Variasjon i lyst og mørkt design

Runde former støpt i et stykke. Foto: Knut Randem.

De kaller det en Yacht og forteller at den er laget med inspirasjon av italiensk yachtdesign. De har en hel serie bobiler under merkebetegnelsen K-Yacht, men nå har de lansert et helt nytt moderne design til denne serien.

Mobilvetta selger ikke mange bobiler i Norge. I fjor ble det kun 28. Tallet skjuler en dobling av salget over 3500 kg til 20. De lettere modellene fikk en nedgang i salget fra 11 til åtte solgte bobiler. Altså en samlet oppgang. Merket har et beskjedent forhandlernett i Norge og det er trolig årsaken til de lave salgstallene. For designet er det ingenting å si på.

Runde former med hvit benk, mørkt tre og aluminium i kombinasjon. Foto: Knut Randem.

Vi har ofte latt oss fascinere av designet i Mobilvetta. De tør å være trofaste mot det elegante, men er samtidig moderne. Moderniteten vises tydelig i K-Yacht TeknoDesign. Men dette dreier seg selvfølgelig om smak og behag.

Her er møbler, benkeplater og skapdører holdt i hvitt mens treverk er holdt i dype toner. Rundt kokeplassen brukes børstet aluminium som moderne materiale. Formene rundt kokeplassen er runde og kjøkkenbenken med sprutevegg mot sofa med integrert krydderhylle er støpt i et stykke. Også på badet gjentas de runde linjene.

Salongen har et tradisjonelt grunnriss, men vi legger spesielt merke til armlenet på sofaen ved bordet. Dette er en detalj de fleste bobiler mangler, men det gjøre det langt mer behagelig å sitte her – spesielt under kjøring hvor du får en behagelig støtte. Salongbordet er hengslet for 360 grader rotering.

Bordet er hengslet og kan dreies 360 grader. Foto: Knut Randem.

Mobilvetta K-Yacht TeknoDesign leveres i tre grunnriss. To av dem har dobbeltseng og forskjellen ligger hovedsakelig i baderomsområdet hvor den ene har tverrstilt bad og flere dører mens den andre har tradisjonelt bad/toalett og dusj på hver sin side av midtgangen. Den tredje har enkeltsengsoppsett. Det er også senkeseng over salongen.

Alle de tre designene gir en bobil med en lengde på 744 centimeter. På bildene vises design TeknoDesign 85. Den er bygget på AL-KO chassis og har en totalvekt på 3500 kg, men lasteevnen ser ut til å være noe begrenset. Oppvarmingen foregår med Truma Combi 6EH.

I denne filmen kan du se mer av Mobilvettas nye design:

Tekst og foto/film: Knut Randem, Bobilverden.no

Del dette med andre:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *