på Svinesund for litt proviantering til heimen, så bar det rett hjem. Her var det peneste og varmeste været vi opplevde på hele denne vårturen på cirka 500 mil. Som en avslutning må vi si det er en fordel med parabol og TV i bilen når møkkavær dominerer.

Bilen veide ca 3300 kg på turen og brukte i snitt 0,9055 liter pr.mil.

(Ottar og Elses bidrag er en del forkortet. red)